نماینده قم در مجلس شورای اسلامی:

ریشه فرش دستباف ابریشم به قم بر می‌گردد

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه فرش دستباف ابریشم متعلق به قم است و آنچه که در نمایشگا‌های معتبر صنایع دستی دنیا می‌درخشد فرش ابریشم قم است.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی فرش و تجلیل از فعالان فرش دستباف گفت: قوانینی که برای حمایت از فرش قم تنظیم میشود می‌تواند بسیار موثر باشد.

او با اشاره به شرایط نامطلوب تولید و صادرات فرش دستباف قم گفت: ما از نقطه مطلوبی که در گذشته در خصوص فرش قم داشتیم فاصله گرفته ایم و این وضعیت روز به روز بدتر می‌شود و رو به بهبودی نیست.

نماینده مردم قم افزود: مسئولان دولتی و صنعتی کشور باید به آسیب کنند و تصمیمات کلان در این حوزه قطعا موثر خواهد بود.

امیر آبادی با تاکید بر اینکه باید از افرادی که در این صنف فعال هستند بهره ببریم گفت: باید قدم‌های خوبی در این زمینه بداریم و قم می‌تواند در این زمینه سرآمد باشد که همین امر حتی می‌تواند کمک به کل کشور کند چرا که ریشه فرش دستباف ابریشم متعلق به قم است.

او با اشاره به حضور تولید کنندگان قمی درنمایشگاه مسکو گفت: فرش دستباف قم در نمایشگاه‌های معتبر دنیا می‌درخشد و ما در برنامه هفتم توسعه که به مجلس آمده است تلاش خواهیم کرد در خصوص مئله فرش احکامی را بیاوریک تا بتوانیم جایگاه واقعی فرش را در آن بگنجانیم.

امیرآبادی همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی نمایشگاه بین المللی فرش که سال هاست در قم احداث شده و اکنون با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بدون استفاده و بلاتکلیف رها شده گفت: این ساختمان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری ساخته شده و گفته شده است که بر اساس قانون نمیتوان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما باید در نهایت برای این مشکل راهکار پیدا کنیم.

او افزود: بالاخره این نمایشگاه متعلق به این صنف است که اگر تحویل نشود جفا صورت گرفته و باید راهکاری بینابینی در نظر گرفت و کمی از اعتبارات خارج شهر استفاده کرد و مقداری هم خود همکاران اتحادیه کمک کنند تا کار تمام شود و این ظرفیت مهم در اختیار تولید و صادرات استان قرار گیرد.

درخشش «فرش ابریشم قم» در نمایشگاه‌های صنایع دستی دنیادر پایان این مراسم از ۶ نفر از پیشکسوتان عرصه تولید فرش دستباف ابریشم تجلیل شد که هیچ بافنده‌ای در بین تجلیل شدگان حضور نداشت.

۲۰ خرداد به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده که به دلیل اهمیت فرش دستباف ایرانی این روز در کشورمان با عنوان روز ملی فرش شناخته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار