زنگ هشدار افزایش پدیده فرونشست‌ زمین در خراسان جنوبی / برداشت آب های زیر زمینی مدیریت شود

عضو اصلی هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، برداشت بیش از آب قابل برنامه ریزی سبب شده که ۷۴ درصد محدوده‌های خراسان جنوبی از نظر وضعیت بهره برداری ممنوعه و ممنوعه بحرانی شوند.

سروری عضو اصلی هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، گفت: برداشت بیشتر از حد آب  و کاهش بارش های موثر استان سبب بروز پدیده فرونشست در ۱۷ محدوده مطالعاتی استان از جمله سرایان، سده، چاهک موسویه، طبس، مختاران سهل آباد، خضری و سایر شده است.

او با اشاره به ابلاغیه وزارت نیرو در خصوص میزان برداشت فعلی از منابع آب زیرزمینی به آب قابل برنامه ریزی، گفت: در بخش کشاورزی میزان مصرف ۵۶۰ میلیون مترمکعب است در حالیکه آب قابل برنامه ریزی ۳۴۶ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

سروری ادامه داد: این در حالیست که برداشت از چاه‌های کشاورزی استان ۱۶۲ درصد آب قابل برنامه ریزی تعیین شده است.

عضو اصلی هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی،  متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان را سالانه ۲۶ سانتیمتر اعلام کرد و گفت: دشت سده با افت تجمعی ۲۶.۸۴ متر بیشترین افت تجمعی را در استان به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به اجرای سند سازگاری با کم آبی در استان گفت: هدف کلی این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ کاهش برداشت ۱۷۵ میلیون مترمکعب در بخش‌های مختلف بود که ۶۲.۶ درصد محقق شد و ۳۷ درصد از برنامه عقب هستیم.

سروری با بیان اینکه این برنامه در دو مرحله انجام می‌شود، بیان کرد: در مرحله اول این طرح ۱۷۵.۹ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۵ برنامه ریزی شده که در بخش کشاورزی ۱۶۴ میلیون مترمکعب، در بخش شرب ۹.۵ میلیون متر مکعب، صنعت ۱.۵ میلیون مترمکعب و فضای سبز ۹ دهم میلیون مترمکعب باید صرفه جویی شود.

سروری با بیان اینکه ۸۸ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: برای مرحله دوم از سال ۱۴۰۶ تا ۱۴۱۱ صرفه جویی ۱۲۲ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است.

 عضو اصلی هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، گفت: با ۲۹۸ میلیون مترمکعب مدیریت مصرف آب در مرحله دوم به پایداری خواهیم رسید.

سروری با تاکید بر اینکه باید خود را با سند سازگاری با کم آبی سازگار کنیم، افزود: تنها راه پایداری منابع آب زیرزمینی، مدیریت مصرف آب است.

برچسب ها: فرونشست زمین ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.