ورود به معاملات قرارداد آتی تک سهم برای کدام گروه از سهامداران مناسب‌تر است؟

معاون عملیات بازار بورس تهران گفت: دانش مالی بالا و حرفه ای بودن از لازمه های ورود به قرار داد آتی تک سهم است.

مهدی زمانی سبزی گفت: قرار داد آتی تک سهم، شاخه ای از قرار دادهای آتی است که در مقابل تعهد تعریف می شود یعنی دو طرف( کسی که تمایل دارد در آینده در پوزیشن خرید باشد و طرف مقابل که در پوزیشن فروش قرار گیرد) یک توافق با یکدیگر منعقد می کنند که در زمانی مشخص در آینده این خرید و فروش را انجام دهند.

او افزود: لازم به ذکر است گفته شود برای پوشش ریسک نکول در این نوع قرار داد پولی به عنوان وجه تضمین اخذ می شود در قرار داد آتی تک سهم هر روز تسویه روزانه انجام تا به روز سر رسید قرار داد برسد در روز سررسید تسویه می تواند نقدی یا فیزیکی باشد بر این اساس بنا به تمایل طرفین دارایی مبنایی که بر روی آن قرار داد آتی منتشر شده مورد معامله قرار می گیرد.

 به گفته او، به طور مثال برای شستا که این قرارداد برای آن منتشر شده اگر طرفین تا برج مرداد روی قرار داد خود باشند متعهد هستند در تاریخ مرداد حجم مشخص شده شستا را معامله کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا همه افراد می توانند از قرار داد آتی تک سهم استفاده کنند؟ گفت: همه سهامداران می توانند از قرار داد آتی استفاده کنند اما چون بازار بسیار ریسکی است بیشتر باید سهامداران حرفه ای به آن وارد و سهامداران دیگر هم حتما با آموزش های لازم وارد این مبحث شوند.

او گفت: دانش مالی بالا و حرفه ای بودن از لازمه های ورود به قرار داد آتی تک سهم است تا افراد دچار زیان‌ نشوند.

این مقام مسئول در خصوص مزیت های قرارداد آتی تک سهم گفت: در بازار سنتی همه فعالان به سمت صعودی بودن بازار هستند یعنی وقتی سود کسب می کنند که بازار مثبت باشد بازار های مشتقه و آتی بازار هایی هسنتد که در روند نزولی بازار هم فعالان می تواند انتفاع کسب کنند و این‌یکی از مزیت‌های مهم این قرارداد است.

در نمایشگاه صنعت مالی از قرارداد آتی تک سهم روی ۳ نماد بورسی شستا، شتران وگام بانک صادرات رونمایی شد.

پیش از نیز گودرزی مدیر عامل بورس تهران به باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که آیا تعداد قراردادهای  آتی تک سهم افزایش پیدا می کند؟ گفته بود: به تدریج تعداد این قرار داد آتی سهام افزایش پیدا می کند نماد هایی که معامله گران بزرگ دارند کم کم به لیست اضافه می شوند امیدواریم تا پایان امسال حداقل ۳۰ شرکت بورس تهران آتی تک سهام برای آنها فعال شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار