سرگیجه غرب از نمایش بی‌نظیر ایرانی‌ها در اقیانوس/ یک جهان‌گردی و چند معما!

ناو گروه دریایی ایران برای اولین بار توانست به دور دنیا سفر کند و به گفته کارشناسان اولین ناوگروه دریایی در جهان است که این مأموریت خطیر را انجام می‌دهد.

وارد اتاق نشست می‌شود، در عین حالی که هیبت دریانوردان را دارد، متواضع هم هست. به گرمی با ما احوال‌پرسی می‌کند و سپس حاضر می‌شود تا بزرگترین دستاورد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه پیمایش را تشریح کند.

یکی از مقامات ارتش می‌گوید که خود او ۴۴۰۰ روز روی دریا بوده و اینکه وقتی از توفیقات نیروی دریا می‌گوید، آن را با تمام وجود لمس می‌کند. امیر دریادار شهرام ایرانی، یک ایرانی متعصب است؛ و شاید هم به همین دلیل است که در همان بخش ابتدایی صحبت خود از ابتکار و اختراع ایرانی‌ها در حوزه کشتیرانی می‌گوید.

امیر در لابلای سخنان خود از همان دیدار اولیه با رهبر انقلاب پس از انتصاب بعنوان فرمانده نیروی دریایی می‌گوید و خاطره‌ای را مرور می‌کند. وقتی رهبر انقلاب از او می‌پرسد که چه ابتکار و ایده‌ای برای نیروی دریایی بسر دارد، کوتاه می‌گوید: «قصد داریم تا دور دنیا را بزنیم». رهبر معظم انقلاب هم پاسخی توام با بشارت و هشدار می‌دهند. اینکه طرح، طرح بسیار خوبی است، اما اجرای این طرح نیازمند هوشیاری و پشتکار و ممارست دارد.

امیر ایرانی می‌گوید که از همان لحظه بود که فرآیند مطالعه و امکان سنجی برای حضور در آب‌های وحشی جهان آغاز شد. او از سختی‌های مسیر می‌گوید و تاکید می‌کند که بدون اتکا به بیگانگان این ماموریت بزرگ را طراحی کرده و در گام نخست، از دو دریانورد ایرانی که سابقه کشتیرانی در بخشی از این مسیر را دارند، مشورت گرفته اند. توصیه آن‌ها این بود که شناوری با وزن بیش از صد هزار تن می‌تواند در اقیانوس آرام حرکت ایمن داشته باشد، اما شناور‌هایی با تناژ کمتر از ده هزار تن اصلا قابلیت حضور و پیمایش در این اقیانوس را ندارد. این یعنی نباید عرشه شناوری در ابعاد ناوشکن دنا که بسیار سبکتر از این وزن دارد، نباید وارد اقیانوس آرام شود. نیروی دریایی ارتش، اما از هدفی که آن را مشخص کرده، جا نمی‌زند و تاکید می‌کند که باید راهکاری فنی یافت تا این مسئله هم حل شود.

از سوی دیگر بزرگترین چالش روی آب‌های آزاد، طوفان‌هایی است که گاه شعاع آن به ۷ هزار کیلومتر هم می‌رسد و عملا زنده ماندن در این معرکه غیرممکن است. مسیر بهینه برای تردد را باید پیدا کنند؛ راهی موافق با جریان‌های آبی که کمتر از طوفان تاثیر بپذیرد، هم عبور سلامت را فراهم کند، هم مصرف سوخت کمتر و هم سرعت پیمایش دو چندان پیمایش دوچندان را ممکن کند. به همین دلیل بود که نیروی دریایی ارتش مدتی زمان صرف کرد تا الگوی آب‌وهوایی آب‌های آزاد جهان مخصوصا اقیانوس اطلس و آرام آن هم طی ۵۰ سال را با استفاده از نرم افزار بومی احصاء کند. بدین ترتیب از امتیاز پیش‌بینی هوایی این مناطق بهره‌مند گردد.

امیر ایرانی تصریح می‌کند که این بانک اطلاعاتی و نرم افزار پیش‌بینی هوا نقش بسیاری مهمی در موفقیت عملیات دارد.

امیر ایرانی در بخش دیگر از جلوه یک موفقیت دیگر در جریان این عملیات می‌گوید و تاکید می‌کند که در عمیات‌های قبلی پیمایش در آب‌های آزاد مثلا حضور ناوچه ایرانی در بندر سنت پترزبورگ روسیه، ناو‌های سهند و مکران حرکت کنترل شده در نزدیک خشکی، اصطلاحا حرکت «دست‌به‌دیوار» داشتند یعنی در یک فاصله منطقی با خشکی قرار داشتند تا عبور ایمن تری انجام شود. انل در عملیات «ناوگروه ۳۶۰» برای اولین بار عرض اقیانوس بزرگی همچون آرام طی شد.

فرمانده نیروی دریایی همچنین از استقبال گرم کشور‌ها در طول مسیر گفت و توضیح داد که چطور در بمبئی هند، جاکارتای اندونزی، ریودوژانیروی برزیل و کیپ‌تاون آفریقای جنوبی به گرمی از آن‌ها استقبال شده است. حتی اشاره شد که نیروی دریایی اندونزی با وجود اینکه ناوگروه ۸۶ تقاضای بازدید رسمی (عالی‌ترین سطح بازدید) را نداده بود، اما آن‌ها به انتخاب خود و جهت احترام مضاعف به مهمانان ایرانی، عالی‌ترین پذیرش را به نمایش گذاشتند.

امیر ایرانی پیش از این هم در خطبه‌های نماز جمعه به جزئیاتی از این عملیات اشاره کرده و گفت: «این ماموریت از مهرماه سال گذشته آغاز شد و ناوگروه از بندرعباس به سمت شرق حرکت کرد. از هند بازدید کرده و بعد از عبور از تنگه مالاکا از اندونزی بازدید کرد و سپس برای اولین بار وارد اقیانوس آرام شد و در این اقیانوس، بخشی از سناریوی رزمایش بزرگ ذوالفقار ۱۴۰۱ را برگزار کرد. در طول پرواز بالگرد، پهپاد، تیراندازی و سایر تمرین‌ها را انجام داد. حدود۱۵ هزار کیلومتر را بدون حادثه عرض اقیانوس آرام را طی کرد».

فرمانده نیروی دریایی در ادامه افزود: «ناوگروه سه طوفان سهمگین را پشت سر گذاشت و سپس از تنگه ماژلان در جنوب آمریکای جنوبی عبور کرد و در برزیل پهلو گرفت. سپس از عرض اقیانوس اطلس گذر کرد و در بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت. ناوگروه ایرانی شامل پایگاه شناوری مکران و ناو تماما ایرانی دنا در ادامه از تنگه موزامبیک عبور کرده و اکنون در بندر صلاله عمان پهلو گرفته است. ماموریت ۸ ماهه دریانوردی ناوگروه ۸۶ ایران به دور کره زمین با موفقیت به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود».

وی تصریح کرد: هم‌رزمان من با انجام این مأموریت هدیه ارزشمندی نه فقط به ایران بلکه جهان اسلام هدیه کردند. فرزندان ملت ایران به عنوان پرچمداران هجرت و جهاد به قله خودباوری رسیده اند. این اقدام بسیار بزرگ با روحیه صلح طلبی و ندای بلند بشر دوستانه و تکیه بر وحدت جهانی انجام شد و پیام ملت ایران را به جهانیان رساند. ما از همه اقیانوس‌ها و تنگه‌های مهم عبور کردیم و اکنون نیروی دریایی ارتش در لبه دفاع از آرمان‌های نظام و مظلومان جهان قرار دارند.
نکته مهم در این حرکت بزرگ و رکورد شکنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ناوشکن ایرانی دنا و همچنین ناو بندر مکران است، اما این ناوشکن و ناو بندر ایرانی چه قابلیت‌هایی دارند؟

ناوشکن دنا

ناوشکن دنا

ناو شکن دنا حدود هزارو ۵۰۰ تن وزن جابه‌جایی نهایی، ۹۵ متر طول، ۱۱ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع کلی دارد و به سرعت بیشینه نزدیک ۳۰ گره دریایی می‌رسد. جعبه دنده (گیربکس) ترکیبی جدید ایرانی روی این شناور مورد استفاده قرار گرفته و سرعت دریانوردی بالاتر نسبت به جماران از ویژگی‌های ناو دناست.

در سامانه رانش این ناو از چهار دستگاه موتور دیزل پرقدرت و بهینه‌شده بومی و دو مجموعه انتقال قدرت ترکیبی استفاده شده است که از نقاط قوت این شناور هنگام دریانوردی طولانی در دریا‌ها و اقیانوس‌های ناآرام محسوب می‌شود. در ناو دنا چند مولد برق در نقاط مختلف ناو نصب شده است تا امکان تأمین برق از نقاط مختلف فراهم شود تا اگر قسمتی از ناو مورد اصابت قرار گرفت، ادامه مأموریت ممکن باشد و از بخش‌های دیگر انرژی مورد نیاز تأمین شود.

پروانه‌های ناوشکن دنا همانند سهند قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می‌شود. با تغییر زاویه این پروانه‌ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می‌دهد. همچنین سامانه بوتراستر ساخت داخل قیمتی معادل یک‌دهم نمونه خارجی دارد که از دیگر تجهیزاتی است که در دنا هم مورد استفاده قرار گرفته و مانورپذیری بالاتری در زمان جدا شدن از اسکله به آن می‌دهد.

در حوزه تسلیحات این شناور به دو موشک سطح به هوای سری محراب که الگو برداری شده از سری استاندارد است مجهز شده و در بحث ضد کشتی نیز به ۴ تیر موشک ضد کشتی (احتمالا از سری قدیر یا قادر) است.

یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری فجر ۲۷، یک توپ ۴۰ و دو توپ ۲۰ میلی متری در کنار دو پرتابگر سه فروندی اژدر تسلیحات این شناور را در بر گرفته و در عین حال این شناور توان پذیرش بالگرد را در پد پشت خود در شب و روز را دارد. در بخش راداری، رادار آرایه فازی عصر بهینه شده بر روی این ناو نصب شده که مدل اولیه آن ۲۰۰ کیلومتر و مدل جدید نصب شده بر روی شناور دنا تا ۳۰۰ کیلومتر برد داشته و توان پوشش ۳۶۰ درجه اطراف ناو را دارد.

هلی کوپتر

ناوبند مکران

ناوبندر مکران، بزرگ‌ترین ناو ایران است که بیش از ۱۲۰ هزار تن وزن دارد و با درازای ۲۳۰ متر و پهنای ۴۲ متر، انبوهی از امکانات و تجهیزات ویژه را در درون خود جا داده است.

این ناو بندر قادر است تا با یک بار سوخت گیری، سه سال دریانوردی کند و بدلیل ابعاد عظیمی که دارد، تمامی نیاز‌های نیرو‌های شاغل در خود و نیز شاغل در شناور‌های همجوار را از پخت غذای گرم و روزانه گرفته تا شیرین سازی آب از دریا برای نوشیدن و استحمام و دارو و درمان و ... به طور انبوه تأمین کند.

این تأمین در حوزه نظامی و رزمی و نیز نیروی انسانی است. ناو بندر مکران قادر است انبوهی از موشک‌های قدیر، ابومهدی و موشک‌های ضد کشتی و چندین پهباد و نیز بیش از ۶ بالگرد را با خود حمل کند و با انبار‌های بزرگی که شامل انبار‌های زیر صفر و بالای صفر است، تمامی نیاز‌ها را در درون خود جای دهد.

ناو بندر مکران قابلیت حمل بیش از ۸۰ هزار تن امکانات متنوع را در خود دارد و از سوی دیگر با نصب تجهیزات ویژه رادارای و الکترونیکی و مخابراتی، قادر است تا نقش یک فرماندهی متحرک دریایی را ایفا کند و علاوه بر این، بدلیل جثه بزرگش، امکان اسکان مطلوب تکاوران دریایی با تأمین نیاز‌های مستمر روزانه را نیز فراهم آورد.

نیروی دریایی ارتش

تجربه موفق ناو بندر مکران در ارتش جمهوری اسلامی ایران سبب شده تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در ابعاد دیگری دست به تولید شهر‌های متحرک پهپادی و موشکی بزند که نمونه آن را در ناو‌های شهید مهدوی و شهید رودکی شاهد باشیم.

یکی از نکات مهم پیرامون ناوبندر مکران، امکان پشتیبانی گسترده از عملیات‌های تهاجمی در سواحل دشمن با افزوده شدن ظرفیت‌های آتی در فاز بعدی توسعه است که از این نظر بخشی از نیاز به توسعه توانایی عملیات‌های آبی-خاکی را نیز برای ارتش جمهوری اسلامی ایران مرتفع می‌کند. اخباری از تجهیز به موشک‌های پدافند هوایی عمودپرتاب برد کوتاه نیز در فاز بعدی توسعه مکران به گوش رسیده است. از نظر قابلیت‌های پشتیبانی به طور کلی ویژگی‌های ناوبندر مکران به عنوان اولین شناور از این نوع شامل موارد زیر است:

۱)    قابلیت حمل ۵ تا ۷ فروند از انواع بالگرد‌های حتی سنگین خصوصاً سه نوع بالگرد یگان هوادریای ارتش شامل بل-۲۱۲

۲)    SH-۳ D سی کینگ و RH-۵۳ D سی استالیون

۳)    مجهز به تسلیحات دفاعی و جنگ الکترونیک مختلف

۴)    مجهیز به سامانه موشکی کروز

۵)     قابلیت حمل و به کارگیری پهپاد‌ها از جمله پهپاد پلیکان

۶)    برخورداری از بدنه دو لایه به دلیل استفاده از شناور نفتکش به عنوان مبنا

۷)    ظرفیت بسیار بالا برای حمل سوخت تا ۸۰ هزار تن، آب تا ۲۰ هزار تن و آذوقه

۸)    قابلیت دریانوردی اقیانوسی طولانی مدت 

۹)    قابلیت ماندگاری و برد بسیار بالا در حد ۷ تا ۱۰ بار دور زدن کره زمین ضمن پشتیبانی از دو یا چند ناو رزمی در کنار خود 

۱۰)    استقرار تیم‌های عملیات ویژه و قایق‌های تندرو و پشتیبانی از عملیات‌های خاص

۱۱)    امکان ارائه خدمات فنی و تعمیرگاهی به یگان‌های شناور در مأموریت آب‌های آزاد

ناوبندر مکران

ناو گروه دریایی ایران برای اولین بار توانست به دور دنیا سفر کند و به گفته کارشناسان اولین ناوگروه دریایی در جهان است که با چنین کلاسی این مأموریت خطیر را انجام می‌دهد. این اقدامات این پیشرفت‌ها، اما پایان کار نیرو‌های مسلح ایران نیست و به گفته فرماندهان نظامی کشور و با تاسی از سخنان فرمانده معظم کل قوا پیشرفت‌های ایران در تمامی عرصه‌ها خصوصا حور در آب‌های بین المللی باید ادامه داشته باشد.

در همین زمینه رهبر انقلاب در آخرین دیدار خود با تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.

اگرچه روزی روزگاری، آمریکایی‌ها به ادعای حضور ایران در اقیانوس‌ها پوزخند می‌زدند و با چنان اطمینان خاطری می‌گفتند که «ایران توانایی فناورانه حضور در اقیانوس آرام را ندارد»، امروز و در سایه پیشرفت نیروی دریایی تا ماه‌ها گیج‌ومنگ بودند که مبادا ناوگروه ۸۶ از کانال پاناما، تنگه دریایی راهبردی‌شان عبور کرده باشد! بنا بر اخبار موثق، آمریکا دائما در حال رصد ناو‌های ایرانی برای کسب اطلاعات بیشتر از سفر نیروی دریایی بوده است.

بزرگترین ابهام راهبردی آن‌ها که تاکنون برای آن پاسخی یافت نکرده‌اند، آنکه هرگز نتوانسته‌اند لحظه سوخت‌گیری دو ناو را رصد کنند و همچنان نحوه سوخت‌رسانی به موتور محرکه این دو ناو برای آن‌ها سوال است. فرماندهان ارشد نیروی دریایی همچنین تاکید می‌کنند که امواجی را دریافت کردند که نشان می‌دهد طرف مقابل دائما به دنبال کشف یک زیردریایی بوده که به زعم خودش مطمئنا همراه این ناوگروه بوده است. ابهام بعدی نحوه برقراری «سامانه توزین» در این دو ناو به هنگام عبور از آب‌های پر تلاطم اقیانوس هاست. این سامانه وزن را طوری در پهنه ناو توزیع می‌کند که این ابرساز بتواند خود را به حالت صاف و موازی با سطح اقیانوس نگه دارد.

سامانه توزین نیازمند به دسترسی به نرم افزار‌های خاص و محاسبات پیچیده است که تنها در اختیار چند کشور قرار دارد، اما جوانان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند تا نسخه بومی آن را مهندسی کنند و به فاز کاربرست برسانند؛ و نهایتا اینکه چطور ناو آمریکایی چند صد هزار تنی آن‌ها در شمال استرالیا دچار سانحه می‌شود، اما ناو یک هزار و دویست تنی ایرانی به سلامت طوفان‌های سخت را پشت سر می‌گذارد و به مقصد می‌رسد!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mori
۱۵:۵۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
ماشالله به غیور مردان سرزمینم بخصوص نظامیان و آنهایی ک در تمامی مرزهای ایران ،از کشورمان پاسداری می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
آفرین، ولی ماژلان پانصد سال قبل با کشتی های بادبانی در مسیرهای کاملا ناشناخته و با کشف یک اقیانوس جدید دنیا را دور زد اینقدر پز نداد و منم منم نکرد، ولی بازم باریکلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر ارتش و سپاه , افتخاریست قدرت نظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
غرب از کشور ایران که این همه ثروت دارد وملت ایران ازفقر دست به هر کار ذلت با ر می‌زنند گیچ شده است
Iran (Islamic Republic of)
مهران فر
۲۳:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
دلیر مردان ایرانی باعث افتخار ایران اسلامی هستید، درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
به امید خدا ناو هوا پیمابر اتمی تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
تقی مینایی
۲۰:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام و درودبردلاورمردان ایران زمین آمریکابرای فرمانده ناوجنگی خودکه هواپیمای مسافربری راسر نگون کردمدال افتخاردادبه نظرشمالیاقت فرمانده ناوایران وخدمه اش چی می‌تونه باشه ؟همچنان گم نامی؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر عزیزان ارتشی و عیرتمندان و همه کسانی که امنیت این کشور را تانین می‌کنند. در د و بلاتون بخوره تو سر این مسئولین بی خود و مفسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر شما باعث افتخار ایران و ایرانی شدید آقایان مسئول روسا و وزرا لطفا به فکر حقوق و مزایای این برادران باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تشکر تشکر تشکر تشکر تشکر ارتشی ، سپاهی تشکر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین ناو گروه ارتش جمهوری اسلامی ایران وناو هواپیما بر وزیر دریایی اتمی ایران ایالات متحده آمریکا ورزیم صهیو نیستی را از کره زمین محو ونابود خواهد کرد .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
به این میگن اقتدار و سربلندی برقرار و پر افتخار با پرچم میهنم ایران زنده باد نیروی دریایی و که بازم مثل همیشه عالی و با افتخار به همه ی دنیا قدرت ایرانو ایرانی رو نشون دادم پرچم ایران رو دور تا دور دنیا چرخوندو غرور ایرانی رو به رخ دنیا کشید
زززززززننننننندددددده. بااااادددد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۲:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعدادی وطن‌فروش جیره‌‌خور وتعدادی خود تهقیر‌ودروغگو تمام این پشرفت وارونه جلوه میدهند‌‌خداوند یارو یاور این غیور مردان باشد دست شما را میبوسم سربلند ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
حواستون هست با چه سرعتی داریم به یک تمدن بزرگ تبدیل میشیم؟ فقط یک اقتصاد رو بتونیم حل کنیم دیگه هیچ نیرویی جلودار این کشور نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۲:۱۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاش حقوق ناچیز ۹ میلیونی ارتش هم پیشرفت می کرد درود بر مردان بی ادعا زحمتکش و راننده اسنپ ارتشی
Iran (Islamic Republic of)
مسعود افتخار
۰۷:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایکاش این پیشرفت شگرف را در همه زمینه ها مثل خودرو سازی ،انرژیهای تجدید پذیر وپاک و بخصوص کشاورزی عملی و اجرایی میکردیم.از فرمانده نیروی دریایی و کلیه پرسنل آن وکلیه نیروهای ارتشی وسپاهی که با پیشرفتهای عظیم باعث امنیت و افتخار کشور اسلامی ایران شده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنیم.خداوند یاورتان باد.
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۱:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سپاس
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
جمهوری اسلامی بایستی بزرگترین ناو هواپیما بر جهان را بسازد که حداقل ۱۰۰ هواپیمای شکاری جنگنده بمب افکن را در خود حمل نماید وزیر دریایی اتمی بسازد تا آمریکا ورزیم صهیو نیستی به وحشت وترس بیفتندودیگر در کار کشور های جهان فضولی ودخالت نکنند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
ارتشیان دلاور و سپاهیان شجاع جمهوری اسلامی ایران بایستی در ۱۲ مایلی آب های سرزمینی آمریکا با نیرو های تروریستی آمریکا بجنگند وخاک آمریکا را تصرف واشغال نمایند و آمریکایی های وحشی را از خاک آمریکا بیرون نمایند و کشور آمریکا را به دست بومیان آمریکا بسپارند تا درس عبرتی برای آمریکایی ها باشد تا در خلیج فارس و تنگه هرمز فضولی و پررویی نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۲۳:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا قوت دلیر مردان و دریادلان آجا.
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۲۳:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر دریا دلان و تمامی زحمت کشان و سازندگان این تجهیزات و نیروهای مخلص نظامی که باعث افتخار ایران و ایرانی هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر ایران ومردانش که روشنی بخش افق های روشن است سرافراز پیروز باشید یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
قرنهاست که جهانیان اقدام به این کار میکنند . پس احتیاجی به بزرگنمایی و خودبزرگ بینی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
بی خود نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
دلار 54000 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا قیمت دلار پائین نیاد اینها همه مزخرفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
بی ادب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی قشنگ گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی قشنگ گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
غیرت و همت که داشته باشی پرچم کشورتو میبری اون بالا بالا ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
نیروهای نظامی باعث افتخار و آبروی ایران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
یاشاسین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
غروب کانال پاناما رنگش طلائیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
دلیل پیشرفت در صنایع نظامی حضرت اقا خامنه ای هستند
کشورهای که در عرصه نظامی وابستگی را کم کنند ووابسته نباشندقدرت بازدارندگی وحتی حمله دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا قوت دلیر مردان .هرچه نیرو های نظامی تلاش میکنند و پرچم ایران را بر فراز قله های افتخار به احتزاز در می آورند خودرو سازها و وطن فروشهای دو ریالی از غرور این ملت قهرمان می کاهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
امیرایرانی خسته نباشید حافظان امنیت ملی امیرایرانی توسربازمحبوب ایرانی توعزیزدل ایرانیان هستی امیرجانم امیر
Iran (Islamic Republic of)
راستی
۱۹:۲۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
جای بسیار شادی وشعف فراوان ''وامیدوار به فردایی بهتر با استفاده از تکنولوژی روز درجهت توسعه و نشان دادن قدرت ایران به جهان باشیم و البته همراه با صلح و دوستی''
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا رو شکر .انشاله یه روز هم با پراید دور دنیا بچرخیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
بی مزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید به دریادلانی که برای افتخار وعزت کشور و ملت قریب به یکسال در دریاها واقیانوسها جانفشانی کردند و به خانواده های این قهرمانان که باصبر وبردباری پرچم عزت وسرافرازی مام میهن را برافراشتند مدال غیرت و شرافت اهداشود.باید مستندسازان و رسانه های کشور برای ورود این عزیزان سنگ تمام بگذارند و به پاس قدردانی از این حماسه سازان بی ادعا زمینه های برگزاری یک جشن بزرگ ملی،و در خور همت والایشان مهیا گردد.خداوند متعال رابه پاس وجود سرفرازانی چون شما عزیزان شاکریم ومقدمتان را به خاک وطن گرامی میداریم وخاک پایتان را به اشک دیده سرمه چشمانمان قرارمیدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
بندر بوشهر
۱۷:۲۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
می دانیم در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم انجام چنین کار بزرگی به چه همت و پشتکار عظیمی نیاز دارد دستتان را می بوسیم قهرمانان میهن.ایکاش تغافل و تجاهل برخی مسولین و بعضی فرماندهان نظامی بی خیال در رسیدگی به معیشت نظامیان تمام میشد و قدر شما را می دانستند.
Australia
Bm20
۱۷:۱۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
شک غربی‌ها به این هست که این کشتی با سوختی غیر از سوختهای فسیلی و حتی اتمی در دنیا ،کار می‌کند ... وگرنه حتمی باید در اقیانوس شمال استرالیا دچار سانحه میشدند...
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط با کور شود هر آن کس که نمی بیند موافقم
Iran (Islamic Republic of)
Bm20
۲۰:۱۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
ناوی که دور دنیا را در طولانی ترین مسیر دور زد ،بدون سوخت‌گیری و سانحه ،به نظر شما چه نوع انرژی دارد؟ فیلم مستند این مانور نظامی را حتما تماشا کنید
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۱۶:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام. عرض خدا قوت. انشاالله آینده کشور درخشانه. ما به دوران جدید وارد شده ایم.برخی این دوران را «امپراطوری شیعی ایران» نام گذاشته اند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مبارکه چشم حسودان کور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
یاشا ایران و یاشاسین ایرانی جماعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
باعث افتخار هستند دریا دلان نیروی دریایی همواره شاد سلامت و مقتدر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
امیر دریادار شهرام ایرانی ممنون که هستید خدا شما را برای ما ایرانیان وایران عزیزحفظ کند وممنونیم از نیروی دریایی ارتش دم همتون گرم ،خیلی خیلی باعث افتخارید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیان
۱۵:۴۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر ایران و ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
AMIRAD
۱۵:۳۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خداوند یار و یاور تان همیشه باد دعای همه ایرانیان بدرقه راهتان کاش مدیران رانت خوار وطن فروش از شما یه چیزای رو یاد می گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
سید علی سعادت نشان
۱۷:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما باعث افتخارید کاش خودروسازی هم می دادن به این َشرکتهای دانش بنیان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
دستاورد بزرگیه، و جای غرور داره، ولی قبول کنید که به عنوان اولین تو دنیا نیستیم، حتی شاید پنجم یا ششم هم نباشیم، سوال: آیا ناوهای هواپیما بر تا حالا دور دنیا رو یک نفس طی نکردند، اونم بدون سوختگیری حتی ده سال یک بار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ناوهای هواپیما بر کشورهای مورد نطر شما تاکنون فقط برای جنایت و کشتار حرکت کرده اند حتی اگر دور دنیا گشته باشند هیچ افتخاری را به همراه ندارد بلکه مایه ننگ شان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
برای ایران دستاورد بزرگی هست این اول کاره
کاری که هیچ وقت انجام نشده وقتی انجام میشه بدونم که خیلی کار مهمی هست حتی اگه دهمین کشور هم باشیم که این کار رو کرده باز کار پر اهمیتی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر رزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه حالی میده وقتی وارد ایران شدن حتما میروند دیدار رهبری از همه چیز باارزش تر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۴:۵۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
اقتصاد و هم بدید به ارتش و سپاه

اگه همه مملکت مثل ارتش و سپاه کار میکرد الان دنیا رو گرفته بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان دسته کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
زنده باشید قهرمانان ایران افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا از این غیرتمردانی که برای امنیت مردم خودشون از جان مایه میزارند باید درود فرستاد زنده و پایدار باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
زنده باد دریا دلان ارتشی خدا قوت
درود به شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
هزاران ماشاالله به ایران و ایرانی........
درود خدا بر ایران و ایرانی........
زنده باد ایران و ایرانی........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تلاش در رسانه ها و در مدارس برای خود باوری در جوانان و دمیدن عرق ملی و تقویت هویتمان در تمام سنین و با جشن از اتفاقات از این دست به استقبالش رویم و هم با ایجاد شور و هیجان ملی میهنی در کل کشور را نمیطلبد و باید دست معاندین را باز بگذاریم که تا دوباره در رسانه هایشان با پمپاژ تردید و ناامید و یاس و هم با اما و اگر هایشان به ذهن ها و باور مردم بعید است دروغ است ووو را تزریق کنند
Iran (Islamic Republic of)
اکبر محمدزاده
۱۳:۴۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود به شرفشان
کجاشو دیدید ،خبرهای خوبی ان شاالله در زمینه ناو هواپیمابر آن هم بزرگتر و قدرتمندتر از ناوهای دیگر در راه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
از کجا میدونی
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۱۶:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
مطمعنی؟ خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
دستاورد بزرگی ست.. جمهوری اسلامی ایران به استقلال رسیده و برای انجام پروژه های مختلف نیاز به اجازه هیچ کشوری ندارد و مانند طاغوت پهلوی نیاز به اجازه از امریکا ندارد.. پیشرفت کشور ایران اسلامی هویداست.. افتخار بزرگی است.. و قابل اذعان است که ثمره انقلاب همین پیشرفت هاست... و در زمانی که ایران مستعمره امریکا بود هيچ وقت اجازه کشتیرانی و برون رفت از خلیج فارس به نیروی دریایی داده نمیشد چه برسد به اقیانوس پیمایی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود خدا بر تمام مردان و زنانی که برای عزت و سربلندی ایران عزیز قدم بر میدارند . ...... ولعنت خدا بر کسانی که خیانت به این کشور و مردم می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
اقیانوس نوردی مون بقیه رو گیج کرده، خودرو سازیمون خودمونو گیج کرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
از نمایش در اقیانوس که سرگیجه گرفتن از پیشرفت های خیره کننده هم که در تعجب هستن و مدام در حال توطئه هستن البته خودمونم در داخل درعجبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
عجب ازاین هوش سر شار نیروهای نظامی ، الهی همیشه موفق و پیروز باشید
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۱:۳۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
با ساخت موشک دنا و هواپیمای دنا سبد دنا از فضا تا زمین و دریا تکمیل خواهد شد
ناوهای هواپیمابر را در کلاس دماوند و با این نام بزرگ و ملی ساخته شوند
با آرزوی داشتن ناوگانی همیشه حاضر و گشت زنی پایدار در همه اقیانوسها و دریاها و در سراسر جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
منظورت ساخت هست یا تغییر کاربری و تغییر دکوراسیون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا قوت پایدار و سرفراز باشید
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
به امید داشتن و ساختن ناوهای هواپیمابر توسط فرزندان سپاهی و ارتشی این کشور و نمایش اقتدار جهانی کشورمان ، به امید ارتش جهانی و سپاه جهانی ما در سراسر آبهای جهان و حضور همیشگی در سه اقیانوس دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
عزيزم ناو دوران هواپيمابر ديگه گذشته و به درد نمى خوره
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۱:۱۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
اولابایدبه احترام برخواست وغیرت ملی مذهبی و وطن دوستی و پایبندبودن به عقیده ایمان به خدا و مامتوانیم فعل خواستن به توانایی های خود وهموطنان واگلو گرفتن مسئولان بخواب رفته و پرمودعیی که بجززجرقشرضعیف ورنجاندن دل رهبروگذاشتن خرج های بیهوده روی دست نظام کاردیگه ای نکردن بخودشون بیان ازنظامیهای باغیرت و شرف(ارتشی. سپاهی.انتتظامی.امنیتی)الگو برداری نمایند
Russian Federation
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بردلیرمردان نیروی دریایی قهرمان ایران
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
باعث افتخار ما هستید. درود خداوند بر ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود به کلیه رده های ارتش مقتدر ودلاور جمهوری اسلامی ایران
دشمنانتان نابود وخدا یار ونگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
من تا سلاح هسته ای بومی نبینم خیالم راحت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
آفرین ،درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایزان سلاح هسته ای نمی سازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا فامیلی ایرانی برازنده شماست
امیدوارم مردان مردی همچون شما در این سرزمین باشند که ما به آنها افتخار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ان شاالله وضعیت حقوق و معیشت پرسنل هم در حد کار بزرگشون بالا بره. و ای کاش در مورد معیشت ارتشی ها هم پیشرفت کنیم. چرا کارمند بانک 35 درصد بحقوقش اضافه میشه اما ارتشی یک دور کره زمین رو هم بزنه باید ازنوع همان حقوق 9 میلیونی رو بعد از ماموریت ادامه بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما لازم نیست برای حقوق نظامیان الکی دل بسوزانید نیروهای نظانی ایران کم توقع وپر کار هستند ودر ضمن خودشون از حقشون دفاع می کنند هر چند هر اندازه که حقوق بگیرند دربرابر کارشان هیچ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام کارمند بانکم ولی مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
چون ارتشی در طول خدمتش از امکانات بیمه بسیار عالی و چندین زمین و مسکن با قیمت مفت برخوردار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا كی گفته حقوق كارمند بانك 35 درصد رفته بالا؟؟؟
والا بانك فقط اسمش در رفته وگرنه جز یكی دوتا بانك دولتی تراز اول بقیه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدای بزرگ به پشت کار، همت،زحمات،ایثارگری،خودباوری، شجاعت... عمه شما عزیزان برکت دهد، وشمارا یاری رساند انشاالله، پر از غرور و خودباوری شدیم سپاسگذارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ماشاءالله ایرااااان
ای ول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
بترکه چشم حسودان...
منفی ها..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خائنین و وطن فروشان دلبسته غرب اینجا منفی میزاره وگرنه با هر سلیقه ایران خودمون دوست داریم وقد ردان مردان مرد هستیم
آخرین اخبار