موزه دفاع مقدس ایران، نمونه‌ای موفق از موزه‌های صلح محور

موزه دفاع مقدس تهران به دلیل تعهد به ترویج گفتگو، تأمل انتقادی در رویداد‌های تاریخی و مشارکت فعال مردم به عنوان یک مطالعه موردی موفق معرفی شد.

موزه شهر Angra do Heroísmo در کشور پرتغال از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ ژوئیه (۲۱ تا ۲۴ تیرماه) میزبان اولین کنفرانس بین المللی میراث نظامی و گردشگری بود که به طور مشترک توسط TECHN&ART (مرکز فناوری، مرمت و ارزش گذاری هنر‌های پرتغال)، واحد تحقیق و توسعه مؤسسه پلی تکنیک Tomar و شورای شهر Angra do Heroísmo برگزار گردید.

روز گذشته و در آخرین روز این کنفرانس، دکتر فابیو کاربونه، استاد دانشگاه نورث همپتون انگلیس و سفیر ارشد مؤسسه بین المللی صلح از طریق گردشگری (IIPT)، به عنوان سخنران کلیدی کنفرانس به بیان توضیحاتی در مورد موزه‌های نظامی، موزه‌های جنگ و به طور کلی تمام جاذبه‌های گردشگری مربوط به جنگ و نقش آن‌ها در ترویج گفتگوی بین فرهنگی و فرهنگ صلح پرداخت. او در سخنرانی خود ضمن اشاره به بازدید از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران، از این موزه نه تنها به دلیل کیفیت محتوا و استفاده تاثیرگذار از فناوری‌ها و روایت ها، بلکه به دلیل تعهد به ترویج گفتگو، تأمل انتقادی در رویداد‌های تاریخی و مشارکت فعال مردم به عنوان یک مطالعه موردی موفق در این حوزه یاد کرد.

گفتنی است «مؤسسه بین‌المللی صلح از طریق گردشگری» سازمانی غیرانتفاعی است که خود را وقف حمایت از برنامه‌های سفر و گردشگری در راستای همکاری‌های بین المللی، ارتقاء کیفیت محیط زیست، تقویت و حفظ میراث فرهنگی، کاهش فقر، آشتی و التیام آسیب‌های پس از جنگ‌ها کرده است و تلاش می‌کند از طریق این برنامه‌ها، جهانی صلح‌آمیز و پایدار را رقم بزند. دکتر کاربونه نماینده ویژه این مؤسسه در ایران است که در سال ۱۳۹۸ در سفر خود به تهران، با موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار