مجلس با کلیات واردات خودروهای کارکرده موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات واردات خودرو‌های کارکرده موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۲ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ۲۱۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

روح الله عباسپور در توضیح کلیات لایحه مذکور، گفت: در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقاء کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دو خودروساز کشور بازار را انحصاری تلقی می‌کنند، بیان کرد: با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی‌تواند خودروی بی کیفیت ارائه کند و در رقابت با خودروی خارجی نسبت به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت توجه خواهد داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای حمایت از مصرف کننده باید اقدام جدی داشته باشیم و با تصویب لایحه دولت واردات خودرو‌های ۵ سال کارکرده با کیفیت مناسب و قیمت ارزان را رقم بزنیم تا بر کیفیت و قیمت تولیدات داخل تاثیرگذار باشد.

همچنین قاسم جعفری معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در دفاع از کلیات لایحه مذکور گفت: در دو دوره استیضاح وزیر صمت موضوع خودرو پررنگ‌ترین بحث استیضاح بود و اگر حاکمیت تصمیم درست و قاطع نگیرد، همچنان مشکلات خودرو تکرار می‌شود.

وی تأکید کرد: با تنوع‌بخشی به محصولات خودرو و تسهیل ارائه این کالا می‌توانیم تأثیر مثبتی در قیمت خودرو داشته باشیم. برخی نمایندگان به جزئیات لایحه اشاره داشتند که می‌توان در زمان مناسب آن را اصلاح کرد، اما نباید تسلیم فضای مجازی افسارگسیخته شویم.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به واردات خودرو‌های کارکرده اصرار داریم، توضیح داد: مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودرو‌های کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است.

وی بیان کرد: در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد، اما برخی محدودیت‌ها ورود این خودرو‌ها را قفل می‌کند، با این حال باید گفت با واردات خودرو‌های کارکرده ارز کمتری مصرف می‌شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می‌توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودرو‌های خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشور‌های همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به سه کارکرد لایحه دولت برای واردات خودرو‌های کارکرده بیان کرد: انتقال فناوری، خدمات پس از فروش و حقوق ورودی در لایحه دیده شده است و شماره‌گذاری آن‌ها باید بر اساس استاندارد‌های داخلی صورت گیرد.

علی اکبر کریمی نیز در موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت: ما از سال ۹۷ که با جهش ارزی و مشکلات این حوزه مواجه شدیم، با کاهش در روند تولید خودرو نیز روبرو شدیم و این موضوع باعث تقاضای متراکم شده در این بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا شد.

وی ادامه داد: البته در سال‌های اخیر با رشد خوبی در حوزه تولید خودرو مواجه شدیم، اما همچنان نسبت تقاضا به عرضه در این حوزه با افزایش چشمگیری مواجه است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن نسبت به واردات خودرو‌های کارکرده ورود کنیم.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب با بیان اینکه پیش از این نیز واردات خودرو در مجلس تصویب شده بود، اما این اتفاق در مورد خودرو‌های مستعمل نیفتاده بود، گفت: هم اکنون با تقاضای زیادی در این بازار مواجهیم و لازم است برای آن عرضه مناسب داشته باشیم، اما عرضه حاصل از تولید داخل پاسخگوی این تقاضا نیست، از سوی دیگر سلیقه همه مصرف کنندگان با محصولات داخلی انطباق ندارد، ضمن اینکه حجم واردات خودرو به ویژه خودرو‌های مستعمل تاثیر منفی بر تولیدات داخلی نخواهد داشت.

کریمی با اشاره به فواید واردات خودرو‌های مستعمل یادآور شد: این خودرو‌ها رقیب تولیدات داخلی نبوده، به همین دلیل خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مخالفتی با واردات آن‌ها ندارند، ضمن اینکه براساس آنچه در تبصره ۲ لایحه مذکور آمده است کیفیت این خودرو‌ها تضمین شده، عمر آن‌ها کمتر از ۵ سال است و ضوابط فنی و زیست محیطی برای آن‌ها رعایت شده که تضمین کننده کیفیت خودرو‌های مستعمل هستند، بنابراین واردات این خودرو‌ها زمینه‌ای را برای ایجاد تعامل و پایداری در بازار خودرو ایجاد می‌کند.

حاجی دلیگانی به عنوان دیگر نماینده موافق با این لایحه، با بیان اینکه ضرورت تنظیم بازار خودرو، هم از لحاظ تعداد و هم کیفیت بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: ممکن است این سوال پیش آید که چرا در این لایحه اجازه واردات خودرو‌های کارکرده داده شده است که باید پاسخ دهیم ما در قانون ساماندهی واردات خودرو که سال گذشته مصوب کردیم با تصویب نامه‌ای که دولت می‌نویسد امکان پذیر می‌شود، اما متاسفانه به دلیل ایراداتی که گرفته شده هنوز نهایی نشده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است.

وی تصریح کرد: ما به هر حال نمی‌توانیم جامعه را منتظر بگذاریم چرا که شاهد رخ دادن این اشتباه هستیم که قیمت خودرو شاخص قیمت گذاری برای بسیاری از کالا‌ها قرار گرفته است و این امر باعث بروز مشکلات متعدد، بدبینی و نگرانی در جامعه شده است بنابراین باید قیمت گران خودرو را بشکنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: خودروسازان داخلی نشان دادند علیرغم تمام فرصت‌هایی که در اختیارشان گذاشته شد نتوانستند نیاز جامعه را از نظر تعداد و کیفیت تامین کنند و بازار کنونی در شأن ملت ایران نیست.

حاجی دلیگانی یادآور شد: ما با تصویب این لایحه مجوز واردات خودرو‌های مستعمل اعم از اتوبوس، مینی بوس، کشنده و سواری را می‌دهیم تا از این طریق بازار خودرو را به تعادل برسانیم و مانع از افزایش روزافزون قیمت خودرو‌ها می‌شویم.

وی تاکید کرد: ممکن است برخی بپرسند آیا سایر کشور‌ها نیز خودرو‌های کارکرده وارد می‌کنند که باید پاسخ دهیم بله. حتی کشور‌های پیشرفته هم برای مدیریت بازار خودرو این نوع تصمیمات را می‌گیرند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در خصوص واردات خودروی نو ثبت سفارش و فراهم کردن مقدمات آن امری زمان بر است بنابراین واردات خودرو‌های مستعمل باعث ایجاد جهش در بازار خودرو خواهد شد.

و، اما علی بابایی کارنامی دیگر نماینده موافق با کلیات این لایحه، افزود: بنده به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس باید از سرمایه ایرانی حمایت کنم، اما با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب نمایندگان مجلس باید به مطالبات جدی مردم پاسخ دهند به خصوص در حوزه خودرو که لازم است تابوی رانت، قیمت دستوری، ممنوعیت واردات و انحصار را در کشور بشکنیم کما اینکه خودروسازان هم به دنبال این موضوع هستند.

نماینده مردم ساری و میان درود در مجلس، تصریح کرد: قطعا مجلس تفاوت لنکروز و پژو ۲۰۶ را می‌داند بنابراین نباید یک نماینده به جای تمام نمایندگان مجلس اظهارنظری کند که مطالبات مردم در این بخش به سخره گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت لایحه محور بودن مصوبات مجلس لازم است از این طریق خودرو‌های ارزان و با کیفیت برای پاسخ دادن به مطالبات اقشار کم درآمد را وارد کنیم.

وی افزود: در شرایطی که کمیسیون تخصصی مربوطه، مجلس، دولت، متخصصان و خودروسازان موافق تصویب این لایحه هستند چه کسانی با آن مخالفت می‌کنند آن هم در حالی که مردم منتظر تصمیم مجلس در این زمینه و لایق بهره مندی از بهترین خودرو‌ها هستند بنابراین به نظر می‌رسد برخی احساسی به دولت و مجلس خط می‌دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: ما باید در جهت ارتقاء محصولات داخلی با دیگر کشور‌ها رقابت کنیم بنابراین از وزیر صمت می‌خواهم که در این زمینه کوتاه نیاید چرا که این اقدام با هدف ارتقاء بخشی و کیفیت بخشی محصولات داخلی صورت می‌گیرد چرا که نمی‌توان برای تحقق اهداف این حوزه در اتاقی بسته به ارتقاء فکر کرد.

مخالفان کلیات لایحه واردات خودرو‌های کارکرده: واردات خودرو‌های کارکرده به قانون جدید نیاز ندارد

مسلم صالحی در مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: هیچکس با ضرورت واردات خودرو چه نو و چه کارکرده در مجلس مخالف نیست و همه بر ضرورت آن تاکید داریم، اما یکی از دغدغه‌های ما این است که در قانون ساماندهی صنعت خودرو مشخص نکردیم که خودروی نو یا خودروی کارکرده وارد شود، بنابراین اگر دولت این قانون را به درستی اجرا کند، بسیاری از مشکلات بازار خودرو از بین خواهد رفت و دست مافیا‌هایی مانند ایران خودرو و سایپا از بازار کوتاه می‌شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس یازدهم افزود: ما در مجلس باید به دستورالعمل اجرای قوانین نیز توجه کنیم، زیرا ممکن است دولت با تدوین این دستورالعمل شرکت‌های تولیدکننده خاص یا کشور‌های تولیدکننده خاصی را برای واردات خودرو در نظر گیرد و این موضوع قانون را از حیض انتفاع می‌اندازد.

وی با بیان اینکه با واردات خودرو‌های کارکرده بدون توجه به داشتن نمایندگی در کشور، قیمت قطعات خودرو‌ها در داخل افزایش می‌یابد و سوداگران به سراغ این حوزه می‌روند، ادامه داد: اگر دولت مصمم باشد که خودرو وارد کند، می‌تواند با ارز ایرانیان خارج از کشور این موضوع را اجرایی کند. ما مخالفتی با بحث واردات نداریم، اما اگر دولت واقعا به دنبال واردات است می‌تواند قانون ساماندهی صنعت خودرو را به درستی اجرا کند.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نیز به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه مذکور گفت: راهکار اصلی رفع مشکلات صنعت خودرو، افزایش تولید و ارتقای کیفیت است، حال آنکه این مهم در شرایط انحصاری حاصل نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم اضافه کرد: دقیقا همه نمایندگان با واردات خودرو موافقند، اما در این حوزه باید به موضوع حذف قیمت گذاری دستوری و حذف فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه نیز توجه شود.

وی تصریح کرد: ما موضوع واردات خودرو‌های کارکرده را در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲ نیز تصویب کردیم، اما این موضوع از قانون بودجه به دلیل مخالفت شورای عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد، بنابراین از هیات رئیسه می‌خواهم که با شورای عالی مجمع تشخیص گفتگو کند تا مجدداً با این تصمیم مجلس مخالفت نکنند.

براساس این گزارش محسن زنگنه نیز دیگر مخالف کلیات لایحه مذکور بیان کرد: تصمیم امروز ما در قیمت کالا‌های اساسی تاثیرگذار است؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند جوزده نشویم، نباید به دلیل هجمه‌ای که در فضای مجازی ایجاد شده، تصمیم نامعقولی بگیریم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم ادامه داد: ما برای این موضوع به قانون نیاز نداریم، زیرا در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو تصویب و بیان شده که این واردات براساس آیین نامه‌هایی که توسط وزارت صمت تعیین می‌شود، اجرایی شود. ما در چه بخشی از قانون مذکور بیان کردیم که خودرو کارکرده وارد نشود؟ یا در چه بخشی بر واردات خودروی نو تصریح کردیم؟

وی اضافه کرد: یکی از تبصره‌های این لایحه خطرناک است، زیرا موضوع بند‌های ۲، ۳ و ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو را لازم الرعایه نمی‌داند، در واقع با تصویب این موضوع، بحث تامین خدمات پس از فروش که در یکی از بند‌ها آمده، حذف می‌شود، یا کسی که ممکن است صلاحیت هم نداشته باشد، می‌تواند خودرو وارد کند. از سوی دیگر در بند ۴ قانون ساماندهی تصویب کردیم که واردات خودرو باید با توجه به ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید و رعایت منابع ارزی انجام شود، حال آنکه در تبصره این لایحه این موضوع نیز ملغی می‌شود. در این شرایط اگر دولت برای دارو و کالا‌های اساسی، ارز نداشته باشد، مطرح می‌کند که مجلس ما را مجبور کرد!

زنگنه با تاکید بر اینکه ما برای واردات خودرو‌های کارکرده به قانون نیاز نداریم، تصریح کرد: وزیر سابق صمت که در موقعیت استیضاح قرار گرفت، برای ماندگار شدن لایحه دوفوریتی واردات خودرو را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه با تصویب ملغی شدن ۳ بند ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو در این لایحه، عملاً جامعه نخبگانی و علمی کشور با این مصوبه زاویه پیدا می‌کنند، اظهار کرد: دولت لایحه دوفوریتی برای کاهش ۸ درصدی موضوع ارزش افزوده برای واردات کالا‌های اساسی و دارو را به مجلس ارائه کرد، اما این موضوع هنوز به صحن نیامده، دولت آن را ابلاغ کرده و در حال اجراست. هفته گذشته وزارت صمت اعلام کرد آیین نامه واردات خودرو را ابلاغ کردیم، چرا مجلس را سرکار می‌گذاریم؟ چرا توپ را به زمین خود می‌اندازیم؟ این موضوع به قانون نیاز ندارد، ضمن اینکه اگر این قانون مصوب شود، از فردا مجلس باید جوابگوی ارز دارو و کالا‌های اساسی هم باشد.

قالیباف: مصوبات سران قوا پس از یک سال به قانون مجلس نیاز دارد

محمدباقر قالیباف در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی نماینده تربت حیدریه مبنی بر کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای واردات دارو‌ها و کالا‌های اساسی گفت: آقای زنگنه تذکری مطرح کردند درباره ارزش افزوده و کاهش آن از ۹ درصد به یک درصد و بیان کردند که ما تصویب نکردیم، اما دولت ابلاغ کرد که باید بگویم که مصوباتی که در سران قوا از گذشته تصویب شده و یا تصویب می‌شود، اگر پس از یک سال به تمدید مجدد نیاز داشته باشد، دولت مکلف است آن موضوع را در قالب لایحه تقدیم کند تا به قانون تبدیل شود، زیرا تصمیمات سران برای یکسال است و اگر موضوع برای بیش از یک سال تداوم داشته باشد، باید مصوبه مجلس داشته باشد، بنابراین هم آن کار درست است و هم لایحه دوفوریتی که به مجلس تقدیم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
هر تصمیمی و هر اقدامی باید با آرامش و نرمی پیش برود و باید از ایجاد تلاطم و التهاب در جامعه خودداری شود. الان مثلا یک نفر شاید با کل سرمایه اش دو تا اتومبیل خریده باشد، گناه از این بدبخت نیست که خودروسازان داخلی رانت بازند و قانون نویسان هم هول هولکی.
مهمتر از همه باید مراقب سرمایه های مردم باشیم.
مردم بدبخت برای حفظ سرمایه شان ، از دست تصمیمها و اقدامات شما مسئولین نمی دانند سرمایه هایشان را روی چه چیزی شرط قمار ببندند. مردم سرمایه یک عمر را جمع می کنند و مثلا یک آپارتمان می خرند یا پولهایش را روی خرید یک اتومبیل به قمار می گذارد . بدبخت شدیم از دست شما. البته من خودم سوء نیت ندارم . من نه سرمایه دارم و نه اتومبیل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
خدا کنه این دروغتان
راست باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
هزینه گمرکو برای تجهیزات کامپیوتری و خودرو صفر کنید اقا. این طرح هم بذارید گمرک بکشید روش فایده نداره. فساد از گمرک میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
الان میرسلیم ی لایحه ی میده وکنسل میکنه...خخخخ.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
وای جی سی شیر مادرتان حلالتان اگر همه نظرات را پخش کنید
بگذارید خودروسازان مافیایی بدانند چقدر کند و سستند و قیمت‌ها را صد برابر کردند
چرا همه به تولید ده ملیون در سال با افزایش قطبها اصلا فکر نمیکنند و گویا به همین اندک راضیند؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
خدا را خوش نمی آید خودرو رشدی صدها برابری داشته باشد و عمر و وقت مردم نه ،
ترا بخدا به افزایش قطب‌های خودروسازی بینیشیدو تولید بیش از ده ملیون در سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
خیلی دلتون رو خوش نکنید مجلس تا اینجای کار فقط با کلیات طرح موافقت کرده. برای واردات نیاز به دستور العمل اجرایی است که اون هم معلوم نیست با گیر و گورهایی که داریم کی آماده میشه.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۷:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
برای گران کردن یه متن چند کلمه ای میزنن میگن گرون شد ولی برای ارزون شدن و واردات چند صفحه می نویسند و اما واگر میارند جالبه !. به خدا اگر این مافیا نیست پس چی هست!
Iran (Islamic Republic of)
Y
۱۶:۵۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
یعنی مردم لیاقت سوار شدن به ماشین نو خارجی رو ندارن . این حق و حقوق ما ایرانیهاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
با زهم وارد کننده ا یک عده مافیای خاص !!!!!! قانون اجازه ورود خودرو برای ایثارگران و.... چه شد چرا برای این قشر ماده مصوبه مجلس را که چند دهه فقط به اسم این قشر هست و در بوق کرنا میکنید ولی اجرایی نمیکنید؟
Denmark
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
مجلس خسته نباشيد.
حالا بفرماييد ما چه نوع خودرو اجازه داريم وارد كنيم و چقدر بايد تقديم گمرك كنيم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
چرا اجازه ورود خودرو نو نمی دهید با اینکار به ملت توهین می کنید چرا بعد از این همه حمایت بیجا از خودرو سازان داخلی باید کهنه پوش کشورهای دیگر باشیم. مگر شایستگی بهترینها نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
راستی بالاخره اون ( شاسی بلند ها ) چی شد؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سرزمین جاوید
۱۹:۴۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
مگر این موضوع معمای سختی هست ،هموطن مثل بقیه مسئله ها ماست مالی شد ،تا مسئولین ،وزرا واین نمایندگان وبرخی روسای مهم وهمچنین مافیای ها باشد همه چیز به باد هوا شده ،مگر مسئله ۱۹۲هزار میلیارد فولاد مبارکه به جایی رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
گمرکی خودرو ۱۳۷ درصد براورد شده بدون دلال بازیش تو بازار یعنی خودرویی که به پول ما ۵۰۰ میلیون میشه بدون هزینه بارگیری و انتقلش به ایران ۱۳۷ درصد گمرکی تعلق میگیره که با این روند یه خودروی ۵۰۰ میلیونی یچیزی بالغ بر ۱/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میشود بعد هزینه های جابجاییش و سود بازرگانی وارد میکند هم جای خود دارد و از اونجا سود دلالان بازار هم روش احتساب میوشد و این خودروی ۵۰۰ میلیونی یچیزی حدود ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان برا یه ایرانی آب میخورد تا گیرش بیاد و بعد اینجاس که مردم بیشتر از قبل سمت خودروهای داخلی میرود و با این حساب باز مردم دیگر قانع میشود از پولی برا پارس میدن یا ۲۰۷ میدن و امثال این خودروها
Iran (Islamic Republic of)
سپاهی هستم
۱۵:۰۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
دولت و مجلس انقلابی واردات را بشدت تمام ممنوع کند واردات خودرو به نفع اقتصاد نمی باشد واردات به اقتصاد اسیب می زند با تشکر از مدیر سایت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
مردیکه دلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
چرند و چرت و پرتی نگو تو سپاهی نیستی تو مزدور غربی و وطن فروش
تولید انبوه و افزایش قطب‌های خودروسازی بدون شک به نفع همه ما و فرزندان و خانواده همگی ماست به تولید ده ملیون در سال و افزایش قطبها بیندیشید و تلاش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
به ولله مزدوری ،به الله بی فکری ،به الله مانع رشد اقتصادی و به والله دروغ می‌گویی
از نام پاک و مقدسی که شهیدان زیادی برای اسلام و وطنش داده سو استفاده نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
خخخخخخخخخخ
عجب استدلال سطحی و احمقانه ایی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
عزیز اگر همه مردم خودرو داشته باشند و در کشور ما همه خانواده ها و سازمانها مجهز و با خودرو باشند این به نفع همه است چه خودرو ساز ،چه قطعه ساز و چه مردم
ضعف تولید انبوه و نداشتن قطب‌های فراوان را نباید به گردن مردم گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۸:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
هیچ جای دنیا اقتصاد ملی و کلان را فدای تولید اندک و قطره چکانی و مافیایی دو خودروساز نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۹:۰۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
دلالان دستا بالا
ببینیم وا دات خودرو به ضرر چه کسایی هست
خب مرد حسابی ما بجای خودروهای داخلی اگه گاری سوار بشیم امنیت بیشتری داریم
۵۰ سال از تکنولوژی خودرو سازی دنیا عقبیم چی داری میگی
اوضاع آلودگی هوا و مصرف سوخت و امنیت مردم و ... را درنظر بگیر بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
اگه خودروهای وارداتی کارکرده با همون قیمت مناطق ازاد مثل کیش به دست مصرف کننده برسه عالی میشه, ولی مگه این دلالا و واسطه ها که واسه خودشون فرمانروایی میکنن میذارن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
خواهشن اجازه دهید نهادی پاک ومقدس اقدام به واردات کند ونه ایرانخودرو وسایپا
واسطه وگمرگی روحذف کنید تا رنگ خودرو خوب را ما ایرانی ها ببیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
پاک و مقدس را. خوب. اومدییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
افرین گمرک باید برداشته بشه. عامل فساد همین گمرکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
پاک و مقدس کجا بوده خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام
مرحبا به جناب رشيدي نماينده محترم مجلس كه با قدرت و جسارت تمام در مقابل اين خودروسازان ايستاد
رمز موفقيت ايشان پاك بودن و عدم وجود نقطه ضعف در مقابل انان بود
شيرت مادرت حلالت
آخرین اخبار