کودکان کار ۲۰ برابر مستمری والدینشان درآمد دارند

رئیس انجمن مددکاری ایران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت کودکان کار در کشور و درآمد بالای آن‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر ۲۷ سازمان و ارگان متولی ساماندهی کودکان کار هستند.

حسن موسوی رئیس انجمن مددکاری ایران در خصوص کودکان کار گفت: از سال ۷۸ موضوع کودکان خیابانی در سیاست گذری‌های ما وارد شد و آن زمان بیشترین نقش را شهرداری و بهزیستی برای رسیدگی به وضعیت آن‌ها داشت. یک تجربه حدودا ۵ ساله را بدون دستور العمل در این زمینه داشتیم تا سال ۸۴ که دستورالعملی در این زمینه نگاشته شد و ۱۳ نهاد و ارگان در این حوزه مسئولیت پیدا کردند.

به گفته این مقام مسئول؛ شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروزی انتظامی، علوم پزشکی، بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، آموزش و پرورش، وزارت امور کار و رفاه اجتماعی و. در حوزه کودکان کار در ان سال دارای مسئولیت شدند. اما ما موضوع کودکان کار را نباید به چند ارگان تقلیل دهیم. بعد از آئین نامه سال ۸۴ چندین قانون و آیین نامه جدید مثل قانون حمایت از کودکان، قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، آیین نامه اورژانس اجتماعی و اسناد و قوانین متعددی نگاشته شد که تعداد سازمان‌های متوسلی حمایت از این کودکان را به ۲۷ سازمان رساند. 

رئیس سازمان مددکاران اجتماعی ایران افزود: بهزیستی و شهرداری در این سال‌ها بیشترین نقش آفرینی را در رسیدگی به کودکان کار داشته اند، اما مشکل ما این است که مسئولیت هماهنگی در استان‌ها استانداری‌ها هستند، مرجع ملی حقوق کودک مستقر در وزارت دادگستری‌ها مسئولیت نظارت بر این آئین نامه‌ها را در سطح کشور بر عهده دارد که در استان به کارگروه اجتماعی فرهنگی ذیل استانداری این مسئولیت را بر عهده دارد.

موسوی افزود: بالای ۸۴ درصد این کودکان مشکل فقر دارند و برای تامین معاش باید به خیابان بیایند به دو گروه زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال هستند و بر اساس قانون کار کشور کودکان بالای ۱۵ سال کارگر محسوب می‌شوند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا نظام رفاه و تامین اجتماعی ما اثر بخشی نداشته باشد و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه حمایتی بر اساس مصوبه حمایتی مجلس به خانواده‌های بی بضاعت می‌دهیم، طبیعی است که این نظام حمایتی نمی‌تواند کودک کار را از خیابان جمع کند و فقط ممکن است با طرح‌های ضربتی آن‌ها را جمع کند. 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: تجربه ۳۰ ساله نشان می‌دهد بخش عمده کودکان برای معاش در این مافیا حضور پیدا می‌کردند. دستگاه‌های مختلف اهتمام لازم را ندارند که سایر دستگاه‌ها را کنار خود بیاورند، فقط به صورت مقطعی وقتی اتفاقی می‌افتد، طرح و برنامه می‌دهند و اجرایی هم نمی‌شود. کودکان کار دغدغه‌ی جدی دستگاه‌های متولی، ساماندهی کودکان کار نیست و این موضوع را از سال ۷۹ اعلام کرده ایم.

موسوی افزود: شورای اجتماعی کشور را هم داریم که رییس جمهور، رئیس آن است، بار‌ها هم درباره کودکان کار صحبت شده، ولی آن هم نتیجه بخش نبود و در کف خیابان اتفاقی رخ نداد. شهرداری و بهزیستی در این زمینه زورشان بیشتر از این نمی‌رسد.

وی افزود: مصوبات در حوزه کودکان کار را داریم، ولی اصلا اجرایی نمی‌شود. در چند سال اخیر حضور کودکان در میادین و چهار راه‌ها بیشتر شده است. برای برخی خانواده‌ها کار کردن کودک اصلا بد نیست و برخی‌ها کلا شغلشان این است و در کنار خانواده کار می‌کنند و خانواده این شغل را پذیرفته است. برخی خانواده‌ها تگدی کری، گل فروشی و شیشه پاک کردن را ننگ نمی‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۲۷ ۲۶ تير ۱۴۰۲
حتما چشم طمع مالیات وغیرو براشون دارین
Canada
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۵ تير ۱۴۰۲
در مستندی دیدم که
درآمد گدایان هندی در خیابانهای آن کشور
۴۵ میلیون دلار است
از گل فروشی و گدایی چند صد کودک
مردم به گدا پول ندهید تا جمع شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
واقعا جای خجالت آور نیست این همه درآمد ایران بعد کودک کار داشته باشیم من خودم دارم بچه‌هام هستند چارهی نیست با این گرانی تورم فقط خرج زندگی برسه پدران بد کاري نکردند گفتیم کشور را بسازیم يه عده‌ای آمدند و يه عده‌ای افغانی آمدند تا کشور کودک کاري به راه افتاده
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
دولت وظیفه دارد مردم فقیر، وحیوانات بیچاره،را تامین کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۵ تير ۱۴۰۲
مقصر مردم هستند که با دلسوزی بی مورد زندگی اونا رو خراب می کنند و مقصر دولته که کار مناسب و شرایط درس خوندن برای اونا و خانوادشون ایجاد نمی کنه که مجبورن این کاراروبکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
الان از اینها هم میخاین مالیات بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
پول دادن به کودکان کار = کشتن کودکان کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۲
این دولت محترم نمی خواد مالیات ازشون بگیره... از پرویی که دارن .. این بچه ها از آموزش و پرورش دریغ شدن و مجبور هستند این جوری درآمد کسب کنند ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۵ تير ۱۴۰۲
کودکان کار اکثرا افغانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ تير ۱۴۰۲
باید از اینها هم مالیات گرفته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ تير ۱۴۰۲
جالبه 33دستگاه دولتی مسئول حجاب وعفاف اند؟ که وضعیت جامعه را مشاهده میکنیم؟ 27سازمان دولتی مسئول کودکان کار هستند؟ 44سازمان. مسیول افزایش قیمتها واحتکارواختلاس درکشورند؟ جالبه خیلی هم جالبه، بودجه هارا میخورنددسته جمعی وانتقادهم دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۵ تير ۱۴۰۲
مقصر اصلی مردمن که کمیته امداد به این مطمئنی رو ول کردن میدن به اینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۵ تير ۱۴۰۲
دقیقا همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۵ تير ۱۴۰۲
دقیقا همینطوره...اگه پول به خودشون می رسید جای تاسفش کمتر بود ولی صد حیف که خیلیاشون واسه افرادی کار می کنند که باند هستند و پول رو به اونا می دن و باکمترین امکانات زندگی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
آقا چرا نمیگین بالای هشتاد درصد کودکان کار، افغانها هستن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۵ تير ۱۴۰۲
کار ننگ نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
من کارمند دولت هستم و ۴۵ سالمه، ولی کودک درونم هنوز فعاله، به نظر شما من میتونم کودک کار بشم شاید از پس کرایه خونه بر بیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۵ تير ۱۴۰۲
آره خب ننگ نمیدونن چون فقیرن ...ننگ نمیدونن چون ترجیح میدن گدایی کنن تا اینکه دزدی و اختلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۵ تير ۱۴۰۲
کسی نگفت باید ننگ بدونن باید کمیته امداد مراجعه کنند و تحت پوشش قرار بگیرند و وظیفه ی دولته که براشون امکانات تحصیلی فراهم کنه و خرجشون رو بده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۲ ۲۵ تير ۱۴۰۲
بدبختها کار میکنند 100 برابرشو در بیارن نوش جونشون دزدی که نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۵ تير ۱۴۰۲
همشون که گلفروشی و دستفروشی نمی کنند ماشین زورکی شستن و دود دادن....که کار نیست باید تولید کننده ها بهشون کالا بدن اینها براشون بفروشن