برگزاری آیین سنتی شیردوشان در دیباج

هشتمین جشنواره آیینی و گردشگری شیردوشان (امامدر) در دیباج شهرستان دامغان و با حضور پرشور گردشگران برگزار شد.

دامداران دیباج دامغان با اجرای آیین سنتی شیردوشان، شیردوشی را با صلوات مکرر آغاز می‌کنند و سپس بخشی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای نذر تأمین هزینه‌های امامزاده محمد منطقه می‌کنند.

مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان  هدف اصلی برگزاری جشنواره‌ها را انتقال آیین‌ها، اعتقادات و سنت‌های قدیمی به نسل جدید دانست و افزود: دامداران این منطقه هرساله با اجرای این آیین، شیردوشی را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز و هر دامدار قسمتی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای تأمین بخشی از هزینه‌های امامزاده محمد دیباج، نذر این مکان مقدس می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: آیین شیردوشان یا امامدر دیباج در سال ۱۳۹۱ به شماره ۸۹۰، امام‌زاده محمد دیباج به شماره ۲۴۲۳ در سال ۱۳۷۸ و درخت اورس دیباج به‌عنوان کهن‌سال‌ترین درخت استان سمنان به شماره ۱۳۰ در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، عرضه محصولات سنتی، خوراکی و سوغات، برگزاری مسابقات بومی و محلی، پخت نان محلی، برپایی سیاه‌چادر، کره‌گیری، اجرای مراسم سنتی شیردوشان و توزیع نذورات مردمی از اصلی‌ترین برنامه‌های این جشنواره بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.