افزایش بی سابقه گزش سگ در شهرستان بابل

گزش سالانه سگ در شهرستان بابل از ۲۵۰ مورد به بیش از ۳۰۰۰ مورد رسیده است.

دکتر جلاهی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۳۰۳۵ مورد حیوان گزیدگی پارسال در شهرستان بابل گزارش شد که ۲۳۲۴ مورد گزش سگ و ۴۴۷ مورد گربه گزیدگی بوده است.

او افزود: ۵۶۵ مورد گزش توسط حیوانات نیز از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان بابل صورت گرفت که ۴۷۳ مورد آن گزش با سگ بوده است.

دکتر جلاهی با بیان اینکه آمار وحشتناک سگ گزیدگی در بابل بسیار افزایش یافته است، ادامه داد: تعداد گزش سگ در سال‌های قبل حدود ۲۵۰ مورد در سال بود که در حال حاضر به بیش از ۳ هزار مورد سگ گزیدگی رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد به عبارتی در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد تومان برای گزش حیوانات در این شهرستان هزینه شده است.

او از شهردار بابل و دیگر ارگان‌های مرتبط خواست در این مورد پیگیری لازم را داشته باشند

دکتر جلاهی افزود: علاوه بر سگ و گربه تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اولین قدم پس از گزش یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، شست و شوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه و سپس مراجعه فوری به مراکز بهداشتی است

او افزود: بدلیل اهمیت موضوع در شهرستان بابل دو مرکز درمان هاری در میدان باغ فردوس و در روستای فیروزجاه بعلت صعب العبوری منطقه و فاصله زیاد از شهر بابل فعال هستند

دکتر جلاهی گفت: بعلت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه یا پانسمان محکم شود مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله با هدف جلوگیری از خونریزی زیاد انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه هاری درمان ندارد، ولی واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک شود، ادامه داد: مردم در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن بصورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.

برچسب ها: گزش سگ ، حمله سگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار