آیین نامه خدمات پس از فروش جدید چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟

در میز اقتصادی امروز با حضور مسئولان بخش‌های مختلف به بحث ابلاغ آیین نامه خدمات پس از فروش پرداخته شد.

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت گفت: در آیین نامه جدید خدمات پس از فروش تمامی قوانین به شکل شفاف تعریف و جدا شده است و هیچ شک و شبه‌ای دیگر وجود ندارد.

سوال: جزئیات آیین نامه جدید خدمات پس از فروش چیست؟

محله‌ای مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت: در گذشته موضوع خدمات پس از فروش متاسفانه به شکل کامل به آن پرداخته نشده بود، اما اکنون یک بررسی شده است موضوع خدمات پس از فروش را نباید به عنوان هزینه نگاه کرد باید تولید کننده هم به این موضوع حساس باشد و تنها برای مصرف کننده مطرح نیست به همین سبب از این دیدگاه ما به آن ورود کردیم.
 
ابتدا اقدام به تغییرات ظوابط اجرایی با تعامل بخش‌های خصوصی کردیم و با شنیدن مشکلات تغییرات ایجاد شد. یک کارگروه خدمات پس از فروش فعال شد و مصوب شد هر تغییراتی که تفیض شده باشد و اگر آن تغییرات مصوبه این کارگروه باشد می‌تواند اجرا شود به غیر از این مورد به سمت شفافیت خود ظوابط رفتیم به طور مثال کالا‌های که مشمول نصب اجباری بود مشخص نبود اکنون تمامی قوانین به شکل شفاف تعریف و جدا شده است و این که مصرف کننده چه حقوقی دارد به آن در این آیین نامه جدید پرداخته شده و هیچ شک و شبه‌ای دیگر وجود ندارد.

گروه بندی وسایل را داشته ایم تلفن همراه‌ها طبقه بندی شده است به طور مثال زمان گارانتی تلفن همراه با کالا‌های دیگر یکسان نیست و ضوابط به شکل کامل و شفاف و با جزئیات به آن پرداخته شده است.

سوال: کدام کالا افزایش داشته است؟
محله ای: لوازم خانگی از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش داشته است.
سوال: ضمانت اجرایی چیست؟
محله‌ای: ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده به شکل روشن به خدمات پس از فروش و ضمانت اشاره کرده است. 
سوال: در آیین نامه جدید ضمانت‌ها چگونه است؟
محله ای: یکی از دلایل مشکلات گذشته کلی گویی بود، اما در آیین نامه جدید همه چیز از جمله هزینه ایاب و ذهاب هم در نظر گرفته شده و به جزئیات به شکل کامل پرداخته شده و اگر مشکلی پیش آید افراد می‌توانند شکایت کنند و ما پیگیر خواهیم بود.

سوال: آیا ضمانت نامه‌ها قابل استعلام است؟
محله ای: بله در گذشته برای کالا‌ها کد رهگیری داشتیم برای جلوگیری از کد‌های رهگیری متعدد همان شناسه رهگیری را برای مصرف کننده مورد بررسی قرار می‌دهیم کالایی که کد رهگیری نداشته باشد خدمات پس از فروش مورد تایید قرارنمی گیرد و اصلا کالا تایید نمی‌شود. پوشاک شامل این بحث نیست.
سوال: استعلام چگونه است؟
محمدی معاون فنی دفتر وزارت صمت: فرد می‌تواند به سایت مراجعه کند یا کد دستوری ستار ۴ ستار ۷۷ مربع را هم می‌توان شماره گیری کرد.

سوال: امکان شکایت وجود دارد؟
محمدی: از آبان ۱۴۰۱ این شکایت الکترونیکی وجود دارد حدود ۴۰۰ شکایت از طریق سامانه دریافت کرده ایم. افراد می‌توانند به سامانه جامع پس از فروش مراجعه کنند ثبت نام انجام دهند که اقدام ساده‌ای است وقتی ثبت نام نهایی شد از طریق کارتابل خود می‌توانند به بخش هفتم فهرست مراجعه کنند و شکایت خود را ثبت کنند.

سوال: شکایت‌ها چند روزه بررسی می‌شود؟
محمدی: شکایت‌ها اگر قابل بررسی باشد ۷ روز فرصت وجود دارد که پاسخ دهند اگر در این ۷ روز پاسخ داده نشود به شکل سیستمی به ۱۲۴ ارجاع می‌دهیم.
سوال: بررسی‌ها در حوزه وزارت صمت چگونه است؟
محله ای: ماهانه بالای یک میلیون تلفن همراه عرضه می‌شود شاید یک سری شکایت‌ها انجام شود ما بخش مثبت را نمی‌بینیم ما به عنوان وزارت صمت خود مطالبه گر هستیم و برای آن سازوکار خود را داریم افراد چه برگه خدمات پس از فروش داشته باشند چه نداشته باشند اولویت مصرف کننده است حتما موارد رسیدگی می‌شود. در حال پایه ریزی لایه دوم سامانه خود هستیم؛ در خصوص خودرو سازان آن‌ها مکلف به ارائه خدمات هستند.

سوال: آیین نامه جدید چه چالش‌هایی دارد؟
جمشیدی کارشناس حوزه خدمات پس از فروش: حوزه اصلاع رسانی و عدم آشنایی مردم با سامانه جامع خدمات پس از فروش، تبصره ماده ۶ مبارزه با قاچاق که باید موارد غیر مجاز معرفی و برخورد شودکه اقدامی صورت نمی‌گیرد از چالش‌های آن است.
سوال: نظر شما چیست؟
دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: انتطار ما از وزارت صمت این است که به واسطه این بانک اطلاعاتی برخورد‌های مناسب را انجام دهد. حتی می‌تواند این شرکت‌ها را اعلام تا ظابطین برخورد لازم را انجام دهند.

محله ای: بله این افراد شناسایی و اعلام شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار