آغاز عملیات پایش سرمی بیماری مشمشه شهرستان بافق

رئیس اداره دامپزشکی بافق گفت: عملیات پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب های شهرستان آغاز شد.

فرزانه سالاری رئیس اداره دامپزشکی بافق گفت: این اداره هر ساله به تست سرمی مشمشه در جمعیت اسب‌ها که ناقل و مخزن این بیماری هستند، اقدام می کند. 

او افزود: چنانچه تست دامی مثبت شود، برای معدوم سازی دام راکتور اقدام و همچنین شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضد عفونی نواحی آلوده و ممنوعیت انتقال غیر مجاز برای مهار این بیماری انجام می‌شود.

سالاری در پایان با بیان اینکه مشمشه، به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و با درگیر ساختن سیستم تنفس در انسان، تهدیدی جدی به شمار می رود، گفت: از فعالان حوزه پرورش اسب خواهشمندیم قبل از خریداری، حمل و یا استفاده از اسب‌ها در مراسم‌های مختلف با هماهنگی با اداره دامپزشکی نسبت به انجام تست اقدام و گواهی نتیجه این تست را از اداره دامپزشکی اخذ کنند. 

مصیب غلامی کارشناس کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی دامپزشکی بافق با بیان اینکه بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های مسری اسب بوده و واکسنی برای پیشگیری از وقوع این بیماری وجود ندارد گفت: تنها راه مبارزه و ریشه‌کنی این بیماری تست‌های غربالگری مشمشه در جمعیت تک سمیان است که انجام این تست موجب تشخیص زودهنگام بیماری در دام آلوده و معدوم‌سازی آن برای جلوگیری از گسترش بیماری در جمعیت تک سمی و انسان می‌شود.
 
او با ابراز خرسندی از نبود این بیماری در شهرستان در چند سال اخیر، تصریح کرد: دامپزشکی بافق با هماهنگی با اسبداری‌های شهرستان نسبت به خونگیری اسب‌های شهرستان اقدام می‌کند که پیش بینی می‌شود در این عملیات بالغ بر ۴۵ رأس اسب موجود در مراکز نگهداری اسب و باشگاه‌های سوارکاری، تست سرمی مشمشه را انجام دهند.

برچسب ها: رفع تصرف ، بافق یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار