معاون استاندار گیلان خبر داد؛

پیگیری حق آبه سد سفیدرود از سد‌های بالادستی استان‌های دیگر

معاون عمرانی استاندار گیلان گفت: پیگیر حق آبه سد سفیدرود از سد‌های بالادستی دیگر استان‌ها هستیم.

مسعود کاظمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در نشست تشریح آخرین وضعیت آبرسانی به شالیزار‌های این استان بر لزوم ادامه همکاری کشاورزان برای مدیریت مصرف آب تأکید کرد.

او نیاز آبی استان را ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: به رغم کمبود منابع آبی، مصرف آب تاکنون به خوبی مدیریت شده و استمرار این روند نیازمند رعایت تقویم زراعی است.

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه بخش عمده نیاز آبی استان وابسته به سد سفیدرود است، افزود: رهاسازی آب سد آغاز شده و علاوه بر بررسی روزانه و ساعتی وضعیت منابع آبی، کشاورزان نیز با همکاری خوب همچنان تقویم زراعی را رعایت کنند.

کاظمی تصریح کرد: در راستای افزایش بهره وری برای ادارات و دستگاه‌ها به ویژه آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی تکالیف مهمی را در خصوص مدیریت مصرف آب تعریف کردیم و پیگیر حق آبه سد سفیدرود از سد‌های بالادستی دیگر استان‌ها هستیم.

او با اشاره به راه اندازی سد‌های لاستیکی در کنار احداث سد‌های مخزنی گفت: با بهره برداری از این سد‌ها از انتقال آب شیرین به دریا جلوگیری می‌شود؛ البته رعایت حق آبه تالاب و دریا در دستور کار قرار دارد.

حق آبه چیست؟

به حقوق هر فرد برای استفاده از منابع آب، حق آبه می‌گویند.

به طور کلی حق آب عبارت است از: سهم مشروع و مقرر روستا، مزرعه، باغ، خانه از آب رود، چشمه، قنات، آب‌های زیرزمینی یا چاه در ساعات و به اندازه معلوم. 

حق آبه به حق یک کاربر (مصرف‌کننده) در استفاده از یک منبع آب مثل یک رودخانه، جویبار، تالاب یا منبع آب زیرزمینی اشاره دارد.

کاهش وسعت آب بندان‌های گیلان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان داریم، گفت: ۱۷۱ هزار هکتار از این اراضی معادل ۷۰ درصد تحت شبکه سد سفیدرود هستند.

کاظمی تجهیز و نوسازی ایستگاه‌های پمپاژ و تکمیل شبکه‌های فرعی آب و احیا و لایروبی آب بندان‌ها و راه اندازی سامانه‌های نوین را از اقدامات انجام شده در راستای مدیریت منابع آبی گیلان اعلام کرد.

او افزود: در حال حاضر ۱۴۲ هزار هکتار از باغات استان به سامانه آبیاری نوین مجهز هستند.

به گفته معاون استاندار گیلان، طی چند دهه اخیر شاهد کاهش ۵۰ درصدی وسعت آب بندان‌های استان هستیم.

نشست تشریح آخرین وضعیت آبرسانی به شالیزار‌های گیلان

کاظمی تصریح کرد: از محل بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه اقدام به لایروبی ۵۰۰ هکتار از آب بندان‌های استان گیلان خواهیم کرد که تاکنون ۴۲۵ هکتار در دست اجرا توسط پیمانکار است.

او آورده اعتباری لایروبی آب بندان‌ها را ۱۱۰ میلیارد تومان و رودخانه‌ها را ۱۴۶ میلیارد تومان دانست و گفت: این آب بندان‌ها به کاهش اثرات تنش آبی کمک می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان همچنین خواستار فرهنگ سازی بیمه‌های کشاورزی به ویژه در مناطق دارای تنش و اراضی پایین دست آبخور شد و تصریح کرد: ۸۰۵ کیلومتر از انهار اصلی استان لایروبی شده و بیش از ۹۰۰ پمپ آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی در مدار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.