باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد ؛

دو فرزند برایم کافی است؟

امروزه بیشتر خانواده‌های دارای فرزند به داشتن یک یا ۲ فرزند اکتفا کرده و تمایلی برای افزایش تعداد فرزندان خود ندارند، در حالیکه تک یا ۲ فرزندی هیچگاه سرمایه انسانی محکم و قابل اتکایی برای خانواده‌ها محسوب نمی‌شود.

نیروی انسانی هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شود و باید برای تربیت و توانمندسازی آن برنامه‌ریزی مناسبی داشت تا بتوان آن نیروی انسانی تربیت‌شده را برای اهداف توسعه به کار گرفت. زیرا پیشرفت با بهره مندی از نیروی انسانی کارآمد به دست میآید.

آنچه تعداد و توزیع سنی جمعیت کنونی را تعیین کرده، رفتار جامعه در گذشته بوده است. بخشی از این رفتار به موضوع ازدواج و فرزندآوری بر می‌گردد. رفتاری که امروز، وضعیت فردا را مشخص می‌کند و هر جا بتوان این رفتار را اصلاح کرد، به وضعیت جمعیتی آینده می‌توان امیدوار بود.


بیشتر بخوانید


امروزه بیشتر خانواده‌های دارای فرزند به داشتن یک یا ۲ فرزند اکتفا کرده و تمایلی برای افزایش تعداد فرزندان خود ندارند، در حالیکه تک یا ۲ فرزندی هیچگاه سرمایه انسانی محکم و قابل اتکایی برای خانواده‌ها محسوب نمی‌شود.

در گذشته هر خانواده‌ای که بیشترین تعداد فرزندان را داشت، از جایگاه و قُرب بالایی برخوردار بود و بویژه در جوامع عشایری و روستایی بیشترین وجاهت اجتماعی را خانواده‌های دارای فرزند بیشتر داشتند.

اما این وجاهت اجتماعی به تدریج با سیاست‌ها و برنامه‌های غلط رنگ باخت و تعدد فرزندان به عنوان یک سرمایه انسانی مهم جای خود را به تک یا ۲ فرزندی داد و حتی برخی از خانواده‌ها نیز زندگی بدون فرزند را پذیرفته اند.

یکی از مهمترین دغدغه‌های اصلی رهبری و مسئولان ارشد کشور در سال‌های اخیر بحث افزایش ازدواج، جوانی جمعیت و رشد نرخ زاد و ولد بوده است، هرچند طی این سال‌ها بخشنامه‌های متعددی تدوین شد، اما در نهایت سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تشریک مسائی دستگاه‌های ارشد کشور از جمله قوای مجریه و مقننه تدوین و برای اجرا ابلاغ شد.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

بعد از موافقت مجلس با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تایید آن از سوی شورای نگهبان در ۱۹ آبان ۱۴۰۰، اجرای این مصوبه مهم با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال با ابلاغ از طرف رییس مجلس به رییس جمهور رسما کلید خورد و رئیس دولت سیزدهم ۲۸ آبان همان سال نیز با وجود آنکه تازه فعالیت خود را شروع کرده بود، این قانون را برای اجرا به تمامی دستگاه‌ها و وزراتخانه‌ها ابلاغ و همچنین ستاد ملی جمعیت را ایجاد کرد، با شکل گیری این ستاد به ریاست شخص رییس جمهور و هیات دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این ابلاغیه، سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های کلان، ارزیابی و نظارت بر اجرای این قانون تدوین شد.

واقعیت‌ها حاکی از این امر است که میزان زاد و ولد و ازدواج روندی نگران کننده و کاهنده دارد و در صورت عدم اصلاح شاخص‌های جمعیتی در مقطع کنونی بدون شک تا ۲۰ یا ۳۰ سال آینده ایران کشوری با جمعیت پیر همراه با رکود و ایستایی تولد نوزادان خواهد شد و به گفته کارشناسان فرصت پنجره جمعیتی از دست خواهد رفت.

توجه به جوانی جمعیت از ضرورت‌های کشور و وظیفه همه آحاد جامعه است

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه توجه به جوانی جمعیت از ضرورت‌های کشور و وظیفه همه آحاد جامعه به شمار میرود، گفت: بیتوجهی نسبت به آن خسارت‌های ناگواری در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام اظهار داشت: روز ۳۱ اردیبهشت روز جمعیت نامگذاری شده است که از مقوله‌های مهم کشور و تکلیف آحاد جامعه است و همگان باید در این خصوص وظیفه خود را بهخوبی ایفا کنند.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

وی با بیان اینکه مقوله پیری جمعیت یک تهدید برای کشور است، تصریح کرد: بی‌توجهی به جوانی جمعیت سبب می‌شود تا در آینده نزدیک برای تامین نیروی کار محتاج به بیرون شویم و این موضوع سبب وابستگی کشور و آسیب‌های بعدی آن میشود.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه آمار طلاق، ازدواج و فرزندآوری در کشور نگران کننده است، افزود: امروز روزی نیست که اقتصاد و معیشت را عامل این وضعیت بدانیم هرچند دولت باید زمینه‌سازی و بسترسازی کند و قانون جوانی جمعیت را هر چند ضعف‌هایی دارد، به‌طور کامل اجرا کند.

ضرورت افزایش نرخ باروری در چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزایش نرخ باروری و جوانی جمعیت یک ضرورت است.

غلامعلی حیدری افزود: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و هشدار‌هایی که در خصوص کاهش جمعیت جوان طی سال‌های اخیر شکل گرفته، در حال حاضر گفتمان حاکم بر جامعه، به افزایش جمعیت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: موضوع جمعیت برای کشور‌ها از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است و این مهم برای کشور ما که جمعیت آن رو به سالمندی گذاشته و نرخ باروری در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان ما زیر نرخ جانشینی است از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید جایگاه جمعیت و جوانی جمعیت در کشور گفت: افزایش نرخ باروری و جوانی جمعیت یک ضرورت است.

وی، اشتراک و وحدتنظر را نخستین گام برای عملیاتی کردن جوانی جمعیت در استان دانست و گفت: در گام نخست باید همگان به این نظر مشترک برسیم که استان و کشور در یک چاله جمعیتی قرار گرفته و این موضوع می‌تواند امنیت ما را به خطر اندازد از همین رو افزایش نرخ باروری و جوانی جمعیت برای کشور یک ضرورت است.

حیدری اضافه کرد: در گام بعدی باید فرهنگ‌سازی و آموزش را در دستور کار قرار داد که در اینجا نقش نهاد‌هایی نظیر آموزش و پرورش، دانشگاه ها، رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه بسیار تاثیرگذار است.

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیازمند همکاری همه جانبه است

معاون بهداشتی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: اجرای این قانون نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه ها، سازمانها، نهاد‌ها و همه آحاد جامعه است.

علی احمدی افزود: فرزندآوری و جوانی جمعیت در دنیا، کشور و چهارمحال و بختیاری روند کاهشی به خود گرفته است و مسوولان ارشد نظام به ویژه مقام معظم رهبری نیز از سال‌های گذشته هشدار‌هایی بابت این امر داده بودند که توجه به این امر با فراز و نشیب‌های مواجه بوده است.

وی به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شورای انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون در مجلس فعلی مصوب و ابلاغ شد تا با اجرایی شدن آن و اجرای سیاست‌های تشویقی از بحران جمعیت در کشور و استان جلوگیری شود.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

احمدی با اشاره به اینکه در بحران جمعیت نرخ باروری کلی که متوسط فرزندانی است که یک زن در سن باروری باید داشته باشند تا جایگزین شود کاهش پیدا می‌کند، افزود: هم‌اکنون نرخ باروری در استان ۱.۷ است که این میزان باید به صورت نظری ۲.۱ و بنا به نظر جمعیت شناسان و جامعه‌شناسان با در نظر گرفتن مرگ و میر نوزادان، مهاجرت، ناباروی زوجین باید این میزان ۲.۳تا ۲.۵ باشد تا در جمعیت در وضعیت مطلوب باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه مساله فرزندآوری و ازدواج تنها با تصویب قانون رفع نمیشود، گفت: اقناعسازی مردم به خصوص جوانان برای ازدواج و فرزندآوری، رفع مشکلات حاکم بر مردم از جمله مشکلات اجتماعی، اقتصادی باید انجام شود تا زمینه ازدواج به وقت نیاز برای جوانان و فرزندآوری نیز مرتفع شود و قانون جوانی جمعیت لازم است، اما کافی نیست.

جانشین رییس قرارگاه جوانی جمعیت چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحرانی شدن وضعیت جمعیت گفت: با ادامه دار شدن وضعیت کنونی و روند کاهشی فرزندآوری تا ۲۸ سال آینده جمعیت جوان و نیروی فعال در سطح کشور کاهش و یا نزدیک به صفر خواهد شد.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت استان معادل ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت سالمند هستند که در سه دهه آینده با همین آهنگ رشد پیش برویم، مدارس و کودکستان‌ها هیچ دانشآموزی نخواهند داشت و با افزایش آمار سالمندان نیز جمعیت فعال کاهش یافته و نیروی پرستار و تخت بیمارستانی برای ارائه خدمات به سالمندان وجود نخواهد داشت.

وی گفت: با افزایش قشر سالمند و کاهش جمعیت جوان و نیروی فعال کار کاهش یافته و مسایل مختلف روانشناختی، اجتماعی و جامعه‌شناسی اتفاق می‌افتد.

احمدی افزود: افزایش جمعیت سالمندی یک اَبربحران جمعیتی است که باید برای جلوگیری از افزایش این امر اقدامات فرهنگی و اقناعسازی برای فرزندآوری و ازدواج انجام شود که در این راستا مجموعه اقدمات زیادی در کشور از جمله ابلاغ سیاست جمعیتی توسط رهبری و تصویب قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت آغاز شده و تکالیف دستگاه‌های اجرای در این قانون مشخص شده است.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تنها باتصویب قانون رفع نمیشود، گفت:مطالبهگری از دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانون و و رفع مشکلات خانواده‌ها و جوانان یک ضرورت است.

وی به رفع مشکلات جوانان و خانواده‌ها از جمله فراهم شدن زمینه ازدواج، فرهنگسازی و آموزش و توانمندسازی خانواد‌ها برای فرزندآوری و تامین هزینه‌های درمان ناباروری را راه‌های افزایش فرزنداوری عنوان کرد.

چهار هزار زوج نابارور در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هماینک چهار هزار زوج نابارور در استان شناسایی شده است که نیازمند درمان هستند که هماکنون در استان برای درمان ناباروری بخش خصوصی فعال نیست و یک درمانگاه سطح۳ درمان ناباروری دولتی درشهرکرد و یک درمانگاه سطح ۲ در لردگان فعال شده است که خدمات درمانی ناباروری در این درمانگاه‌ها به صورت رایگان و با پوشش بیمه ارائه میشود.

وی با تاکید بر اینکه براساس اعلام سازمان‌های بیمهگر ۸۵ تا ۹۰درصد پوشش درمان ناباروری با بیمه است، یاداور شد:، اما هزینه‌های جانبی و خدماتی که این زوجنین نیازمند این است که توسط بیمه‌ها پرداخت و حمایت شوند.

احمدی با اشاره به کوچک بودن استان و بافت فرهنگی حاکم بر استان تعدادی از زوجین نابارور برای اینکه به عنوان زوج نابارور شناخته نشوند به استان‌های دیگر برای درمان مراجعه می‌کنند، گفت: پیشنهاد میشود برای حمایت از این زوجین سازمان‌های بیمه گر کارت طلایی و یا بیمه تکمیلی برای زوجین نابارور تهیه کنند که در همه مناطق بتوانند از خدمات این کارت بهرهمند شوند.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

حرکت در مسیر جوانی جمعیت یکی از مهمترین سیاست‌های کلان اجتماعی و فرهنگی نظام اسلامی است که تحقق و اجرای قوانین حمایتی و ترغیبی در این زمینه میتواند بسیار موثر و تعیین کننده باشد، چون ثروت اصلی و حیاتی هر کشور جمیعت جوان و نیروی کار آماده آن کشور است.

اگر از هم اکنون اقدام‌های تشویقی دارای پشتوانه صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور ایران که تا دهه هفتاد در زمره جوانترین کشور‌های دنیا با نرخ ازدواج و زاد و ولد بالا بود، به یکی از کشور‌هایی با بیشترین نرخ جمعیت پیر و کهنسال با تبعات سنگین اجتماعی تبدیل خواهد شد.

قانون واگذاری زمین به مادران سه فرزند اجرا شود

رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری، خواستار تسریع در روند واگذاری ۲۰۰ متر زمین رایگان به مادران دارای سه فرزند از سوی اداره کل راه و شهرسازی شد.

احمد راستینه هفشجانی تاکید کرد: حدود ۲ سال از تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان می‌گذرد.

وی افزود: برخی از آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح از ۶ ماه قبل از سوی دولت ابلاغ شده است و مدیرانی که به این قانون تمکین نکنند، شامل ترک فعل و تخلف در اجرای وظایف مربوط به قوانین قانون جوانی جمعیت می‌شوند.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

راستینه تصریح کرد: به‌عنوان یکی از طراحان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تاکید دارم با توجه به مفاد دقیق این قانون، هرگونه ترک فعل یا استنکاف در اجرای وظایف برای مدیران در دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تخلف محسوب و برابر با قوانین تعریفی با مدیران متخلف برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از موارد تعریف شده در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده واگذاری۲۰۰ متر زمین رایگان به خانواده‌های واجد شرایط دارای سه فرزند بوده که متاسفانه تا کنون در کشور تنها حدود ۸۰ قطعه زمین واگذار شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به‌همین منظور اداره‌کل راه و شهرسازی استان باید موضوع واگذاری ۲۰۰ متر زمین رایگان را برای مادران دارای سه فرزند در شهر‌ها و روستا‌ها در دستور کار خود قرار دهد.

راستینه گفت: از استاندار چهارمحال و بختیاری انتظار می‌رود به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان این موضوع را به‌صورت ویژه رصد و نظارت و دستور‌های لازم برای تسریع در این موضوع را صادر کند.

ثبت نام زمین برای والدین دارای سه فرزند

والدینی که فرزند سوم آن‌ها در سال ۱۴۰۰ و بعد از آن متولد شده می‌توانند در سایت جمعیت جوانی برای دریافت زمین ثبت نام کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها برای آماده سازی زمین مبلغی به صورت اقساط به مدت ۸ سال دریافت می‌شود.

آقای مقصودی افزود: این طرح فعلا در شهر‌ها قابل اجراست و تنها از طریق ثبت نام در سایت جمعیت جوانی امکان پذیر است.

داریم پیر می‌شویم، دیگر دو فرزند کافی نیست

وی ادامه داد: این طرح مشمول فرزندان سوم متولد۱۴۰۰ به بعد می‌شود.

مقصودی گفت: خانواده‌هایی که چهار فرزند زیر ۲۰ هم دارند می‌توانند برای دریافت زمین در این سایت ثبت نام کنند.

واقعیت این است تا زمانیکه ابعاد اقتصادی، معیشتی، اشتغال، نیاز‌های اولیه هر زوج نظیر مسکن، جهیزیه ارزان و با کیفیت، مهار گرانی و تورم لاینحل باشد، نباید انتظار داشت جامعه به سمت و سوی ازدواج آسان و فرزندآوری گرایش پیدا کند.

باید در کنار اجرای مصوبات قانون جوانی جمعیت، راهکار‌های عملیاتی در حوزه این چالش‌ها نیز به طور جدی پیگیری و مرتفع شود تا جوانان به سمت ازدواج و زوجین به سوی فرزندآوری سوق و رغبت پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
مهریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
به نظر من قانون فرزند آوری باید برای مسئولان از استانی تا کشوری اجرا بشه خصوصا افرادی که میگن جامعه رو به بحران جمعیتیه و ملزم بشن هر مسئولی پنج، شش تا بچه فرزند داشته باشه چون فرزندانشان آینده شون تضمینه تا اینکه مردم با این اوضاع گرانی و فشار اقتصادی و هزار مصیبت دیگر جور کاهش جمعیت کشور رو هم بکشن من نمیدونم مسئولی که مردم رو به فرزند آوری توو این اوضاع واحوال ترغیب و تشویق میکنه خودش پس چرا یکی یا دو فرزند داره که در واقع قانون فرزند آوری باید از مسئولان شروع بشه تا افراد متمکن جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
یک عمر گفتید و نوشتید فرزند کمتر زندگی بهتر حالا اگه میتونید این جمله رو که تو مغزمون حک شده را پاک کنید به شما وام با درصد پایین میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
شما که نمی‌تونید دهک بندی درستی انجام بدید یا اینکه سهام عدالت که حقمونه را بدید یه آموزش عادلانه تو مدارس دولتی نمی‌گذارید هر شب گرونی رو گرونی میارید تو زیاد کردن حقوق کارگران مانع تراشی میکنید وهزار حرف دیگه چطور روتون میشه حرف فرزند آوری بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
تکلیف آحاد جامعه است و همگان باید در این خصوص وظیفه خود را به خوبی ایفا کنند؟!!! حال و مالتون خوبه جدی بعد انوقت با پول شما قرار انجام بشه یا زحمتهای شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
به نظر من که دوتا هم زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
والا توی بچگی ما به بسته پفک نمکی هم رحم‌نمیکردن و روش مینوشتن ، فرزند کمتر ، زندگی بهتر یکی کمه ، دوتا بسه حالا چی عوض شده که میگید دوتا ممکنه دوتا بس نباشه ، معیشت بهتر شده از اون اون زمان یا تسهیلات ، وضعیت اشتغال جوانان ، ما توی ازدواج موندیم ، شما میگی بچه ، اونم بالای دوتا ، ولمون کن یکی می مرد ز درد بینوایی یکی می گفت خانم زردک می خواهی
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۱:۴۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
سه تا بچه دارم برای رهن خونه بایدسواری زیرپاموعصای دستمو بفروشم بااین وضعیت مسکن ودرامدها مردم تمایلی به بچه داشتن ندارن هرروزهم داره بدتر میشه اگرحضرات ازدورنطق میکنن ماداریم باگوشت وخونمون داریم تجربه ش میکنیم والاکمرمون شکست جلوی زن و بچه مون خجالت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
همین دو تا اگر از اول تفکر که بهتر از عبادت هست کرده بودی نیدیدی زیادیه چرا چون اتفاقا فرزند باعث عدم و مشکل در طلاق و سواری خانم میشه اشتباهات خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
بچه های ما نسل ده ۶۰ ها یکی بچه آوردند با اینکه کارمند هستند تو خرج مخارج زندگی وبچه هاشان ماندند ما پدر ومادر ها هم در توان مان نیست بهشان کمک کنیم ملت به چی دلخوش به فرزند آوری داشته باشند ؟ اول باید چاه را کند بعد مناره را دزید با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشود والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
الان تو شهر های کوچیک به سختی میشع خونه اجاره کرد شما چطور انتظار فرزند اوری دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
بخاطر دو متر زمین بچه بیاریم ؟ بچه زیادی زاییدن زن رو شکسته و پیر میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
آقا یک کلام ختم کلام , اون مسئولی که میگه فرزند آوری و اون نویسنده ایی که این مطلب رو مینویسه , شما یه لطفی کن , دختر گرامیتون رو به عقد من و هزاران جوون دیگه که زن ندارن بکنید , بعد یه پشتوانه مالی هم برامون در نظر بگیرید , ما هم قول میدیم , 4 تا بچه بیاریم , لا اقل شماها هم پدر بزرگ میشید و سرتون گرم میشه . یا علی مدد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
همه چی اونقدر گرون شده که آدم از خودشم بیزار حتی خودم بارها شده که میگم خودمم اضافه ام چرا باید تو این شرایط سخت بچه بیاره .زندگی ها شخصیه آدم نمیتونه حرفی بزنه به هرحال هرکی یه نظری داره و یه دیدی به زندگی من که شخصااا ازاین که دوتا بچه دارم همش افسوس میخورم که چرا آوردم وقتی نمیتونم آینده شونو تامین کنم
Iran (Islamic Republic of)
یک مادر کارمند
۰۰:۰۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
در تمام سیاست های دولت کوچکترین مصلحتی برای مادران کارمند دیده نمی‌شود...نه کاهش ساعت کار نه تشویق و نه ...فقط می گویند ما قانونی تصویب کرده ایم که مادر کارمند خود را پاره وقت کند اما هیچ کارفرمایی از این قانون حمایت نمی کند و به محض اینکه ازش استفاده بکنی، یا جایگاه شغلیتو از دست میدی یا به کل کارتو... طبیعتا ما هم با این شرایط هیچ تمایلی به بچه دار شدن نداریم..چون هم باید شعلمونو از دست بدیم و هم کلی به هزینه های زندگیمون اضافه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
این همه برنامه ریزی وتشویق سودی ندارد مانسلی هستیم که دوران کودکی باشعارفرزندکمترزنگی بهتربزرگ شدیم وازحمعیت زیادبیزازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
چقدر بی کفایتی بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با یه طوفان و سیل جاده شمال بسته و آب سد قطع میشه و دو روز است در غرب پایتخت آب آشامیدنی نداریم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
من هنوز به ناچار سینگل موندم فرزند اول و دوم پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
تحت تاثیر قرار گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اول باید واردات خودرو را آزاد کنند بعد سران فاسد را توبیخ کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
فرزند در این وضعیت اسف بار اقتصادی چگونه بزر گ شود در این وضعیت نابرابر فرهنگی چگونه درس و دانشگاه برود چه تضمینی برای آینده شغلی و کسب و کار و رفاه او وجود دارد در عربستان هر نوزادی متولد می شود حقوق و امکانات زندگی در اختیار دارد و مسیر آینده او ترسیم شده است
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۱۵:۰۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
چرا مثل کشورهای دیگه که بسته تشویقی واریز پول ماهانه به حساب مادران دارند در ایران اجرا نمی کنید؟؟
دادن زمین و خودرو و وام که به درد نمیخوره زمین ها که در بیابان برهوته کو تا حالا آباد بشه فکر کنم به نوه نتیجه برسه قیمت خودرو هم که خیلی با بازار آزاد فرقی نمیکنه وام هم که ده برابر پس میگیرید الان کجای اینها تشویق به فرزندآوری هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سن ازدواج برای پسران باید به ۳۰ برسه و دختران ۲۵ سال

تک فرزندی در استان‌های محروم بایستی اجباری بشه
عقیم سازی زنان فقیر و نواحی مرزی اجباری بشه
کل ایران داره تاوان شهوت و بی فکری سیستان و بلوچستان رو میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
چشم عباس آقا. امر دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۴:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
فعلا دو نفره باشیم بهتره بچه هم فقط ۱ دونه بسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خودمون از گرانی ها داریم میمیریم اصلا ازدواج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با این کمبود شدید منابع آب و خاک ،جمعیت کشور حداکثر باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر باشد نه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مسئولین به جای حقوق مفت و نجومی که می گیرند اون پول رو بدهند به خانواده های دارای یکی دو تا فرزند تا بچه ها شون رو بزرگ کنند. این مسئولین چه می فهمند در این شرایط بچه بزرگ کردن و تحویل جامعه دادن یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
میلیون ها کودک کار و بچه بی سرپرست یا بدسرپرست تو این مملکت وجود داره که اگر بهشون رسیدگی بشه و زیر پر و بالشون رو بگیریم، هرکدومشون یه پتانسیل بالقوه برای انجام کارهای مهم دارن. اونوقت دولت ما با اون سواد شیش کلاسه ش به جای وقت گذاشتن روی نسل موجود، به فکر تولید نسل جدیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آدم با دیدن تصاویر راویان فوق از داشتن یک بچه هم پشیمان میشود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
همین الان از ثبت نام فرزندم برای کلاس اول دبستان در مدرسه دولتی سپاهان شهر می آیم و مبلغ ۲ میلیون تا نگرفتند ثبت نام نکردند همه چیز از مردم می خواهد ولی هیچ کاری نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اجازه بدین همینایی که به دنیا اومدن سالم زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
این کشور بااین منابع آبی کم ومدیریت ضعیف فقط میتونه ۲۵ الی ۳۰ میلیون جمعیت رو پوشش بده اگر خاطر شریف پا به سن گذاشته ها باشه سال ۱۳۵۰ الی ۱۳۵۶ که جمعیت به این اندازه بود و صادرات نفت هم بی مشکل وبا قیمت خوب روستایی ها تو روستاها با کم وزیاد خوش بودن وشهریهای کارمند هم روزگار خوبی داشتن
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
یه فرزند کافی نیست ولی مجبوریم ما آرزو داریم بچه ی دوم داشته باشیم ولی نمیتونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
واسه خودم بدو بیراه درست کنم که بچم بزرگ بشه بگه تو که نداشتی تو که وضع مملکتو میدیدی بچه اوردی که چی بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سلام پس چرا کشورهای نظیر آلمان و ژاپن عیرغم رشد منفی جمعیت که از سالهای خیلی پیش برایشان بودجود امده جزو پیشرفته ترین کشورها می باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
آتی
۲۲:۳۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا همین برای منم سواله این نظام که معتقده جوانی جمعیت عامل اصلی پیشرفت وتوسعت پس چرا کشورهایی مثل ژاپن ایتالیا والمان که پیرترین کشورهای دنیا هستند به بالاترین نقطه پیشرفت رسیدن درصورتیکه اغلب کشورهای افریقایی که اتفاقا نقطه مقابل این چند کشور هستند ودارای جوانترین جمعیت دنیا میباشن هیچ پیشرفت وتوسعه ای توی کشورشون وجود نداره اگر بنا بر حرف خودشون باشه که جمعیت پیر مشکل ساز باشه که همون جور که گفتم ژاپن اینقد توسعه یافته نبود
Brazil
موسی
۱۱:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
چی میگین شما ؟؟؟؟؟من دوتا دارم به هیچیشون نمی‌رسم پول پیش دبستانی هم ندارم بدم ۱۵میلیون میخوان هزینه دکتر خوراک لباس که بماند همونم بتونم خرجشونو در بیارم کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
شما اوضاع اقتصادی رو درست کنید جوانا بیکار نمونند بتوانند ازدواج کنند مشکل جمعیت خود بخود درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
تا دیروز که دو فرزند خوب بود حالا قابل اتکا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
از وقتی که این همه دهه شصتی ازدواج نکردند همه به این نتیجه رسیدند ک فرزند زیاد باعث میشه که به سر و سامان نرسند چون دولت نمیتونه برا دهه شصتیها کار جورکنه میخواد مردم بچه زیاد بزاند براشون کارپیداکنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آخه منی که هنوز نمیتونم عروسی بگیرم برم سر خونه و زندگیم چطور میتونم آینده بیش از دو فرزند رو تامین کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
به جای این حرف ها شرایط رو طوری فراهم کنید که خودشون بچه بیارند، به حرف که نیست. بچه هزینه داره برید مقاله بنویسید که اقتصاد رو درست کنند نه اینکه ازدواج خوبه بچه زیاد خوبه و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با چه روی این حرفارو میزنین....خجالتم خوب چیره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سلام با وجود چنین مدیران انقلابی و کارمد و با این وضع حقوق و مزایایی کارمندان و کارگران
همین 1 فرزند هم کافیه
در ایران 4 فرند زمین 250 متری رایگان میدیم جدا از هزینه لازم برای ساخت ان به نظر شما با دادن زمین میشود 4 فرزند را تامین هزینه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کدام زمین کدام کشک کدام پشم
۴تا بچه دارم از ۱۷ ساله تا ۳ساله
یک زمین خدا را ، دادندبرایشان
خدا روزی رسان است.به هیچکدام از
فرزندانم ،زمین بااین قانونی که وضع کردند
یعنی سال۱۴۰۰ به بعد نخواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
از جماعتی که با س-دو زدن از صبح تا شب ی لقمه نون از دهن شیر بیرون میاورند و صورتها را با سیلی سرخ نگه داشته اند و انواع قسم و دروغ را مرتکب می شوند (هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است) و حقوقشون صرفا سد و مانعی برای گدایی و زباله گردی است و خسته و تکراری روزگار می گذرانند و امید و آرزو و رویاهای دست و پا شکسته دارند که در نظرشان زیادی دور هستند! انتظار تولید نسل نداشته باشید. خودمان چه کردیم که فرزندمان بخواهند بکنند، با این منابعی که پیوسته کمتر و کمتر می شوند و گرانتر. 12 سال از 19 سال تحصیلاتم در این مملکت را رایگان طی کردم. اما فرزندم الان بخواهد این 12 سال را درس بخواند فقط حقوق دو سال را باید تقدیم مدارس کنم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
هر کی نگران جمعیت کشور هست خودش ۱۰ تا بچه بزاد
این بچه ای که قراره به دنیا بیاد هیچچچچچچ آینده روشنی نداره
پس چرا هم‌ اون بچه رو بدبخت کنیم هم خودمون رو توی دردسر بندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
شما به من مثل مسئولان ۷برابر حداقل حقوق وخانه سازمانی مجانی بدهیدتا ازدواج وفرزند آوری کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آیا می دانید مسئولان کشور فقط به فکر تورم و فروش بیشتر خودرو به صورت پیش ثبتنام هستن و برای همین ایده افزایش جمعیت مطرح میکنن وگرنه نون شون بخاطر کاهش تقاضا در ده سال آینده آجر خواهد شد.اگر جمعیت کاهش یابد واقعا باید بفکر سازندگی باشند تا بتونن درامد کسب کنند ولی اگه جمعیت متراکم باشد با فروش زمین و خودرو به صورت چند برابر قیمت میتونن پول هنگفت به جیب بزنن و چند مثقال هم شعار دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
احسنت واقعیت هم همینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
باو اینا نگران خودشونه دلشون برای مردم نمیسوزه
همین مسئولین به ظاهر دلسوز اولین کاری که میکنن بچهاشون میفرستن فرنگ چون میدونن اینجا کسی اینده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سلام علیکم والا منم فرزند بیشتر دوست دارم ولی با دو پسر ۲۳ و۱۵ ساله تو یک اتاق ۱۲ متری اجاره ای وحقوقی که پنجم ماه تمام میشه چه کارکنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
من یه فرزند دارم کاش بعد پانزده سال کارگری حقوق اداره کار همسرم میتونست یه خونه بخره که نمیتونه... کاش با مدرک دکترا خودم بیکار نبودم..‌ اگر مسکن داشتیم یا لااقل می‌تونستیم خونه بدرد بخور خودمون اجاره کنیم .. اولویت زندگیمون میشد فرزندآوری که این بچه تنها نمونه ... اما الان دغدغمون یه خونه است حتی یه خونه درست حسابی اجاره ای...مردم باید از شماها که اون بالا نشستید طلبکار باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اول اینکه جالبه اونا که قبل ۱۹ آبان فرزند اوردن جز جمعیت و جوانی نیستن که این خودش یه جور تبعیض حساب میشه دوم با چه آینده ای و دلخوش به چی باشیم که بچه بیاریم داشتن یه ماشین شده رویا خونه و شغل خوب که جای خود داره این بچه فردا آینده میخواد شغل و خونه میخواد بچه بیاریم که چی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مردم که مسخره ی شما نیستن که هر وقت عقلتون کشید و هر چی گفتید بگیم چشم . زمان جنگ گفتید بچه بیارید جنگ که تموم شد گفتید 2 تا بچه کافیه و حتی به بچه ی چهارم بیمه و کوپن تعلق نمیگرفت الان با این افتضاح که به بار آوردید و دانستید که جامعه داره پیر میشه اصرار بر فرزند آوری دارید جوونها تو ازدواج کردن موندن بچه که جای خود دارد واقعا انتظار دارید با این وضعیت اشتغال و مسکن و اقتصاد مردم بچه دار هم بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
حرف حق همین تازه جریمه می‌کردند به خاطر بچه سوم محروم بودی از کارهای دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کشور ما از جوانترین کشورها بود ومتاسفانه این موارد باعث شد که از جوانان برای برده داری در کار استفاده بشه از جمله مواردی که باعث شد تعداد فرزندان کمتر بشه فرزند سالاری که از تلوزیون تبلیغ شد مصرف گرایی ، مشکلات اقتصادی مدیریت ضعیف ونداشتن امنیت شغلی سیاست های کاهش جمعیتی که سال ۷۰به بعد انجام دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آخه از وقتی زوجین تصمیم به بچه دار شدن می گیرن، تمام آزمایش ها و درمانشون به صورت رایگان و تحت پوشش بیمه انجام میشه و وقتی هم که بچه به دنیا میاد، تمام هزینه های رفاهی، درمانی و آموزشی اون رو دولت میده و ماه به ماه هم یه مبلغی به حسابش واریز میکنه. تازه از امکاناتی که برای وارد شدن همون بچه به بازار کار و ازدواج در اختیارش قرار می گیره نگم براتون. به خاطر همین انقدر دارن مردم رو تشویق میکنن به بچه دار شدن...
Iran (Islamic Republic of)
Amin
۰۸:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با این مدیریت افتضاح و وضعیت تورم واقعا کسی جرات نمیکنه
اول سمت خودتونو درست کنید بعد رویا ببافید
آخه با ۱۰ تومن حقوق که نصفش می‌ره برا اجاره پول پوشک بچه رو از کجا میشه آورد تا برسه به سایر مخترج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
قیمت یک کوله برای مدرسه شده ۱۶۰۰۰۰۰ کی
جواب گو هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
والا هیچکدوم از این چیزا ارزش ندارن فرزند آوری بیشتر شه، با این وضعیت مملکت بچه اوردن جرم هستش، فردا پسفردا بچه بگه چرا منو ب دنیا اوردی اونم تو مملکتی که نه شغل درست حسابی هست نه میشه ازدواج کرد نه میشه خونه خرید، با حقوق ۶-۷میلیون هم باید فقط زنده موند! چی باید جوابشو بدیم؟ شما فقط مردم رو دستگاه جوجه کشی میبینین و بس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
تازه فرزند دوم سوم حمله‌ور شدند به من می‌گوید چرا این کار کردید که توان نبوده بچه آوردی ناراحت که ميشم میگم برود خودکشی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
یک میمرد ز درد بینوایی یک میگفت خانم زردک میخواهی . حال اکثر مردم تو هزینهایی زندگی مانده هستند شما دم از فرزند میزنید این ضرب مثل اصفهانی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مردم کارخانه جوجه کشی نیستند هر انسانی که به وجود می یاد حرمت داره شما اول رفاه و مشکلات این هشتاد میلیون برطرف کنید بعد حرف بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با این برنامه های مالیاتی ای که در پیش گرفتن، چند وقت دیگه تبدیل به ماشین جوجه کشی هم خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
من مجرد میترسم تشکیل خانواده بدهم با این وضع اقتصادی که مسولین درست کردن.همون مجرد ماندن نعمته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا
اینقدر همه چیز گرون شده طرف نمیتونه ازدواج کنه بعد اینا به فکر فرزند اوری هستن اصلا چرا یه دفعه نظر عوض کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
من 3 فرزند دارم وبا بیش از 26سال سابقه درآموزش فنی وحرفه ای وابسته به وزارت کار ومدرک کارشناسی حکمم 14میلیون تومان شده ودریافتیم 7میلیون تومان تاکنون هیچ حمایتی بابت تعداد فرزند هم از دولت ومجلس ندیدم حتی بندهای قانون جوانی جمعیت هم چیزی برام نداشت. من ماندم و آینده مبهم این بچه ها وحتی برای تامین مایحتاج اولیه زندگی روزمره هم شرمنده زن وبچه ها هستم .اجازه هم نمیدم بچه های من از این مسئولان بی کفایت حمایت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
راحتشون کن یا تشویقشون کن که خودشونو راحت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
توی دیگه چرا خودت اطلاع دارید هم سن سالها من بازنشستگی شدند ولی ما که کارگر بودیم چی یک روز کار ۱۰روز بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
برای همین جمعیت موجود به مقدار کافی جاده، خودرو، مسکن، نان و روغن و تخم مرغ نداریم، برای همین جمعیت توان مدیریتی نداریم؛ چرا باید به جمعیت اضافه کنیم وقتی همین جوانان 18 ساله امروز از زندگی و از وجود خود ناامید هستند و دنبال راهی برای فرار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
نه خیلی خرجها تو ایران ارزان هست.مدرسه ها رایگانه حقوق کارگر ها هم که خیلی زیاده فاصله طبقاتی و عدالت اجتماعی هم بیداد میکنه بچه زیاد میاریم که تو خوشی باشه.
دولت کارگر کم میاره دنبال کارگر برا اینده هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
چرا نمیخواد قبول کنید که گران شدن اقلام باعث میشه به همون تک فرزندی راضی باشیم
ماهی ۶میلیون حقوق دارم و قبل از سربرج پول کم میارم
پوشک میخرم ۱۶۰ تومان یه هفته هم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
تک فرزندی
معلومه خیلی وضع مالیت توپه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
تا دیروز مینوشتن فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
هزینه های مادی و معنوی بالا و نیاز به رسیدگی و تامین نیاز های فرزند آنقدر سنگین شده که اکثر زوج های جوان اصلا به فکر فرزند آوری نیستند حتما فرزندان آینده نیاز به عمو و عمه و دایی و خاله دارند ولی تک فرزندی تنهایی و نداشتن فامیل را برای آنان بدنبال خواهد داشت . تنها و تنها راه برای تشویق فرزند آوری تامین رفاه در سطح بالا و امنیت و آرامش از هر نظر برای افراد جامعه است
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۰۸:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
حتی یکی داشتن هم اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۰۸:۰۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
ما تو خرج یک فرزند موندیم چه برسه به تعداد بیشتر ، بچه ها مون تو خوردن یه غذای معمولی موندن ....
مسئولینی که ادعای تولد بیشتر برای خانواده ها هستند یا حالشان خوب نیست یا خبر از وضعیت زندگی مردم ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
شما مسولین وضع مالی خوبی دارین 10 زن بگیرین تا جمعیت زیاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
من خودم دو تا بچه دارم، ولي مملكت شده اين كه بچه بيارين بزرگ كنين، هزينه كنين، از آب و گل كه دراومد پاره‌ي تنمون رو رايگان و (بعضاً) با التماس صادرشون كنيم به بقيه كشورها، اين شده اوضاع فرزند آوري در ايران
برادر من شما جلوي تورم و اوضاي بد اقتصادي رو بگير و يه كور سوي اميدي از آينده به مردم بده خودشون ميدونن چه كنن، با حلوا حلوا گفتن دهنتون شيرين نميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با این شرایط اجاره بهای خانه .نبود شغل ثابت و نداشتن آرامش روحی و گران شدن مواد غذایی چرا بهانه تو خالی افزایش جمعیت رو دنبال می کنند اگر واقعا این جور نیست برید سری به محله ها و شهر های فقیر نشین بزنید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۷:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با حرف زدن و نظریه پردازی ، چیزی درست نمیشه ، وقتی مردم محتاج نان شب هستند و پول 1پوشک بچه و 1 عدد شیر خشک 200 هزار تومن میشه ، چطوری میتوان هزینه یک بچه را تامین کرد ، تازه هزینه های درمان و دارو و غیره بماند
مسئولین ما حرف زدنشان خوبه ، چون خودشان این مشکلات را ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
با الگو گرفتن از کشورهای پرجمعیت و پیشرفته و مرفهی مانند بنگلادش، هند و برخی از کشورهای آفریقایی، برنامه افزایش جمعیت تصویب و در حال اجراست.
به نظر می رسد این برنامه در راستای تامین منافع افراد یا گروههایی است که می خواهند از آب گل آلود افزایش جمعیت، ماهی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
باشگاه تو دیگه چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
نفستون از جای گرم بلند میشه با کدوم امکانات با کدوم شرایط ایده آل بچه بیاریم بذارید همینایی که آوردیم شکمشون رو سیر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
هرروزتیتربزنیدوتشویق به فرزنداوری کنیدفایده نداره همه امکانات جامعه به افرادمرفه تعلق گرفته وقشرمتوسط وضعیف باید نظاره گرباشدوافسوس وحسرت بخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مملکت داری با شعار اداره نمیشه، فعلا ازدواج و تامین نیازهای اولیه زندگی به تنهایی به یه مشکل کلان تبدیل شده؟
در کشوری که امید به آینده برای جوانها به صفر رسیده ، فرزند آوری به جک بیشتر شبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
دوفرزند زیاد هم هست.با این گرونی و سختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خجالت داره این حرف ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
باسلام بنده دوست دارم ۵فرزند داشته باشم ولی یدونه فرزند دارم با این شرایط اقتصادی جامعه وکارگری و مستاجری همون یدونه هم به نظر من زیادیه پس خواهشا اول این مشکلات رو حل بفرمایید بعدا بگین چرا بچه دار نمیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
من بچه دوم توراهه وخواهرم بچه سومش دنیا آمده هزینه های سونوگرافی خیلی زیاده بخصوص برای ما روستاییان که دفترچه بیمه روستایی مونو قبول نمیکنن. بایدبریم اول ازدکتربهداشت برگه ارجاع بگیریم ووزیتم بدیم دومش باز بریم پیش متخصص زنان بابرگه ارجاع که برامون سنوبنویسه ومهرمتخصص بزنه و150هم وزیت بدم وسومش برم سونوگرافی اونم 300به بالامیگره برای همین بیشتر روستاییاسنوگرافی آزمایشات بارداری رانمیگیرن خواهش میکنم yjc پیگیری کن تاسنوگرافی هزینش بیادپایین نیازبه ومهرمتخصص نداشته باشه ومهردکترعمومی بگیرن خواهش میکنم باشوهرکارگر بیکار واین همه گرانی خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خوبه گرونم هست و باز بچه میارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
ببخشید , خانم شما با یه شوهر بیکار و این وضعیت اقتصادی که توی هزینه های سونوگرافی و ویزیت دکتر موندی , پس چرا بدونه فکر کردن به آینده اون بچه , پس انداختیش . الان با این وضعیت , فردا برای خرج خورد و خوراکش چه میکنی ؟ وقتی اون بچه بزرگ بشه و از بی پولی و فقر , بره توی یه شرکت مثل سگ بدود و چندر غاز بگیر تا شکمش رو سیر کنه , اونوقته که شما پدر و مادر بی فکر رو لعنت میفرسته . انسان عقل داره که فکر کنه , نه اینکه هر چی بهش گفتن , مثل حیوان عمل کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه قشر بی مصرف و سربار و بدرد نخور و مصرف گرا و گدای کشور دنبال زادوولد و فرزندآوری رفته و میره
بچه میارن و بعدش کاسه گدایی و چه کنم چه کنم دستشون میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
هر آنچه لایق خودت وخانوادته به مردم نسبت نده گدا و بدرد نخور وسربار فقط شایسته توعه.از طرز بیان شما راحت میشه فهمید چه جور شخصیت وتربیتی داره وچه جوری بزرگ شدی.
Iran (Islamic Republic of)
اعطم
۱۱:۳۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
از این ادبیات من فقط اینو میفهمم که شما جز مرفهین بی در د هستی که ادب صحبت کردن نداری و فکر کردی فقط تو آدم هستی
هرچند که بویی از آدمیت نبردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
در جواب ۱۰:۱۷ و ۱۱:۳۸
برادر و خواهر عزیز من فقط واقعیتو گفتم
کسی که خونه نداره پول نداره کار و پس انداز نداره چرا بچه میاره و از دولت وام و خونه و کمک میخواد؟
دولت هم بایستی از مالیات و بیت المال برای اینا هزینه کنه
بچه ها هم که بزرگ شدن چون پدر مادر نمیتونن هزینه کنن بازم سربار و آویزون دولت و بیت المال میشن و خونه و وام ازدواج و جهیزیه میخوان
۳۰ میلیون جمعیت با کیفیت و مرفه از ۹۰ میلیون گدای ناراضی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
نیروی کار باید زیاد بشه؟ خوب ما که هر روز شاهد تورم و ناعدالتی هستیم و توسعه کار و کشور ربطی به فرزند آوری نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
همین رو بگو
کار کجا بود که نیروی کار بخواهیم ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کیفیت را درست کنید نه کمیت را،جمعیت ایران طی صد سال حدود ده برابر شده وبهتر است متوقف شود،ضمن اینکه عده ای از کارشناسان معتقدند با روند فعلی تخریب محیط زیست،در چند سال آینده بیشتر مناطق قابل سکونت نیست،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کشوری که در آستانه ی بحران غذا و محیط زیست هست
آخرین اخبار