راه اندازی کمیته ملی شبکه تحقیقات سرطان با هدف یکپارچه‌سازی مطالعات سرطان در کشور

کمیته ملی شبکه تحقیقات سرطان در کشور به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فعالیت خود را آغاز کرد.

یونس پناهی با بیان این که یکی از مسائلی که امروزه در دنیا و در کشورمان باید به طور جدی به آن پرداخته شود مقوله سرطان ها است، گفت: راه اندازی کمیته ملی شبکه تحقیقات سلامت می‌تواند نقطه عطفی برای یکپارچه‌سازی تحقیقات سرطان در کشور با رویکرد پیشگیرانه باشد که هم‌اکنون در دستور کار معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ادامه داد: شبکه ملی تحقیقات سرطان موظف است تا مطالعات گسترده‌ای که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف در حوزه سرطان در حال انجام است را تجمیع سازد تا از نتایج آن برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در عرصه کلان کشور استفاده شود و در نقطه پایانی در قالب دستورالعمل‌های اجرایی در اختیار معاونت درمان و بهداشت وزارت بهداشت قرار گیرد.

پناهی، با اشاره به این که باید رویکرد‌ها را از واکنش گرا به رویکرد کنش گرایانه تغییر داد، تاکید کرد: توجه و تمرکز بر پیشگیری از بروز سرطان یکی از راهکار‌های اصلی در این مقوله محسوب می‌شود. به جای برخورد منفعلانه که بیمار پس از ابتلا به نظام پزشکی کشور مراجعه کند و هزینه‌های سنگینی به بار آورد با چاره اندیشی و سیاست‌گذاری‌های کلان و محوری از ابتدا روند ابتلا را کاهش داده و از بروز بیماری پیشگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این که ترویج رفتار‌های سلامت محور و سبک زندگی سالم در جامعه موثر است آنچه بیشترین اثرگذاری بلندمدت را در جامعه بر جای می‌گذارد سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر شواهد علمی است. برای دستیابی به دستاورد قابل توجه در این حوزه باید ساختار‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین با اشاره به نتایج مثبت برخی مطالعات ابراز امیدواری کرد و افزود: استفاده از علوم نوین مانند هوش‌مصنوعی، استفاده از بزرگ‌داده‌ها (Big Data) و فناوری‌های جدید حوزه سلامت مانند سلول درمانی، ژن درمانی و ... می‌توانند موثر واقع شوند.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات مقایسه‌ای که دنیا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بر انواع سرطان انجام شده است، عنوان کرد: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد متاسفانه در دنیا روند رشد، سرعت، شتاب و تنوع این بیماری رو به افزایش است. با این حال امیدواری بسیاری وجود دارد با انجام مطالعات همه‌جانبه و جامع به دستاورد‌های مطلوبی، جهت سیاست‌گذاری اثربخش در کاهش روند رشد این بیماری کسب شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این گکه در کشور منابع مالی مناسبی برای مطالعات سرطان اختصاص داده شده است، عنوان کرد: یکی از اقدامات معاونت در سال گذشته شناسایی تهدید‌های حوزه سلامت مانند جوانی جمعیت و خانواده، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های غدد و متابولیسم، عوامل محیطی و آلودگی هوا و سرطان‌های شایع و ... به شمار می‌رود. این در شرایطی است که هر کدام از تهدیدات در قالب یک ماموریت تحقیقاتی ویژه و ملی به یک دانشگاه علوم پزشکی در کشور با اختصاص منابع مالی واگذار شده است.

پناهی با بیان اینکه یکی از عواملی که می‌تواند پیش‌بینی‌ها را تغییر بدهد، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح و آینده‌نگر در حوزه سرطان است، تصریح کرد: بدون شک برای تحقیقات حوزه سرطان به داده‌های به روز و تجمیع شده نیاز است بنابراین باید از فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده به سوی یکپارچه سازی مطالعات سرطان حرکت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار