سرعت‌بخشی به پروژه‌های ساختمان‌سازی و تاسیسات عمومی با تزریق منابع مالی

تعدادی از پروژه‌های ساختمان‌سازی و تاسیسات عمومی از جمله بیمارستان‌ها و مکان‌های فرهنگی نیمه تمام مانده‌اند که به گفته مسئولان این حوزه، با تزریق مناسب منابع مالی تکمیل این طرح‌ها سرعت می‌گیرد.

احداث ساختمان‌های عمومی از جمله بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، اماکن متبرکه، مکان های فرهنگی، گردشگری و ورزشی بخشی از مسئولیت هایی است که بر عهده سازمان مجری ساختمان‌ها، تاسیسات عمومی و دولتی به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

یکی از مهم ترین برنامه ها در حوزه پروژه های عمرانی که توسط سازمان مجری ساختمان ها در حال اجرا است مربوط به مصلی امام خمینی می شود که طبق آخرین آمار پیشرفت فیزیکی فاز نخست آن در سال گذشته به ۸۲ درصد رسیده بود و در حال حاضر ایوان این پروژه به اتمام رسیده است.

همچنین ساخت بیمارستان از دیگر اقدامات مهم سازمان مجری ساختمان ها به شمار می رود. نقش این سازمان در احداث و تکمیل ساختمان های درمانی در ایام کرونا و خدمات رسانی  به مردم، تاثیر گذار بوده است به طوری که در آن ایام ۱۴ بیمارستان توسط سازمان مجری تکمیل و تحویل بهره‌بردار یعنی وزارت بهداشت شد. خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها در زمان بروز حوادث طبیعی همچون زلزله کارآمدی این سازمان را بیش از پیش نشان می‌دهد بنابراین تامین منابع منابع مالی در این بخش با توجه به اهمیت ساخت بیمارستان های کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

علی نبیان مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در خصوص برنامه های این سازمان طی امسال به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برنامه امسال سازمان، تکمیل و احداث ۳۴ بیمارستان و مرکز درمانی است که در مجموع حدود ۹ هزار تخت بیمارستانی را شامل می‌شود. از این تعداد دو بیمارستان تربت حیدریه با ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی و بیمارستان خمین با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در شرایط پایانی تکمیل قرار دارند.

به گفته وی، بیمارستان‌های عسلویه با ۱۰۰ تخت بیمارستانی، توسعه بیمارستان تاکستان از ۹۰ به ۱۹۰ تخت، بیمارستان ۳۵۰ تختی شهر جدید بهارستان، بیمارستان ۲۵۰ تختی شادگان، بیمارستان ۲۲۰ تختی پرند از جمله بیمارستان‌هایی هستند که احداث آنها به تازگی در دستور کار قرار گرفته است. بیمارستان‌ها به گونه‌ای احداث می‌شوند که در مواقع بحرانی امکان ارائه خدمات بعد از بحران را داشته باشند.

نبیان، نگهداری بعد از بهره‌برداری از بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی را یکی از ویژگی‌هایی عنوان کرد که دستگاه‌های بهره بردار باید موردتوجه قرار دهند.

یکی از مهم ترین برنامه ها در حوزه ساخت بیمارستان های کشور تامین منابع مالی است که در حال حاضر در این بخش اقدامات لازم صورت گرفته است؛ در این خصوص هم نبیان بیان کرد: تامین به موقع منابع مالی علاوه بر صرفه اقتصادی سبب جلب اعتماد عمومی به برنامه‌های دولت‌هاست و بنابراین ضرورت دارد تا طرح‌های درمانی و بیمارستانی در زمان تعیین شده تکمیل و به بهره‌برداری برسند. هم اکنون سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی درصدد است تا با استفاده از ظرفیت‌های متنوع برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اقدام کند.

او گفت: سازمان مجری تاکنون بیش از ۲۵۰ بیمارستان را احداث کرده و تحویل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی داده است. همچنین این سازمان علاوه بر بیمارستان، ساخت ساختمان‌های مهم اداری کشور و همچنین ورزشگاه‌ها را نیز انجام می‌دهد و در دست اجرا دارد.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی ادامه‌ داد: بعد از زلزله بم، یک تلنگر مهمی برای جامعه مهندسی کشور رخ داد. چراکه مجموعه‌های مهمی که در ایام بعد از زلزله باید محل اسکان و درمان و ارائه خدمات رسانی به آسیب‌دیدگان باشند در این زلزله آسیب دیدند و عملا خدمات‌رسانی از سوی این دو مجموعه در زلزله بم ممکن نبود.

نبیان افزود: حادثه بم سبب شد تا مراکز تحقیقاتی راه، مسکن و شهرسازی با بازبینی و تدوین روش‌های اجرای پروژه‌ها بر اساس آخرین آیین‌نامه‌ها و نشریات علمی گام بردارند. با این هدف، سه نشریه و مجموعه فنی در همکاری سازمان مجری و مرکز تحقیقات به نتیجه و به تایید مجموعه دولت رسید و هم‌اینک فعالیت‌های اجرایی بر اساس آن آیین‌نامه‌ها و نشریات انجام می‌شود.

وی با اشاره به همکاری با مجموعه دفتر اسکان بشر ملل متحد در ایران و مقاوم‌سازی بیمارستان ساری که ماحصل این همکاری و در حال انجام است، افزود: این فعالیت در یک سال گذشته سبب شد تا بیمارستانی را در دستور کار مقاوم‌سازی قرار بدهیم. همچنین انجام مطالعات ۱۱ پروژه بیمارستانی نیز در همکاری با دفتر اسکان بشر ملل متحد در حال انجام است.

نبیان، این بیمارستان‌ها که در مرحله مطالعه است را شامل ۴ هزار تخت بیمارستان عنوان و اظهار امیدواری کرد تا  این همکاری با مجموعه دفتر اسکان بشر ملل متحد تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: این امیدواری وجود دارد که در این تعاملات دو سویه اتفاقات خوبی رقم بخورد و تبادلات علمی مناسبی بین دو مجموعه شکل بگیرد.

در خصوص راهکارهای تسریع پروژه های عمرانی نیمه تمام، رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه دولت باید برنامه ریزی لازم را برای اتمام پروژه های نیمه تمام در دستور کار خود قرار دهد گفت: تعداد زیادی از پروژه های عمرانی و ساختمانی کشور در حوزه بهداشت و درمان و همچنين پروژه مهم مصلی چندین سال است که نیمه تمام مانده و باید اقدامات لازم انجام و منابع مالی به آنها تزریق شود.

او ادامه داد: از مهم ترین برنامه هایی که باید هرچه سریعتر تکمیل شود پروژه های درمانی و بیمارستانی است، این کمبود در بسیاری از شهرهای کشور مشهود است و تعداد زیادی از آنها باید توسط وزارت راه وشهرسازی ساخته شود.

رضایی کوچی گفت: همچنین پروژه مصلی یکی از مهم ترین پروژه هایی است که چندین سال مردم چشم انتظار آن هستند بنابراین باید هرچه سریعتر با حمایت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این حوزه تکمیل شود‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خوبه ولی مردم به خونه شخصی محتاج ترند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
باسرعت بسازید تا مانند آبادان آن ساختمان ویران شود بعد یکی دوسال خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چه فایده داره فقط برای افغانی هستند
آخرین اخبار