روسیه ۵ نفر را به اتهام تلاش برای قاچاق مواد رادیواکتیو دستگیر کرد

سرویس امنیت فدرال روسیه از دستگیری ۵ نفر به اتهام تلاش برای قاچاق یک کیلوگرم «سزیم-۱۳۷ رادیواکتیو» و استفاده علیه منافع این کشور خبر داد. 

بر اساس گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه، این ۵ نفر اعتراف کرده‌اند که قصد داشتند یک کیلوگرم ماده رادیواکتیو را از روسیه خارج کنند و از این ماده برای بدنام کردن مسکو در جنگ با اوکراین استفاده کنند.

به گزارش راشاتودی، در فیلمی که پس از دستگیری این ۵ نفر منتشر شده است، گفته می‌شود که اعضای این گروه جنایتکار، مواد رادیواکتیو را برای ارسال به خارج از روسیه و استفاده از آن طی یک صحنه‌سازی برای بدنام کردن این کشور، روی کامیون بار زده بودند که دستگیر شدند.

در ادامه تأکید شده است: سرویس امنیت فدرال با حمایت وزارت کشور روسیه، ۵ عضو یک گروه جنایتکار سازمان یافته را که با هماهنگی یک شهروند اوکراینی فعالیت می‌کردند، بازداشت کرد.

این افراد تبهکار که در راستای منافع یک مشتری خارجی عمل می‌کردند، اقدام به خرید یک کیلوگرم ایزوتوپ سزیم-۱۳۷ به مبلغ ۳.۵ میلیون دلار کردند تا این ماده رادیواکتیو را از فدراسیون روسیه به خارج از کشور برای استفاده به ضرر منافع روسیه در طول عملیات نظامی این کشور قاچاق کنند.

رادیوایزوتوپ سزیم-۱۳۷ در مواردی شامل: گاما دیفکتوسکوپی، مجتمع‌های بازرسی و کنترل، تجهیزات اندازه‌گیری، استریلیزاسیون پرتوی مواد غذایی، داروها و در پرتودرمانی برای درمان تومور‌های بدخیم استفاده می‌شود.

در عین حال سزیم رادیواکتیو یکی از مهمترین رادیونوکلئید‌های به اصطلاح تشکیل دهنده دوز محصولات شکافت اورانیوم و پلوتونیوم است و می‌تواند برای انسان خطر بزرگی به همراه داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۳ تير ۱۴۰۲
احتمالا افراد دستگیر شده از گروه واگنر بودند
آخرین اخبار