مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

عقاب مارخور به فهرست پرندگان زادآور خراسان رضوی اضافه شد

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان خراسان رضوی، از ثبت مشاهده زادآوری گونه عقاب مارخور برای نخستین در خراسان رضوی در حوزه شهرستان چناران خبر داد.

مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: عقاب مارخور با نام علمی Circaetus gallicus از راسته عقاب شکلان Accipitriformes و از گونه های مهاجر جوجه آور ایران می باشد.

وی افزود: این عقاب با طول بدن ۶۲ تا ۶۷ سانتی متر از عقاب های متوسط جثه بوده، نر و ماده این گونه هم شکل، بیشتر از مارها و مارمولک ها و همچنین از جوندگان کوچک تغذیه می کنند و تک همسر می باشد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این عقاب حدوداَ از اوایل فروردین ماه در استان قابل مشاهده بوده، که در ۱۰ فروردین ماه سالجاری در شهرستان چناران مشاهده شد.

وی تصریح کرد: زادآوری گونه در یک زیستگاه نشان از وضعیت مطلوبیت زیستگاهی آن منطقه دارد زیرا پرندگان در انتخاب محل جوجه آوری خود بسیار حساس هستند و زادآوری را یکی از معیارهای بسیار مهم برای بررسی وضعیت زیست ‌بومی زیستگاه دانست.

زاد آوری این گونه توسط آقای علی خانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چناران در سال جاری برای نخستین بار در استان مستند و ثبت شد.

 

عقاب مارخور به فهرست پرندگان زادآور خراسان رضوی اضافه شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.