رئیس جمهور:

مزایای عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد

رئیس جمهور برای انتقال دو دهه تجربه مبارزه موفق ایران در مقابله با تروریسم به سازمان شانگهای اعلام آمادگی کرد.

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز سه‌شنبه، اولین بار به عنوان رئیس جمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان مهم منطقه‌ای، بزرگترین ظرفیت کشور‌های عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آن‌ها دانست و اظهار داشت: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.
رئیس جمهور تاکید کرد: احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملت‌ها یک اصل وحدت‌بخش است و هرگونه اهانت به ارزش‌ها به‌خصوص اهانت برخی کشور‌های اروپایی به قرآن کریم بیانگر سقوط اخلاقی و موجب نفرت‌پراکنی و گسترش ناامنی است که باید با نمایش وحدت ملل متمدن، با آن برخورد شود.


 

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به شکل مجازی به میزبانی هند برگزار می‌شود، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای نارندرا مودی، نخست وزیر محترم هند.

جناب آقای ژانگ مینگ، دبیرکل محترم سازمان همکاری شانگهای.

رؤسای محترم جمهور، عالیجنابان.

خانم‌ها و آقایان.

در ابتدا مایلم از نخست وزیر محترم هند بابت میزبانی و سایر دست‌اندرکاران برگزاری این نشست مهم تشکر نمایم. فرصت را مغتنم شمرده و به نمایندگی از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، مراتب خرسندی خود را به سبب الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای ابراز می‌نمایم. همچنین از تلاش‌های صورت گرفته توسط دبیرخانه و اعضای محترم سازمان نیز صمیمانه تشکر می‌کنم.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان سازمانی در حال رشد با شاخصه‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه، از جایگاه ممتازی در ارتقاء روند توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است. قطعاً مزایای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به‌صورت خاص امیدوارم حضور ایران در این سازمان مهم و تاثیرگذار، بستر تامین امنیت دسته‌جمعی، رهنمون شدن به‌سوی توسعه پایدار، گسترش پیوند‌ها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام بیش از پیش به حق حاکمیت کشور‌ها و هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم آورد.

اینک مایلم در ارتباط با نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این شش حوزه، نکاتی را به اختصار بیان نمایم:

در باب امنیت؛ تجربه ملل مختلف در دو دهه گذشته، بیش از پیش نشان داده که امنیت، امری درون‌زا و دستاوردی جمعی است. صلح و ثبات پایدار، زمانی میسر می‌شود که ملت‌های منطقه با تکیه بر آرمان‌های مشترک برآمده از فرهنگ و تمدن خود، بستر همکاری را فراهم آورند. امنیت منطقه‌ای از خواست ملت‌ها آغاز شده، با اراده دولت‌ها قوام یافته و به‌دور از مداخله قدرت‌های سلطه‌گر میسر می‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چنین دیدگاهی، سیاست «همسایگی و همگرایی» را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده و آن را مسیر مطلوب برای تحقق صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند. جمهوری اسلامی ایران با تجربه بیش از دو دهه مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی، تعهد خود به تضمین امنیت و مبارزه با سلطه‌گری در منطقه را به اثبات رسانده است و آمادگی دارد که تجربه و ظرفیت‌های خود را در چارچوب سازوکار‌های سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد تا به‌سوی منطقه‌ای عاری از تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی پیش رویم.

جمهوری اسلامی که حتی فراتر از سهم عادلانه خود از آوارگان ملت ستم‌دیده افغانستان میزبانی کرده، بر این باور است که صلح پایدار در این کشور راه‌حلی جز تشکیل حکومت فراگیر از همه گروه‌ها و اقوام و احزاب سیاسی و جریان‌های مذهبی ندارد.

همچنین آمادگی همکاری در مقابله با تهدید‌های نوین از جمله در حوزه جرایم سایبری، جرایم سازمان‌یافته مواد مخدر را از طریق سازمان همکاری‌های شانگهای را داریم.

در باب اقتصاد؛ سازمان همکاری شانگهای بیش از ۶۰ درصد منطقه اوراسیا و بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. این ظرفیت عظیم، توان بالقوه گسترده‌ای را به این سازمان برای توسعه تجارت و تعمیق همکاری‌های اقتصادی در اشکال مختلف اعطا کرده است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ابتکار‌های سازنده همچون «ابتکار توسعه جهانی»، بر این باور است که همکاری اعضا در حوزه انرژی، فناوری، صنعت، کشاورزی، تجارت و بازرگانی می‌تواند چشم‌اندازی روشن از نظم منطقه‌ای عادلانه، پیش چشم ملل جهان بگشاید. این در حالیست که قدرت‌های سلطه‌گر غربی با توسل به اجبار اقتصادی و تحریم، امنیت و رفاه اقتصادی و اصول تجارت عادلانه را در جهان به مخاطره انداخته‌اند.

با اتکا به تجربه دهه‌های گذشته، اینک کاملا مشهود است که در کنار نظامی‌گری، آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار بوده است و لذا هرگونه تلاش برای شکل‌دهی به یک نظام عادلانه بین‌المللی، نیازمند حذف این ابزار سلطه در مناسبات درون منطقه‌ای است.

گسترش استفاده از ارز‌های ملی در تجارت بین‌المللی و مبادلات مالی میان اعضای این سازمان و شرکای تجاری آنها، نیازمند توجه جدی‌تری است. جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدام جهت معرفی ابزار‌های مالی پرداخت، مبتنی بر فناوری‌های نوین، جهت تسهیل تبادلات مالی میان اعضا و شرکای تجاری، به‌ویژه در چارچوب‌های چندجانبه، استقبال می‌کند.

برخورداری از نیروی انسانی متخصص و دستاورد‌های چشمگیر در حوزه فناوری‌های پیشرفته و علوم نوین از ظرفیت‌های خاص جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی چندجانبه را تقویت کند. ملت ایران، با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی خود توانسته است به رده‌های بالایی از تولیدات علمی، فناوری، زیست‌فناوری، پزشکی، نانو، مهندسی، الکترونیک، دفاعی و بسیاری از موضوعات دانش‌بنیان دست پیدا کند؛ حوزه‌هایی که مورد درخواست بسیاری از کشور‌ها برای همکاری است. جمهوری اسلامی نیز این آمادگی را دارد که ضمن توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، تجربیات و دستاورد‌های خود را به اشتراک بگذارد.

در باب تقویت پیوندها؛ توسعه اقتصادی همگانی مستلزم گسترش پیوند‌ها و مسیر‌های ترانزیتی و مواصلاتی در منطقه است. گسترش این پیوند‌ها صرفا با رعایت حق حاکمیت کشور‌ها می‌تواند به هدف والای همگرایی اقتصادی نائل آید.

هم اکنون ابتکارات بسیار ارزنده‌ای در سطح اوراسیا در جریان است که توانسته کشور‌های عضو را به یکدیگر پیوند داده و زیرساخت‌های گسترش تجارت میان ملل منطقه را فراهم آورد. جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت کامل خود از کلان‌پروژه‌های موجود نظیر گذرگاه شمال-جنوب و پروژه کمربند-راه را اعلام کرده و در اولویت خود قرار داده است. بندر اقیانوسی چابهار و گذرگاه‌های چابهار – سرخس نقش بی‌بدیل در اتصال کشور‌های محصور در خشکی آسیای مرکزی به دریای عمان و اقیانوس هند را دارد و ما مصمم به تکمیل این مسیر ترانزیتی هستیم همچنین با همت متخصصین ایرانی و همکاری مشترک ایران و روسیه، تکمیل مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب وارد مرحله اجرایی شده است. بهره‌برداری از این شاهراه ارتباطی می‌تواند به ارتقا و ثبات زنجیره‌های تامین جهانی کمک کرده و امنیت را برای ملل منطقه به ارمغان آورد. در این راستا آمادگی داریم همکاری‌های لازم را جهت ساماندهی حمل و نقل کالا و مسافر، افزایش دسترسی اعضا به بازار‌های جهانی و هماهنگ‌سازی سیاست‌های حمل و نقل، به عمل آوریم. ما بر این باوریم که سازمان همکاری شانگهای می‌تواند تسهیل‌گر همکاری کشور‌های عضو برای پیشبرد و توسعه پروژه‌های ترانزیتی حاضر و تعریف ابتکارات نوین باشد.

همچنین مزیت‌های امنیتی و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش خطوط انتقال انرژی، می‌تواند برای اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی با تضمین بهره‌وری بالا در اختیار اعضای محترم شانگهای قرار گیرد.

در باب وحدت: پیوند‌های تاریخی و تمدنی میان کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای آرمان‌ها، اهداف و منافع مشترک را به ارمغان آورده و ما را به سوی تعریفی مشترک از امنیت و توسعه رهنمون می‌کند. مهمترین گام در تقویت وحدت، حفاظت از هنجار‌های مترقی بومی، قاعده‌سازی بر اساس آن هنجار‌ها و ممانعت از غلبه هنجار‌های غربی است تا مفاهیم همکاری‌جویانه از معانی واقعی خود تهی نشوند.

بزرگترین ظرفیت ما برای وحدت و صلح‌سازی، ظرفیت تمدنی ماست. اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملت‌ها یک اصل وحدت بخش است و هرگونه اهانت به ارزش‌ها به‌خصوص اهانت برخی کشور‌های اروپایی به قرآن کریم بیانگر سقوط اخلاقی آن و موجب نفرت‌پراکنی و گسترش ناامنی است که باید با نمایش وحدت ملل متمدن، با آن برخورد شود.

در باب احترام به حق حاکمیت ملت‌ها: چندجانبه‌گرایی در جهان معاصر به معنای تشریک مساعی و هم‌افزایی کشور‌های مستقل برای نیل به خیر مشترک است. چنین برداشتی از چندجانبه‌گرایی در تعارض با ائتلاف‌سازی‌های امنیتی برای ترویج خشونت و خصومت با سایر کشور‌ها است. چندجانبه‌گرایی واقعی، به نفع ملت‌هاست و نه در خدمت قدرت‌ها. در پرتو احترام به حق حاکمیت کشور‌ها و تکیه بر همکاری‌های سودمند متقابل، اهداف والای امنیت و توسعه پایدار قابل تحقق است.

دولتی که امروز در چهارم جولای سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد، استقلال بسیاری از کشور‌ها را زیر پا می‌گذارد و حق تعیین سرنوشت را از بسیاری از ملت‌ها بخصوص ملت بزرگ فلسطین سلب کرده است.

هیچ انسان آزاده یا ملت متمدنی نیست مگر آنکه دل در گرو آرمان فلسطین و آزادی این ملت مظلوم داشته باشد. جنایات امروز رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین، یادآور جنایات دردناک اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ می‌باشد. رژیم صهیونیستی نماد عینی تجاوز به حق حاکمیت ملت‌هاست.

جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حق حاکمیت همه ملل مستقل، هرگونه مداخله در امور داخلی کشور‌ها را محکوم می‌کند و تقویت حاکمیت ملی را راه‌حل اصلی مقابله با ناامنی و تروریسم می‌داند.

در باب محیط زیست: یکی از مهم‌ترین تهدید‌هایی که جامعه جهانی را در دوران حاضر تهدید می‌کند تغییرات آب و هوایی است. تغییرات اقلیمی امکان تبدیل شدن به تنش‌های ژئوپلتیکی را دارد که می‌تواند کشور‌ها را با بحران‌های امنیتی پیچیده دست به گریبان کند. منطقه ما نیز با انواع تهدید‌های زیست‌محیطی نظیر کمبود منابع آب و گرمایش هوا و فرسایش خاک مواجه است. ماهیت این تهدید‌ها به گونه‌ای است که جز در پرتو همکاری‌های چندجانبه، درک آسیب‌های احتمالی در دراز مدت و تنظیم قواعد و مقررات در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای امکان مقابله با آن‌ها وجود ندارد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با ایجاد سازوکار‌های چندجانبه از جمله تشکیل کارگروه‌های مشترک برای مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی، می‌توان مانع از تبدیل شدن اینگونه چالش‌ها به تنش شد.

جناب آقای رئیس، همکاران عزیز.

در پایان ضمن تشکر مجدد از نخست وزیر محترم هند بابت میزبانی و سایر دست‌اندرکاران جهت برگزاری موفق این نشست مهم، ریاست جدید سازمان به جمهوری قزاقستان را تبریک می‌گویم و موفقیت این نشست ارزشمند را در دستیابی به اهداف بزرگ آن آرزومندم.

از توجه شما سپاسگزارم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۰۷:۳۶ ۱۴ تير ۱۴۰۲
در بعضی از کانال های مغرض دیده می شد که به دکور آبرومندانه ای که آقای رئیسی در آن مستقر بودند ایراد گرفته و می گفتند ریخت و پاش شده. این جماعت مغرض و حسود مثلاً می خواستند اهمیت پیوستن ایران را به گروه شانگهای را بی ارزش کنند. کور بشه چشم حسود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۱۴ تير ۱۴۰۲
اگر نتائج این برقراری ارتباط در سفره های پربار مردم تا 10سال بعد هم مشاهده شود ما راضی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۴ تير ۱۴۰۲
اقتصاد سوسیالیسم خیلی وقته منحط شده واز هم پاشیده وشما به برقراری ارتباط با اونها افتخار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
سید لطفا هر کارمند و کارگر ایرانی .که خانواده دو و سه نفره هستن
بزارید ی خودرو وارد کنند با گورکی پایین هم جمعیت ایران زیاد میشه. هم اومید تو حامعه زیاد میشه لطفا پیگیری بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
عضویت برای بردگی برای دادن نفت مفت به چین و و معادن و کشور به روس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
مرحبا به ایران آرزو میکنم این سازمان به اهدافش برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
پس بشین تا بشه!!
میشه آره میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۳ تير ۱۴۰۲
وای جی سی درمورد اعمال شب وروز عید غدیرمطلب بذار جانمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
از کیسه خلیفه می بخشی خیلی از مردم ایران مخالف حضور افاغنه هستن پاسخگو عواقب اجتماعی اقتصادی فرهنگی و هویتی ......و هزاران مساله کیه .....دست بردار از شعار دادن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۹:۴۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
سلام،

جهان چند قطبی نداریم، برای مرکزیت جهان باید جانمایی کرد، اگر اساس اسلام باشد مهم نیست کدام کشور مرکزیت دارد، ما کشوری را پیشنهاد می کنیم که دست برتر در عمل به اسلام دارد:

قرآن کریم،
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَٰكُم مِّن ذَكَرٖ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَٰكُمۡ شُعُوبٗا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓاْۚ إِنَّ أَكۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَىٰكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٞ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
جناب رئیسی بورس را دریابید .
Czechia
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
قیمت همه چیو تو دو سال ده برابر کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
مگه دولت کرده منفعت طلبان کردند که به امید خدا دولت درستش می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
تبریک میگم
خداوند یار و یاور هر کی باشه که صادقانه برای عزت ایران اسلامی تلاش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۴ تير ۱۴۰۲
منفی دادنه اینو نمی فهم اسمی هم که نداره یغنی با سربلندی ایران مخالفی عجب از شماها بد منافقی
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۰۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
درود بر رِیس جمهور محترم و دلسوز . امیدوارم خداوند یاریش کند تا درهمه کارها همیشه موفق و پیروز باشد .اگر تدبیر ایشان نبود خدا میدونه چه بر سر ما و این کشور میخواستن بیارن . ان شاالله خداوند پشت و پناهش باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
عحب چقد دلسوزن ایشون واقعا:|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۳ تير ۱۴۰۲
اگه انقد پیشرفت کردیم تو دولت شما چرا دلار دوبرابر گرون شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
یارو دولتهای قبل زدن تخریب کردن توقع یک شب درست شود
اونم بجایش پله پله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۳ تير ۱۴۰۲
خدا به خیر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
امیدوارم سرکارم ن نذاشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۷:۱۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
منظور مزایا برای مردم است ؟؟!!!
الان حقوق ها نسبت به سال ۹۶ کمتر از،سه برابر شده اما قیمت گوشت و مرغ و برنج و شیر و ماست و خودرو و اجاره مسکن و پوشاک و ..... بین ۱۲ الی بیست برابر شده. خودرو بیش از بیست برابر شده!
پیمان شانگهای برای مردم مزایا دارد یا برای مسئولین و آغا زاده ها و کله گنده ها ؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۴۱ ۱۳ تير ۱۴۰۲
برای تولید کنندگان و کارخانجات و تجار ایرانی همین بازار سه تا چهار ملیاردنف ی کافیست اگر فرصت طلب باشند و این بازار بزرگ چهار ملیاردی را نصیب خود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ایران اسلامی
۱۶:۳۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
درود بر رئیسی ایران ساز که شبانه روز درحال تلاش هستید امیدوارم نتیجه بخش بودنش رو ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۶:۴۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
حساب تولید و ساخت وساز و ساخت کارخانجات فراوان جداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۳ تير ۱۴۰۲
اینها که رای منفی دادن بدجور تحت تاثیر بی بی سی یا برخی رسانه های منفی باف داخلی هستن
یه ذره از این فضاهای منفی بیایید بیرون خودتون و توانایی هاتون رو باور کنید
این اتفاقات مثبت هم به همت جوانان ایرانی هست که بدون توجه به این منفی بافی ها تلاش میکنن ایران پیشرفت میکنه و حرفی برا گفتن تو دنیا داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۳ تير ۱۴۰۲
در حال نابود کردن ایرانه کارنامه اش مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۲۰:۴۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
خطاب به ناشناس ۱۹۱۹
هر چی حساب کردم من به عنوان میان سال ۲۸ ساله که درامد ثابت ندارم ؛ ولی مثل بقیه با ۷ تمن دریافتی توانایی خرید پراید ۳۵۰ تمنی ؛ توانایی خرید خانه حداقل متری ۱۳ میلیون در روستا های نزدیک به شهر ؛ پرداخت هزینه یک زندگی خانوادگی ۲ نفره با مرغ کیلویی ۷۹ برنج ایرانی کیلویی ۱۴۰(واردات برنج خارجی ممنوع شد البته همون هم دلال ها با کیسه ده کیلو ای۶۰۰ به بالا به دستمون میرسوندن) رو ندارم؛ توانایی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
دولت بنفش شما یک زمین مین گذاری شده تحویل رئیسی داده بود با خزانه خالی و کلی بدهی .انتظار دارید معجزه بشه.خدا شاهده اگر از قماش اصلاح طلبان غرب گدا رئیس جمهور میشد فاتحه این انقلاب خوانده میشد و وضعمان صدها برابر بدتر بود.ولی باز عده ای ساده لوح از این غرب گداهای همیشه طلبکار ناکارآمد فاسد دفاع می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۲۳:۵۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
فازتون چیه که منفی میدین؟ لیدرتون کیه؟؟ خدمات آقای رئیسی رو نمیبینید یا نمی‌خواهید ببینید؟؟ اصلا معلومه که دارین از یه جایی دارین تغذیه میشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۳ تير ۱۴۰۲
آمریکای جنایتکار رو به افول هست کشتار تو
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا و دوست داران این شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
عالی عالی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
اگر دولت قبل بود میگفت
تحریمها باید لغو شود تا عضو شانگهای شویم
تحریمها باید لغو شود تا اب خوردن مردم تامین شود
تحریمها باید لغو شود تا لنگه دمپایی ننه بزرگم‌پیدا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
آی گفتی
هنوز هم خبرگزاری هاشون همین و میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
دلقک جان عضویت شانگهای اگر تاثیر روی اقتصاد داشت که الان نباید تورم ۷۰ درصد باشه و نباید مرع کیلو ۱۰۰ تومان باشه.شما واقعا مغزتون زنگ زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۳ تير ۱۴۰۲
این رای منفی دهندگان فقط رای منفی می دهند ولی اظهار نظری نمی کنند مگر ایشان مطلبشان نادرسته که این رای را داده اند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۵ ۱۴ تير ۱۴۰۲
این پیمان شانگهای چندان به کمک ما نمیاد چون اکثر اعضای اون جز کشورهای فقیر هستند و به قول سفیر چین در فرانسه حتی تعدادی از این کشورها استقلال ندارند و وابسته هستند. «جمهوری‌های سابق شوروی در حقوق بین‌الملل جایگاه موثری ندارند، زیرا برای تعیین و تشخیص وضع آنها به عنوان کشوری مستقل، هیچ توافقی صورت نگرفته است.» این حرفو دقیقا سفیر چین در فراسنه زده بود. از اون طرف هم روسیه که درگیر جنگ شده و کلی خسارت دیده. در حالت کلی یه تعداد کشور فقیر و حتی غیرمستقل دور هم جمع شدن و مثل اتحادیه اروپا خروجی ندارن. چون اگر تاثیر داشت واقعا الان اقتصاد کشور شکوفا میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۳ تير ۱۴۰۲
ایران که خودش همه جا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
یعنی چی درست منظورتان را بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۳ تير ۱۴۰۲
اگر ایران عزیز همه جا باشد این از هوشمندی و زرنگی ما ایرانیان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۴ تير ۱۴۰۲
منظورش این است که حقوق کارگر 5300 نان دانه ای 12 هزار تومن شانگهای چه مزه ای دارد آقای رئیس جمهور . تلخ است یا شیرین اصلا مزه نان می دهد .؟
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۴:۰۷ ۱۳ تير ۱۴۰۲
سلام، یک موردی که باید برای آینده آماده سازی شود: انرژی جایگزین خورشیدی است درصورت اخلال در شبکه برق سراسری. پروژه ای می‌تواند بهمراهی چین و روسیه تعریف شود برای تحقیقات روی منابع جدید انرژی، انرژی خورشیدی، و امکان ذخیره آن (باتری‌های خورشیدی) که بسیار مهم و کلیدیست در آینده نزدیک. تمامی صنایع و برجها و بخش‌های دولتی می‌توانند ملزم به استفاده از انرژی خورشیدی و منبع آب مستقل باشند و بازیافت آب در صنایع پرمصرف و کشت آبی. کشور نیازمند سایت بازیافت آب و زباله بیشتری هست در همه استانها. باید فکری کرد برای دورانی که دسترسی به آب و برق نباشد (جوامع روستایی سنتی و چادرنشینان بهترست حفظ و حراست شوند که در بلایای طبیعی همینها به کمک می آیند بخاطر شیوه زندگی ساده بدون نیاز به تکنولوژی. این شیوه ساده سنتی و استفاده از انرژی خورشیدی اگر گسترش یابد در روستاها و بومگردی می‌تواند تکیه گاهی برای شرایط اضطراری هر کشور فراهم کند. نمی‌توان صرفا روی گرید و تکنولوژی مدرن حساب کرد در برنامه ریزی امنیت کشور. سپاس
آخرین اخبار