بازدید مدیر پژوهشکده هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از بازار کهنه قم

مدیر پژوهشکده هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سفر به قم از کارگاه‌های صنایع‌دستی بازار سنتی کهنه قم بازدید کرد.

 به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، طیبه عزت‌اللهی نژاد، مدیر پژوهشکده هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری روز یکشنبه هفدهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در سفر به قم به همراه مهدی نصر اصفهانی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم و کارشناسان این اداره‌کل با حضور در بازار تاریخی کهنه قم از کارگاه‌های صنایع‌دستی این بازار سنتی از جمله رنگ‌رزی سنتی، نگارگری، گره‌چینی چوب، شمشیرسازی و… بازدید کرد. 

عزت‌اللهی در این بازدید با بیان اینکه بازار‌های سنتی هر شهر نماد فرهنگ، تاریخ و روش زندگی مردم آنجاست، گفت: با توجه به ظرفیت بازار کهنه قم پیشنهاد می‌شود در راستای حفظ هویت میراثی، بازار کهنه قم به عنوان نخستین بازار موزه هنر‌های سنتی کشور معرفی و هماهنگی‌های لازم در این زمینه با معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شود. 

عمر بازار کهنه قم که به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، شامل کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت‌کاری و… است. 

مرمت و احیای بازار کهنه قم که از مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به قم بود از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۱ به انجام رسید. 

بازار کهنه استان قم در اواخر سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.