سیر تا پیاز طرح نهضت ملی مسکن در کرمانشاه

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت : از حدود ۶۰ هزار تأیید شده نهایی نهضت ملی مسکن حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر معادل یک ششم قسط آورده سهم آورده را پرداخت کرده‌اند.

مهرداد آهکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مقرر شده در طول چهار سال دولت سیزدهم ۴ میلیون واحد مسکونی تحویل واجدان شرایط شود، گفت : از این میزان ۱۲۰ هزار واحد مسکونی متعلق به استان کرمانشاه است که از ابتدا ثبت‌نام از متقاضیان انجام شد و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه ۱۴۸ هزار و ۲۴۹ نفر حائز شرایط بودند، ادامه داد: ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد به دلیل عدم بارگذاری مدارک رد درخواست شدند و ۵ هزار و ۳۱۰ نفر به دلیل عدم سابقه سکونت یا ثبت‌نام تکراری رد شدند و ۳۷ هزار و ۹۱۲ نفر تشکیل پرونده ندادند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: ۳ هزار و ۵۱ نفر فرصت شرایط سنی بودند و ۱۲ هزار و ۱۰۵ نفر انصراف دادند و در نهایت اکنون حدود ۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر تأیید نهایی شدند، اما در آینده نیز امکان ثبت‌نام و بارگذاری مدارک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار واحد سهمیه استان متقاضی محور است و بیش از این امکان واگذاری مسکن در استان وجود دارد، افزود: متقاضی از سال ۵۸ تاکنون نباید از دولت زمین یا مسکن دریافت کرده باشد، در پنج سال گذشته تاکنون سابقه مالکیت نداشته باشد و تسهیلات مسکن نیز دریافت نکرده باشد.

آهکی با بیان اینکه فاز اول اقدام ملی جهش مسکن تحقق در مقابل چهار میلیون نفر است و در فاز دوم افرادی که شرایط کمتری دارند با تبصره منتفع می‌شوند، خاطرنشان کرد: تسهیلات طرح ملی مسکن برای تمام کشور ۵۵۰ میلیون تومان است که پیگیر هستیم که سود آن نیز کاهش یابد.

وی گفت: بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله با سود ۲۳.۵ درصد است که تلاش می‌شود با تأمین اعتبار از صندوق توسعه مسکن به کمتر از ۱۸ درصد برسد و، چون اقساط پلکانی در نظر گرفته شده سال اول ماهانه هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و به تدریج در سال‌های آینده به ۱۳ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اراضی این طرح متعلق به دولت است و متقاضی هزینه‌ای از این بابت پرداخت نمی‌کند، افزود: تسهیلات تا ۵۵۰ میلیون تومان از سوی بانک پرداخت می‌شود و مابقی نیز سهم آورده متقاضی است که در فاز‌های ۴۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۶۰ هزار تأیید شده نهایی تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر قسط اول را پرداخت کرده‌اند گفت: قیمت اولیه با سازنده هر متر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توافق شده بود و هرچند فضای مشاعات کاهش یافت، اما این مبلغ براساس شاخص‌های بانک مرکزی و مطابق با ضرایب تعدیل متفاوت خواهد شد و ممکن است تعداد آن کاهش یا افزایش یابد.

آهکی با اشاره به اینکه این طرح از زمان ابلاغ قوانین یعنی شهریورماه ۱۴۰۰ کلید خورده است، یادآور شد: بعد از مراحل ثبت‌نام و پایش اراضی مورد نیاز شناسایی و عملیات اجرایی شروع شد، اما در گذشته حدود ۳۰۰ هکتار زمین تأمین شد که مردم به دلیل عدم جذابیت طرح و قیمت بالا استقبال نکردند و برای تأمین زمین بیشتر و کاهش تعداد طبقات و هزینه‌ها اقدام شد.

وی با بیان اینکه در اقدامی جهادی حدود ۳ هزار هکتار اراضی شناسایی و توافق شد، تصریح کرد: این اراضی باید نوع یک و دو جهاد کشاورزی و در محدوده میراث فرهنگی نباشند و بعد از توافق با مالکان در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه تصویب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: عملیات اجرایی بیش از ۲۱ هزار واحد در استان آغاز شده که شامل مسکن شهری، روستایی، خودمالکی و بافت فرسوده می‌شود که به طور میانگین حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در آینده نه چندان دور به ۲۵ هزار واحد و در فاصله کوتاهی بعد از آن به ۳۰ هزار واحد خواهیم رساند.

آهکی با اشاره به اینکه برخی واحد‌های مسکن مهر با ۱۲ سال رکورد مواجه بودند که اکنون در مرحله نازک‌کاری قرار دارند، افزود: یک‌هزار و ۷۴۱ واحد به مناسبت مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری رسید و باقی‌مانده در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

وی با بیان اینکه دولت قسط اول مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را پرداخت کرده است، گفت: برای جانمایی واحد‌های مسکن ملی جهات توسعه شهر از طریق کارشناسان انتخاب شده که شامل شرق و جنوب غرب شهرستان کرمانشاه و بخش‌هایی نیز از جنوب شهر در نظر گرفته شده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار