روابط مالی ایران و عراق شرایط مناسبی دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در روابط مالی با کشور عراق مشکلی نداریم و تنها ۱۰ میلیون دلار طلب بخش دولتی بوده که پرداخت شده است.

آقای یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در نشست توسعه تجارت ایران و عراق گفت: رابطه ایران و عراق یک فرصت طلایی است و برای هر دو کشور استراتژیک و ضروری محسوب می شود که منافع هر دو کشور را تامین می‌کند. عزم مسئولین ایران و عراق این است که منافع ملی در دو کشور تأمین شود.

آل اسحاق ادامه داد: پیش‌بینی این است که چند سال آتی این روابط به ۲۰ میلیارد دلار برسد که حتما قابل دست‌یابی است. در حال حاضر این روابط به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده و بخش خصوصی می تواند در آینده نزدیک به تنهایی سهم ۱۰ میلیارد دلاری از روابط ایران و عراق داشته باشد و این بخش باید از این فرصت و بودجه عمرانی که در کشور عراق دیده شده استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: عراق با نصف جمعیت ما دوبرابر ما درآمد نفتی دارد و کشور فقیری نیست. از طرفی در همه زمینه‌های زیرساختی امکان سرمایه گذاری وجود دارد و می توان گفت محدودیتی از بابت زمینه سرمایه گذاری وجود ندارد. از واحد کوچک غذایی گرفته تا نیروگاه و صنایع می توان در عراق سرمایه گذاری کرد. در افق چندین ساله عراق به یکی بهترین کشور‌ها برای سرمایه گذاری تبدیل خواهد شد.

آل اسحاق گفت: عراق ۱۵۳ میلیارد دلار برای بودجه عمرانی در نظر گرفته که ۱۵ درصد آن امکان تامین داخلی دارد و ۸۵ درصد نیاز های آن باید از خارج تأمین شود. این بودجه طی دو سال بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار فرصت برای کشور ها ایجاد می‌کند. اگر ده درصد از آن هم سهم ایران باشد، میزان قابل توجهی خواهد بود.

او در خصوص تکالیف اتاق بازرگانی گفت: وظیفه ما تمهیدات و بستر سازی است و پشتیبانی‌ها و ارتباطات لازم هم انجام خواهد شد. اما بقیه موارد باید توسط بخش خصوصی انجام شود. در برخی موارد هم ایجاد کنسرسیوم داخلی نیز میتواند موفق باشد که در پروژه‌های بزرگ میتوان از این روش بهره گرفت.

آل اسحاق با اشاره به اینکه مشکلی در روابط مالی با کشور عراق وجود ندارد،گفت: در روابط مالی با عراق هیچ مشکلی نداریم، اختلافات در بازار های مختلف و حتی بازار داخل هم وجود دارد، اما مشکل بزرگی با عراق در زمینه مالی نداریم. بزرگترین طلبی که از عراق داریم چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار است که آن هم بیشتر مربوط به نهاد‌های دولتی است و بخش خصوصی مشکلی از این بابت ندارد. کل این مطالبات مطالبات بخش دولتی ما به بانک تجارت عراق تحویل داده شده که میتوانیم از آن استفاده کنیم. نگرانی‌هایی که از بابت ریسک‌های مالی مطرح میشود به کمترین حد رسیده است.

جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: افزایش بودجه عمرانی عراق در محور‌های مختلف از خدمات فنی مهندسی تا امکان صدور و انتقال دانش و تجربه‌های انسانی در حوزه اشتغال اثرگذاری خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار