سه روستای هدف گردشگری استان یزد در فهرست دهکده‌های جهانی

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان یزد گفت: روستا‌های هدف گردشگری باقرآباد بافق، مزرعه کلانتر میبد و فهرج یزد به عنوان روستا‌های مورد تائید سازمان جهانی گردشگری معرفی شدند.

هما خورشیدی سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: در سومین دوره فراخوان انتخاب بهترین روستا‌های گردشگری شبکه جهانی از استان یزد اطلاعات سه روستای هدف گردشگری باقرآباد بافق، مزرعه کلانتر میبد و فهرج یزد به دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

او ادامه داد: طرح ابتکاری سازمان جهانی گردشگری در خصوص انتخاب دهکده‌های گردشگری و به‌منظور بهره‌برداری از قابلیت‌های موجود در صنعت گردشگری و باهدف ایجاد تحول، توسعه روستایی، افزایش سطح رفاه و آسایش جامعه تدوین‌شده که این طرح باهدف حفظ موجودیت و طبیعت روستا، صیانت از تنوع و ارزش‌های فرهنگی آن ارائه‌شده است.

خورشیدی عنوان کرد: سازمان جهانی گردشگری شاخص‌هایی نظیر ابتکار عمل در روستا‌ها به‌عنوان محرک گردشگری پایدار، منابع طبیعی و فرهنگی ملموس و ناملموس، توجه به آداب‌ورسوم، معرفی رویدادها، مراسم سنتی، اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی، تاریخچه و جذابیت‌های گردشگری، سیاست‌ها و برنامه‌ها، و میزان اهمیت‌دهی به این سرمایه‌ها توسط جوامع محلی و مواردی ازاین‌دست را به‌عنوان معیار‌های سنجش و ارزیابی اولیه قرار داده است که با تکمیل اطلاعات و سوابق موجود در راستای توسعه گردشگری، امتیازات لازم در ارزیابی اولیه مشخص خواهد شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اضافه کرد: در دو دوره قبل پرونده روستا‌های خرانق، سریزد، اسلامیه به‌عنوان روستا‌های منتخب استان یزد ارسال‌شده است که روستای هدف گردشگری خرانق به‌عنوان روستای واجد شرایط جهت قرارگیری در شبکه جهانی روستا‌های مورد تائید سازمان جهانی گردشگری معرفی و از بین ۹ روستا در سطح کشور، در ارزیابی اولیه امتیازات لازم را کسب کرد، اما با توجه به اینکه این روستا به شهر ارتقاء یافت، روند جهانی‌شدن آن متوقف شد.

او تصریح کرد: زمانی که روستا‌های منتخب در ابعاد جهانی معرفی شوند و نشان سازمان جهانی جهانگردی را کسب کنند، به‌عنوان سرمایه‌ای جهانی موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهند گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار