در جلسه انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه سیستان و بلوچستان بیان شد:

تاکید بر فرهنگ اهدای عضو در جامعه

در آستانه هفته اهدا عضو (۲۵لغایت ۳۱ اردیبهشت) اولین جلسه هیئت مدیره انجمن اهدا عضو ایرانیان شعبه استان سیستان و بلوچستان با شعار "اهدای عضو، اهدای زندگی" در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تشکیل جلسه داد.

مجتبی شجاعی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری براستفاده از تبلیغات محیطی در شهر و بهره گیری از توان رسانه ملی در جهت فرهنگ سازی این اقدام انسان دوستانه تاکید کرد و گفت: اهدای عضو یکی از کار‌های پسندیده اخلاقی و دینی و فرصتی دوباره برای زیستن است که با کار فرهنگی باید گسترش یابد.

جلیل شهریاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان نیز بر فرهنگ سازی در زمینه اهدا عضو تاکید کرد و افزود: اگر برای خانواده‌ای قبل از این که مصیبتی اتفاق بیفتد با مقوله اهدای عضو آشنایی داشته باشد، برای رضایت گرفتن از آن‌ها بسیار کمک کننده است، باید این فرهنگ سازی به صورت مداوم اتفاق بیفتد تا فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شود.

نادر اسماعیل زهی رئیس انجمن اهدا عضو ایرانیان شعبه سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه بیان کرد:روز ۳۱ اردیبهشت مصادف با سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو با تلاش مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و باهمت واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و با تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی کشور به عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی به ثبت رسیده است.

نادر اسماعیل زهی بیان کرد: هرکس و در هر سن می‌تواند در صورت بروز مرگ مغزی و با رضایت بستگان، اهداکننده عضو باشد، شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ مغزی، تعیین‌کننده قابلیت وی برای اهدا خواهد بود.

وی افزود: برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به‌صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت "کارت اهدای عضو " اعلام می‌کنند، اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط پزشکان و پزشکی قانونی در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود در این فرایند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

در ادامه مولوی محمدجعفر محبی نماینده نهاد رهبری اظهار کرد: دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به تصریح اشاره شده است که "هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است".

خانم راشکی عضو شورای اسلامی شهر زاهدان نیز در این جلسه ضمن اعلام آمادگی گفت:با تمام ظرفیت‌های شهرداری‌ها از موضوع فرهنگ سازی اهدا عضو حمایت می‌کنیم.

گفتنی است روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه هرسال روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام‌گذاری شده است.

برچسب ها: اهداء ، اهدای عضو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید عباس
۱۷:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا باید این فرهنگ رواج پیدا کند که در آخر بیمارستانها و دکترای پولکی برای انتقال اعضا بدن دیگران کیسه بدوزند و مردم بیچاره را سر کیسه کنند.
برای تزریق دو واحد خون رایگان هشت میلیون تومان صورتحساب میدهند اتفاقا الان زمانیست که باید برای هر حرکتی پول مطالبه کنیم.