تدوین ۳۵ عنوان برنامه میراث فرهنگی در استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: ۳۵ عنوان برنامه همزمان با هفته گردشگری و روز جهانی موزه در این برگزار می‌شود.

  همدان محسن معصوم علیزاده گفت:  این برنامه ها با شعار «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» در راستای توسعه و معرفی قابلیت‌های گردشگری در سطح استان برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه برنامه‌های هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۲ به صورت رسمی از ۲۸ اردیبهشت تا سه خرداد برگزار می‌شود گفت: با توجه به تقارن این هفته با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آیین بزرگداشت این شاعر برجسته با اجرای نمایش شاهنامه‌خوانی آغازگر برنامه‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، سخنرانی برای بازاریان و مردم در راستای اقناع سازی موضوع ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" در کاروانسرای گلشن و بازدید دوستداران میراث فرهنگی از روند مرمت بنا‌ها و محوطه هگمتانه در راستای موضوع ثبت جهانی را از برنامه‌های شاخص و اثربخش در این هفته اعلام کرد.

معصوم علیزاده از برگزاری گردهمایی علمی ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان با حضور اساتید این حوزه خبر داد و گفت: در راستای بهره مندی از همراهی جامعه محلی با پیشبرد پرونده ثبت جهانی و صیانت از آثار تاریخی-فرهنگی ضمن برگزاری این گردهمایی بزرگ، نسل جوان با میراث فرهنگی آشنا می‌شوند و همیاران حفاظت از آثار خواهند بود.

او گفت: آیین افتتاح هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، رونمایی از کتاب خطی ارزشمند و نفیس همراه با اجرای شاهنامه خوانی، همایش تخصصی علوم میراث فرهنگی استان، برپایی نمایشگاه عکس در بنا‌های تاریخی، ایستگاه نقاشی با همکاری کانون و مهد کودک در موزه ملایر پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از برپایی نمایشگاه الواح میراث ناملموس، نمایشگاه عکس دستکند سامن، نمایشگاه عکس اسناد معاصر و نمایشگاه اشیا مکشوفه از پایگاه میراث ملی نوشیجان خبر داد.

 معصوم علیزاده گفت: نشست و تجلیل از انجمن‌های میراث فرهنگی، اجرای موسیقی سنتی در موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند، برنامه شعر خوانی در موزه و برگزاری نمایشگاه عکس طبیعت گردی در خانه تاریخی شهید قدوسی در دستور کار قرار دارد.

او گفت: حضور کارشناسان میراث فرهنگی در مدارس، اجرای برنامه باستانی ورزش زورخانه ای، نماشگاه عکس میراث فرهنگی و تشکیل انجمن میراث داران شهرستان از دیگر برنامه‌های اجرایی در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت:نشست معرفی میراث ناملموس آیین شکرگزاری برداشت رازیانه، تجلیل از شخصیت‌های برتر حوزه میراث فرهنگی شهرستان، برپایی شب شعر میراث فرهنگی و تفاهم نامه میراث فرهنگی شهرستان با بخش خصوصی در راستای حفاظت و مرمت بنا‌های تاریخی را از دیگر برنامه‌های اجرایی شاخص برشمرد.

معصوم علیزاده گفت: رونمایی از لوح ثبت میراث ناملموس مراسم شب عید قربان و چشمه طبیعی نظرگاه روستای خورونده، نشست با انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد میراث فرهنگی و تجلیل از چهره‌های ماندگار و فعالان حوزه میراث فرهنگی در شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

بازدید رایگان از موزه‌های استان همدان در روز جهانی موزه

معاون میراث فرهنگی استان همدان نیز در این نشست گفت: همزمان با ۲۸ اردیبهشت‌ماه جاری، "روز انی موزه" و آغاز هفته میراث فرهنگی، بازدید از موزه‌ها، پایگا‌ها و بنا‌های تاریخی زیر نظر این وزارتخانه، رایگان است.

اتابک صفری با اشاره به انتخاب شعار و تهیه سند چشم‌انداز برای هر موزه خبر داد و گفت: شعار امسال روز جهانی موزه، «موزه ‎ها، پایداری و حال خوب» است و بر مبنای آن نیز «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» به عنوان پیام ملی هفته میراث فرهنگی انتخاب شده است.

عناوین روز‌های هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۲ بدین شرح است: پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت؛ موزه‌ها، پایداری، حال خوب جمعه ۲۹ اردیبهشت؛ علوم میراثی: ریشه در تاریخ، رو به آینده شنبه ۳۰ اردیبهشت؛ ثبت آثار و مفاخر: عملکرد ملی، راهبرد جهانی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت؛ میراث فرهنگی، رسانه، تشکل‌های مردم نهاد دوشنبه ۱ خرداد؛ میراث طبیعی، تضمین حیات آینده سه‌شنبه ۲ خرداد؛ حفاظت از میراث فرهنگی، مرزبانی از هویت چهارشنبه ۳ خرداد؛ میراث دفاع مقدس

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است.

این استان به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.

غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

آبشار و سنگ نوشته‌های گنج نامه، کلیسا‌های آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.