همکاری ژاپن و ایران برای ارتقای چای ایرانی

ایران و ژاپن برای همکاری‌های آموزشی و تکنولوژی‌های نوین تولید چای اعلام آمادگی کردند.

جلسه وبیناری سه استان مازندران، گیلان و خراسان شمالی با سفیر ایران در ژاپن با موضوع اقتصادی و سرمایه گذاری، با محوریت ارتقاء کشت چای ایران با بهره گیری از دانش و تکنولوژی ژاپن برگزار شد. ‎

پیمان سعادت سفیر ایران در ژاپن از آمادگی ایران و ژاپن برای تبادل آموزشی و بکارگیری تکنولوژی ژاپن در ایران خبر داد و گفت: شرکت تولیدی چای کاوازاکی در ژاپن در این راه موفقیت‌های بسیاری داشته و استان‌های چای کار ما می‌توانند با بومی سازی فناوری تولید، برداشت و عمل آوری چای، وضعیت خود را در کشور ارتقا بخشند.

او با بیان اینکه گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند، افزود: از این مقدار حدود ٩٠ درصد چای در مزارع گیلان به دست می‌آید و مابقی در مازندران است.

سهم زیاد ایران در تولید چای و سهم کم آن در صادرات

مدیر شرکت کاوازاکی ژاپن نیز در این نشست به رتبه بالا و موفقیت‌های روز افزون ژاپن در کشت و تولید چای اشاره کرد و خواستار آن شد که ایران هم با تجهیزات مدرن و فناوری‌های روز، جایگاه خود را در حوزه چای ارتقا بخشد.

او افزود: صرفا با تجهیزات نوین نمی‌توان به توسعه رسید و دسترسی به دانش روز و همسو شدن با استاندارد‌های جهانی نیز لازمه آن است.

کاوازاکی با اشاره به مصرف بالای چای در ایران، گفت: در حال حاضر ژاپن در رتبه سی ام کشور‌های مصرف کننده چای قرار دارد و ایران جزو ۱۰ کشور نخست در این حوزه است، اما ایران صادرات چای ندارد و میزان واردات این کشور ۳ برابر مصرف داخلی آن است.

مدیر شرکت کاوازاکی ژاپن، تولید چای در ایران را اندک و واردات این محصول را بالا عنوان کرد و گفت: ایران سالانه بین ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تن مصرف چای دارد در حالی که استان‌های مازندران و گیلان که از لحاظ آب و هوایی بسیار به مناطق چای خیز ژاپن شباهت دارند، می‌توانند به اندازه ژاپن دست به تولید چای بزنند.

او ادامه داد: در ژاپن به طور میانگین ۴ هزار تن چای در هر هکتار برداشت می‌شود و ایران نیز توانایی تولید این مقدار چای در هر هکتار را داراست.

فعال بودن ۱۰ کارخانه چای در مازندران

حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، نیز با بیان اینکه در ۳ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران، کشت چای صورت می‌گیرد، گفت: ۱۰ کارخانه چای در مازندران فعال هستند که ۶ کارخانه در تنکابن، ۳ کارخانه در رامسر و یک کارخانه در عباس آباد قرار دارند.

او میزان تولید چای مازندران در هر هکتار را ۸ تن اعلام کرد و افزود: این رقم قابلیت ارتقا به ۱۵ تن را نیز دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران پیشنهاد داد کارخانه داران چای ایرانی از ظرفیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت کاوازاکی بازدید کنند تا در کنار آموزش و ارتقای فناوری دستگاه ها، نسبت به رفع استهلاک، نوسازی و بهبود کیفیت تولید اقدام کنند.

در این جلسه استانداران گیلان و خراسان شمالی نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون این موضوع پرداختند و خواستار همکاری متقابل با ژاپن شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار