تولید روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود .

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: در زمان حاضر روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود که تا سال ۱۴۰۵ به ۲۲.۷ میلیون لیتر می‌رسد.

 محسن قدیری افزود: تولید محصولات راهبردی این پالایشگاه تا سال ۱۴۰۵ افزایش خواهد یافت و جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در دستور کار این شرکت قرار دارد.

او با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ طرح  در این شرکت در حال اجراست،گفت:ضریب پیچیدگی یعنی استفاده از فناوری‌های برتر و محصولات با کیفیت‌تر در پالایشگاه اصفهان که در زمان حاضر ۶.۵ است و در چشم‌انداز ما تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲.۶ می‌رسد و بدین ترتیب در سطح شرکت‌های برتر دنیا خواهیم بود.


قدیری با تاکید براینکه با اجرای برخی از این طرحها به قُطب تولید پروپیلن ایران تبدیل خواهیم شد، افزود: عمده محصولات ما در این بخش، صادراتی خواهد بود و به جلوگیری از خام فروشی کمک خواهد کرد.

او با تاکید براینکه چیزی به نام محدودیت یا تحریم در پالایشگاه اصفهان وجود ندارد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده ایم که ۹۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ پتروپالایش را از طریق ساخت در داخل تامین کنیم.

قدیری این موضوع را افتخار بزرگی برای کشور توصیف و اضافه کرد: این دستاورد‌ها پس از انقلاب اسلامی حاصل شده است در حالی که قبل از انقلاب، حتی یک پیچ را هم را از خارج وارد می‌کردند.

او با بیان اینکه ما از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ساخت این تجهیزات استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: در حالی که عده‌ای هجمه علیه کشورمان در باره آزادی زنان براه انداخته‌اند، ما شرکتی با مدیریت موفق بانوان داریم که نخستین شرکت نفتی ایرانی است که در زمینه تولید شوینده‌ها فعالیت خواهد کرد و در حال ساخت است.

قدیری همچنین با تاکید بر اینکه همه کاتالیست‌های مورد استفاده در پالایشگاه اصفهان، تولید داخل است، گفت: این مواد توسط هشت شرکت بطور تخصصی تولید می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به جذب حدود یکهزار نیروی انسانی بومی در پالایشگاه اصفهان در سال گذشته خاطرنشان کرد: ۶۵۰ نفر از آن‌ها از نُخبگان هستند و مبنای کار ما جوانسازی و حرکت به سمت توسعه پایدار است.

او به برنامه‌های این شرکت در زمینه حمل و نقل و ناوبری نیز اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۵ صاحب کشتی خواهیم شد و در حال ایجاد ۸۵ کیلومتر راه‌آهن از محل پالایشگاه به سمت "وَرتون" (در شرق اصفهان) هستیم که امید است تا سال آینده این خط آهن راه اندازی شود.

قدیری در باره برنامه‌ریزی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی خاطرنشان کرد: تا ۱۲سال آینده، یک نیروگاه خورشیدی با تولید یکهزار مگاوات برق خواهیم داشت که تا پایان سال آینده ۲۰۰ مگاوات آن قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به ایجاد شرکت‌های دیگر در زیرمجموعه این هلدینگ اظهار داشت: با ایجاد واحد‌های جدید، گوگرد را که عنصری مزاحم است تا سال ۱۴۰۵ به ۱۲ محصول راهبردی تبدیل می‌کنیم که سالانه پنج هزار میلیارد تومان سود عاید این شرکت خواهد کرد.

او ایجاد "مخازن راهبردی آب‌های آتش نشانی" را از دیگر اقدام‌های این شرکت دانست و افزود: یکی دیگر از طرح‌های مهم این شرکت مدیریت آب است و تا نیمه نخست سال آینده ۷۵ درصد از مصرف آب پالایشگاه اصفهان کاسته می‌شود.

قدیری با اشاره به پروژه کلان انتقال آب از دریای عمان توضیح داد: در این پروژه، پالایشگاه، فولاد، ذوب‌آهن، شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان سهم دارند که سهم فولاد ۴۰ درصد و پالایشگاه و ذوب آهن هر کدام ۲۰ درصد است.

او با بیان اینکه طول اجرای این پروژه حدود ۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون ۲۳ درصد پیشرفت داشته است، اظهار امیدواری کرد که آب دریای عمان تا نیمه نخست سال آینده به اصفهان برسد.

قدیری همچنین با اشاره به مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما مشکل مالی نداریم و در ۲ هفته اخیر ۴۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات پرداخت کرده ایم.

به گفته وی، همه چیز را در کشور خود با مدیریت صحیح می‌توانیم بدست آوریم، اما انعکاس خبری و رسانه‌ای مناسبی از داشته‌های کشورمان صورت نمی‌گیرد.

او کمک مالی برای آزادسازی زندانیان و برنامه‌های محیط زیستی را از رویکرد این شرکت در زمینه مسوولیت اجتماعی دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: فناوری جدیدی را از آلمان داریم که با استفاده از آن، میزان هدر رفت آب به صفر می‌رسد.

قدیری با بیان اینکه مصرف سوخت پالایشگاه نیز تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۱ درصد کاهش خواهد یافت، افزود: در زمان حاضر پنج دستگاه آنالیزر در پالایشگاه داریم که بطور برخط (آنلاین) میزان آلودگی را به محیط زیست گزارش می‌کند که تاکنون شاخص‌های ما پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.

او در باره صادرات نیز گفت: عمده صادرات ما در زمان حاضر حَلال‌های ویژه است و تا سال ۱۴۰۵ کلیه محصولات ما غیر از بنزین و گازوییل، صادرات محور می‌شود.

قدیری در باره سرمایه گذاری خارجی نیز اظهار داشت: هر جا نیاز باشد از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کنیم، اما بهتر است ابتدا از پول خود هزینه کنیم و با مدیریت و انضباط مالی پالایشگاه اصفهان، در زمان حاضر نیز به اندازه کافی پول داریم.

به گفته وی، با مدیریت صحیح می‌توانیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان سرمایه داشته باشیم.

شرکت پالایش نفت اصفهان (پالایشگاه اصفهان) وظیفه تامین حدود ۲۵ درصد از سوخت کشور را بر عهده دارد و بنزین و گازوییل از محصولات اصلی آن بشمار می‌آید بطوری‌که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تامین می‌کند.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.