عراق سومین شریک بزرگ چین در غرب آسیا

سه کشور عربستان، امارات و عراق به ترتیب بزرگترین شرکای تجاری چین طی سه ماهه نخست سال میلادی در غرب آسیا بوده‌اند.

بعد از عربستان و امارات، عراق در رتبه سوم بزرگترین شرکای تجاری چین در خاورمیانه در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ قرار گرفت.

براساس گزارش رووداو،  منار العبیدی، رئیس موسسه پژوهش‌های اقتصادی «عراق آینده» امروز (سه شنبه) گفت که با افزایش ۵ درصدی میزان تجارت کشور‌های غرب آسیا با چین، در مجموع حجم این مبادلات تجاری به به عدد ۱۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

عربستان با حجم تجارت ۲۷ میلیارد دلار و رشد ۱۰ درصدی در رتبه اول،  امارات با ۲۳ میلیارد دلار و عراق با ۱۲.۴ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم شرکای بزرگ منطقه‌ای چین هستند.

العبیدی در ادامه افزود: ارزش صادرات کلی عراق به چین در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری ۹ میلیارد دلار بوده که صرفا در حوزه تولیدات نفتی است. همچنین ارزش واردات عراق از چین در این مدت ۳.۴ میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۳.۴۴ درصد رشد داشته است. او همچنین  پیش بینی کرد حجم مبادلات تجاری عراق و چین در پایان سال جاری به بیش از ۵۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس بنیاد مطالعات اقتصادی آینده عراق در پایان اعلام کرد عربستان با ارزش صادرات ۲.۵ میلیارد دلار در صدر کشور‌هایی است که بیشترین صادرات غیرنفتی را به چین داشته و پس از آن امارات با ارزش ۱.۲۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در رتبه دوم قرار دارد، سپس ترکیه با ارزش صادرات ۱.۱۳ میلیارد دلار، در حالی که هیچ عراقی سهمی در صادرات غیرنفتی به چین ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار