عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یارانه سوخت هواپیما به جیب مرفهین جامعه می‌رود

عباسی گفت: یارانه ۱.۲ میلیارد دلاری به سوخت هواپیما عمدتا به مصرف طبقه مرفه جامعه می‌رسد.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلیل اعطای یارانه ۱.۲ میلیارد دلاری به سوخت هواپیما گفت: در بودجه ۱۴۰۲ در پیشنهاد‌هایی که نمایندگان مجلس مطرح می‌کردند این پیشنهاد مطرح شد که یارانه سوخت هواپیما که عمدتاً به طبقه مرفه جامعه می‌رسد و حدود ۵۰ درصد آن نیز صرف سفر‌های خارجی می‌شود و مبین خروج ارز از کشور است، حذف شود، اما به تصویب نرسید.

نماینده مردم شهر‌های کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس اظهار کرد: عمده یارانه سوخت هواپیما صرف بخشی از مردم جامعه می‌شود که جزو طبقات بالا و مرفه هستند و از تمام یارانه‌های پنهان اعطایی دولت چند برابر مردم عادی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بنزین عادی هم که یارانه دولت به آن تعلق می‌گیرد افراد مرفه جامعه ۳ تا ۴ ماشین دارند، ویلا و خانه‌های لاکچری دارند، برق، آب و گاز را چندین برابر استفاده می‌کنند و در نتیجه بیشترین استفاده از این یارانه اعطایی دولت را دارند.

عباسی گفت: پیشنهاد ما در مجلس این بود که یارانه سوخت هواپیما تعدیل شود و در حوزه خدمات عمومی هزینه شود و حتی به دهک‌های یک تا سه جامعه پرداخت شود، اما این موضوع مورد استقبال سایر نمایندگان مجلس قرار نگرفت و دلیل آن‌ها این بود که برخی از دستگاه‌های دولتی از این پرواز‌ها استفاده می‌کنند و با حذف یارانه سوخت هواپیما به دولت هزینه بیشتری تحمیل می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: اگر قرار است یارانه‌ای در حوزه سوخت هواپیما بدهیم باید آن را صرف اعطای یارانه سوخت به هواپیما‌های کارگو برای صادرات محصولات کشاورزی که فسادپذیر هستند، کنیم تا حداقل بتوانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم. ما سوخت هواپیما را با لیتری ۶۰۰ تومان آن هم برای مسافرت و یا توریست‌های خارجی اعطا می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در واقع با اعطای این یارانه به ایرانیانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند، گردشگران خارجی و همچنین برای ایرانیانی که قصد سفر به کشور‌های خارجی را دارند، یارانه اعطا می‌کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: سوخت هواپیما‌های کارگو را لیتری ۹ هزار تومان دریافت می‌کنیم. به جای اینکه تفاوت محسوس بین سوخت هواپیمای کارگو و هواپیما‌های مسافربری وجود داشته باشد حداقل می‌توان قیمت سوخت هواپیما‌های مسافربری و هواپیما‌های کارگو را به هم نزدیک کرد.

عباسی گفت: ما در طول سال ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت به هواپیما‌های مسافربری اعطا می‌کنیم آن هم برای ۴ درصد مرفه جامعه در حالی که باید این مبلغ قابل توجه را صرف اعطای یارانه به طبقات پایین جامعه و حتی توسعه زیرساخت‌های جامعه کنیم، اما نتوانستیم این یارانه را حذف کنیم، زیرا برخی معتقد بودند با حذف این یارانه باعث گرانی و تورم در این حوزه خواهیم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خب یارانه اش رو بردارین به شرطی که به طبقه متوسط و مستضعفین ارزونتر بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
توزیع عادلانه یارانه لازم است نه صرفا فقط برای مرفهین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
مگه نفت میحرین که هی میگین‌ یارانه سوخت میدیم نفت مال خودمونه و فقط باید هزینه استخراج و پالایش و انتقال از مردم گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
خوب از هوامیناهای فکسنی که دیگه احتمال داره بیفته بزارید و تور هواپیما سواری برای انها که ندارند و بجه هایشان در هوا رفت و اند هواپیماها را میبینند اونا را سوار کنید اگه سالم رسیدن خوب سوار شدن دیگه ارزو بدل ننیرن اگر هم افتادن که کلا راحت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
من که تو عمرم نتونستم سوار هواپیما بشم اقلا یارانه سوختشو‌ نقدی بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام و وقت بخیر
تو رو خدا وضعیت خودرو را بررسی کنید، چرا اینگونه آشفته است؟چرا خودروی دنا پلاسی که پارسال در بازار ۲۱۰ تومن بود الان میگن ۷۰۰ میلیون، یعنی هر خودرو ۳.۵ برابر شده در کمتر از یک سال
رئیس جمهور و نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند، واردات خودرو کارکرده به کجا رسید؟ چرا طرح های خوب به بهانه های مختلف مثل مخالفت مجمع مصلحت اجرا نمی شود؟ چرا مافیا همیشه از مردم بیشتر در نظر گرفته می شوند؟
دولت و مجلس وزیر را تغییر داد، قیمت کارخانه را بالا برد تا درست شود ولی وضع خراب تر شد.
خواهشاً باشگاه خبرنگاران پیگیر این وضع از رئیس جمهور و مجلس باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
از جناب دکتر عباسی نماینده محترم استان البرز متشکریم که این موضوع بسیار مهم را مطرح نمودند و بسیار شفاف با مردم صحبت کردند و...
امیدواریم سایر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز از اینگونه تفکرات دفاع نمایند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
اگر مقامات از دخالت ودستکاری در اقتصاد و منابع به اصطلاح ملی ودهکبندی وانحصار دست بردارند وصادرات و واردات را آزاد بگذارند وسهم هر کس را به طور مساوی به خودش بدهند، فقر واکثر مشکلات حل میشود،به عبارت دیگر منابع را به بالاترین پیشنهاد داخلی وخارجی بفروشند ودرآمدش را بین مردم تقسیم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
بابت این عمل واقعا متاسفم و تقاضای پیگیری داریم و از این همه نظر خودکارشناس پندار زیر خبر واقعا متعجب و حیرانم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
چرا تلفنی که قطع است همین جوری پول میاد این ابان ماه پول حرام خواریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
چندین برابر کشورهای دیگر مصرف انرژی داریم و به طور میانگین ماهیانه حدود۴ میلیون تومان برای هر نفر فقط یارانه پنهان انرژی صرف میشود که البته قشر ضعیف مثلا یک میلیون ومرفه مثلا۲۰ میلیون،در صورتی که اگر به نرخ واقعی فروخته میشد وسهم همه برابر داده میشد،شخص ضعیف میتوانست با پول سهمش که کمتر استفاده میکند( با حساب ارقام بالا،۳میلیون) تمام مایحتاج غذایی خود را حتی به نرخ جهانی تامین کند، ولازم نبود در بخش کشاورزی اینقدر آب هدر دهیم،وفقر واسراف وشکاف طبقاتی وآلودگی وکم ابی وترافیک ودویدنهای بیهوده و فساد کم میشد،البته اینها توضیح واضحات است ولی گویا اراده ای برای انجامش نیست.
Germany
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
ما فقرا راضی هستیم، نیاز نیست به بهانه ما بلیط رو گرون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تو که راست میگی فقیری مثلا
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۰۹:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
بروید ببینید چه کسانی برای سفر از هواپیما استفاده می کنند ، حدود ۵ درصد جامعه از هواپیما استفاده می کنند در واقع یارانه 95 درصد جامعه را می دهید به ۵ درصد که از نظر تمکن مالی در وضعیت خوبی هم قرار دارند ، سزاوار نیست این کار ، این یارانه را صرف راه آهن کنید که بیشتر افراد جامعه از آن استفاده می کنند و نخواهند برای یک مشهد رفتن نفری حداقل یک میلیون تومان بلیط رفت و برگشت بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
صرف بازیگران خوش نشین و خوشگذاران و طلبکار میشود مرگ بر بازیگران وطن فروش مرگ بر بازیگران بی حجاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
اگر بخواهید این هزینه را با گران کردن بلیت هواپیما از مرفهین بگیرید، آن وقت هر بقالی، قیمت های خود را بالا خواهد بود. چرا که همان مرفهینی که باید نرخ جدید بلیت هواپیما را بدهند همه بقال هستند و با گران کردن اجناس بقالی خود انتقام خواهند گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
خب شما که مسئول هستید و میتونید پیگیری کنید یه کاری کنید که به جیب مرفه ها نرود. کلا ایران به پولدارها بیشتر میرسه/ سهمیه بنزین / دلار برای بیلیط/ ارز مسافری/ خونه بزرگ/ ماشین خوب/ هیچی برای قشر متوسط نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
بازم به قشر متوسط ،ضعفا که کلا فراموش شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
۹۰ درصد از درآمدهای کشور صرف پولدارهای بی درد میشه یکیش هواپیمای دوم ماشینهای لوکس با بنزین یارانه ای سوم قبض برق نجومی استخر شنا در منزل با آب آشامیدنی مالیات ندادن یا در حد صفر دادن مالیات وام‌های میلیاردی رو مثل اب خوردن در اختیار داشتن در اکثر شهر ویلاهای لوکس داشتن بدون اینکه کوچکترین مالیاتی بدهند و. ‌..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
باز شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
هواپیما ما که پول اتوبوس هم نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
در کشور ما تمام یارانه‌ها به جیب ثروتمندان می‌رود و فقط تورمش به فقرا می‌رسد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
بهتر از اینه تو جیب مسولین بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
افرين درسته، يارانه خيلي مواردسالهاست كه فقط به جيب بزرك ثروتمندان ميره و دولت بايد جلوي اين حق الناس رو بكيره
Germany
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
صد میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان هست
اگه ده میلیون کارمند دولت و دانشجو و بازنشسته و سرباژ داشته باشیم
میشه سالی ده هزار دلار!
دولت جای پخش بودجه ناعادلانه می تونه حقوق و دستمزد رو به هزار یورو برسونه و با رساندن حقوق دستمزد مالیات ها و قدرت خرید مردم هم بالا میره!
برای بالا رفتن قیمت بنزین نیاز به زیر ساخت حمل و عمومی داریم! اتوبوس ها و واگن ها رو قسطی میشه وارد کرد!
Germany
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سالی صد میلیارد دلار سهمیه یارانه سوخت هست
کل بودجه نغت!
Georgia
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
دیگه هواپیما شد کالای لوکس ، این یه وسیله حمل و نقل عمومی ، اگه گرون شده نذارید به حساب رفاه ، بزارید به حشاب بی تدبیری شما. مرفههههههه
آخرین اخبار