سفر امیر قطر به عراق و امضای چندین تفاهم‌نامه همکاری

امیر قطر و نخست‌وزیر عراق در دیدار با یکدیگر در بغداد، روابط دوجانبه و راه‌های تعمیق آن را مورد بررسی قرار دادند.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که امروز (پنجشنبه) به عراق سفر کرده است، بر لزوم ادامه روابط حسنه با عراق تأکید کرد. «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد که سفر امیر قطر به بغداد نشانگر تمایل جدی این کشور برای ارتقای روابط دوجانبه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، امیر قطر در بازدید از بغداد اعلام کرد: «ما قصد داریم ۵ میلیون دلار در تعدادی از بخش‌های عراق سرمایه‌گذاری کنیم.»

خبرگزاری قطر گزارش داد که امیر قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر عراق بر حمایت مستمر کشورش از عراق و مردم آن تأکید کرد که سفرش به بغداد نشان دهنده عمق روابط برادرانه و نزدیک بین دو کشور و تمایل به تقویت این روابط در زمینه‌های مختلف است.

امیر قطر گفت که از مردم عراق دعوت می‌کند تا در مسابقات قهرمانی فوتبال آسیا که از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۴ در قطر برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نخست‌وزیر عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «قطر یکی از قوی‌ترین متحدان و شرکای ما در منطقه باقی خواهد ماند و این کشور نمونه‌ای برجسته از چگونگی حفظ صنعت انرژی پایدار است.سفر امیر قطر حاوی مفاهیم مهمی است و عمق روابط بین دو کشور را بیان می‌کند.»

محمد شیاع السودانی اعلام کرد در گفت‌وگو با تمیم بن حمد آل ثانی برای حفظ امنیت و ثبات منطقه، همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی را با قطر مورد بحث و بررسی قرار داده است.

امیر قطر و نخست‌وزیر عراق شاهد امضای قرارداد خدمات حمل‌ونقل هوایی بین دولت‌های دو کشور و همچنین قرارداد حمل‌ونقل دریایی بین دولت‌های قطر و عراق بودند. یک اعلامیه مشترک بین دو کشور و همچنین یادداشت تفاهم درمورد لغو شرایط ویزای سفر برای دارندگان گذرنامه دیپلماسی بین دولت‌های قطر و عراق نیز امضا شد.در حاشیه این بازدید تعدادی تفاهم نامه در زمینه‌های زیرساختی، گردشگری و بهداشتی بین دو طرف توسط نمایندگان بخش خصوصی امضا شد.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر اولین رهبر عرب است که در دولت «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به این کشور سفر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
سرمایه‌گذاری ۵میلیون دلاری؟چقد زیاد
آخرین اخبار