انتقاد کره شمالی از تصمیم آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما

کره شمالی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل مجوز رهاسازی آب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس انتقاد کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، پیونگ یانگ روز یکشنبه از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل اطمینان از ایمنی رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا انتقاد کرد و مخالفت خود را با طرح تخلیه مجدداً اعلام کرد.

یک مقام ارشد وزارت حفاظت از زمین و محیط زیست این کشور در بیانیه‌ای به نقل از خبرگزاری مرکزی رسمی کره گفت: رهاسازی آب مورد نظر "تأثیر نامطلوب مرگباری بر زندگی انسان ها، امنیت و محیط زیست خواهد داشت. "

سه‌شنبه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی ایمنی خود را در مورد رهاسازی آب نیروگاه هسته ای فوکوشیما به ژاپن ارائه کرد و گفت که این طرح با استاندارد‌های ایمنی بین‌المللی «سازگار» است و در صورت اجرا «تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط‌زیست» خواهد داشت.

در بیانیه کره شمالی آمده است: «آنچه مهم است، رفتار غیرمنطقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به طور فعال از تخلیه آب‌های آلوده هسته‌ای ژاپن حمایت می‌کند و این امر غیرقابل تصور است».

این مقام ارشد با اشاره به اینکه هیچ ماده یا بندی در حقوق بین الملل مبنی بر اینکه ناظر هسته‌ای حق دارد به یک کشور یا منطقه اجازه تخلیه "پساب های هسته‌ای" را بدهد، وجود ندارد، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمانی برای ارزیابی محیط زیست نیست. 

پیونگ یانگ همچنین از "بیان استاندارد‌های دوگانه افراطی" رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و گفت که او "استفاده از حق مشروع کره شمالی برای پیگیری برنامه‌های هسته‌ای" را محکوم کرده و در عین حال "اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی ژاپن برای به خطر انداختن جان و امنیت را نادیده گرفته است. 

این بیانیه همچنین به گزارش‌های رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر پیشنهاد ۱ میلیون یورو (۱.۱ میلیون دلار) ژاپن به یکی از کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در بازرسی تخلیه آب آلوده به مواد رادیواکتیو فوکوشیما دست داشت، اشاره کرد تا به توکیو فرصتی برای اصلاح گزارش نهایی بدهد.

وزارت خارجه ژاپن گزارش‌های رسانه‌ها در اواخر ژوئن را تکذیب کرد و گفت: «کاملاً نادرست است که ژاپن کمک‌های سیاسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است تا بر نتیجه‌گیری گزارش بررسی آژانس تاثیر بگذارد».

این وزارتخانه در بیانیه‌ای در ۲۲ ژوئن گفت: توکیو "به شدت با انتشار غیرمسئولانه چنین اطلاعات نادرستی مخالف است. "

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار