در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مقابله با آلودگى هاى پلاستیک در پایتخت/ لزوم آگاه کردن مردم از خطرات آسیب به طبیعت

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: فعالیت‌های جوامع انسانی باعث تغییرات کلان در خشکی ها، اقیانوس‌ها و افزایش روز افزون پلاستیک در جهان شده است.

 حلیا سادات حسینی، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ٥٠ سال از تاریخچه نام گذارى روز جهانى محیط زیست مى گذرد، روزى که در همه جاى دنیا مراسم‌هایى با هدف جلب توجه عمومی به مسائل محیط زیستى برگزار مى شود و هر سال نیز یکی از مسائلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می‌کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: امسال هم مقابله با آلودگى هاى پلاستیک مورد تاکید قرار گرفته است.  فعالیت‌های جوامع انسانی باعث تغییرات کلان در خشکی ها، اقیانوس‌ها و آلوگی‌های ناشی از منابع آلاینده و افزایش روز افزون پلاستیک در جهان شده است که پیامد‌های مخرب و طولانی‌مدتی برای توسعه پایدار و اکوسیستم‌ها به همراه دارد. 

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: باور دارم روز جهانی محیط زیست بیشتر به نقش به مردم در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست تاکید دارد و بهانه‌ای برای شروع تغییر در رفتار‌های زیان آور همه مردم در محیط زیست است. دوستداران و دغدغه‌مندان محیط زیست مردم سراسر جهان با آگاه کردن مردم از خطرات آسیب به طبیعت، تلاش می‌کنند تا پاکیزه نگه‌داشتن محیط زیست را آموزش دهند.

حسینی یادآور شد: شهردارى تهران هم در این روز برنامه هاى آموزش محور متعدد را در سطح مناطق ٢٢ گانه در دست اجرا دارد. اجرای برنامه‌های خلاقانه و داوطلبانه، برپایی غرفه آموزشی در فضا‌های شهری/ بوستانها/ اماکن شاخص و پر رفت و آمد و ... با استقرار نیرو‌های کارشناس آموزشگر به منظور جلب مشارکت شهروندان و ارائه آموزش‌های لازم، برگزاری دوره ها، کلاسهاوکارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های مخاطب مختلف (خانه‌ها و کانون‌های محیط زیست، اصناف، مساجد، سرای محلات، ادارات و ... با موضوع روز جهانی محیط زیست" غلبه بر آلودگی پلاستیک"، برپایی تور‌های طبیعت گردی/ بازدید‌های محیط زیستی برای فعالین حوزه محیط زیست، اجرای نمایش با محتوای کاهش مصرف پلاستیک، تقدیر، تشویق و ترغیب سازمان‌های مردم نهاد فعال، شهروندان و مسئولان موثر در حوزه محیط زیست)، ترویج استفاده از شیوه‌های حمل و نقل پایدار با تقدیر از شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و مسیر‌های دوچرخه سواری از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار مناطق ۲۲ گانه قرار دارد.

وی تاکید کرد:  هم اکنون بیش از ۵۰ کشور جهان دارای برنامه فعال برای مقابله با آلودگی پلاستیک هستند اما اقدامات داوطلبانه در سطوح محلی و حتی ملی به تنهایی برای مقابله با این معضل که امروز به بحرانی جهانی تبدیل شده، به تنهایی کفایت نمی‌کند و در این راستا، با همراهی اعضای شورای شهر تهران، مصوبه‌ «الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یک‌بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران» را عملیاتی کرده‌ایم و مدیریت شهری با عزم جزم، پای کار کاهش مصرف پلاستیک در میادین میوه و تره بار آمده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار