با مجوز وزارت میراث‌فرهنگی؛

گنبدخانه امامزاده سلیمان(ع) اشتهارد تخریب شد

گنبدخانه امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد با مجوز وزارت میراث‌فرهنگی و مصوبه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به علت ناپایداری بنا تخریب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان  درنشستی با حضور احمد افضلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، مدیران ادارات میراث‌فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و پیمانکار مرمت امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد در روز یکشنبه ۲۵ تیر گفت: دراین نشست مصوبه‌ای برای برچیدن گنبدخانه این امامزاده تاریخی ابلاغ شد.


رحیم خاکی افزود: پیرو این جلسه و با توجه به شرایط خاص و ناپایدار بنا و احتمال ریزش و خطر جانی، روز دوشنبه ۲۶ تیر، پیمانکار نسبت به تخریب بنای گنبدخانه با رعایت تمام نکات ایمنی و جلوگیری از آسیب به بخش شبستان اقدام کرد. 


وی گفت: مقرر شد اداره کل اوقاف استان نسبت به تأمین اعتبار برای احداث مجدد بنا بر اساس طرح و نقشه مصوب و ثبت شده بنا، اقدام کند و اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به احداث مجدد بنا بر اساس مشخصات ثبتی آن اقدام کند.


شهباز محمودی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اظهار کرد: به دلیل این که پی این بنا سست بود برای تقویت و استحکام‌بخشی آن اقدام به حفاری می‌شود.


وی بیان کرد: جمعه دوم تیر ماه در ساعت حدود ۵ بعد از ظهر در حین حفاری با یک حفره مواجه می‌شوند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز تصریح کرد: پیمانکار سریعاً موضوع را به ناظر اعلام کرده و کار را متوقف می‌کند، اما به دلیل ضعف و سستی شدید پی ساعت ۲ شب دیوار فرو می‌ریزد.

پیمانکار مرمت بقعه امامزاده سلیمان (ع) هم اظهار کرد: ترک‌ها و ریز بنا همینطور ادامه دارد با اینکه ما اقدامات اضطراری را انجام دادیم و داربست، شمع و جک‌های محافظتی زدیم.

وی بیان کرد: با همه این اقدامات به دلیل سنگینی زیاد بنا و سست بودن خاک، زمین در حال رانش بوده و ترک‌ها بیشتر می‌شود.

مسئولان شهرستان سه سالی بود که با مشاهده ترک‌ها و تخریب سقف و دیوار‌ها از اداره‌کل میراث و فرهنگی و اوقاف البرز خواهان ترمیم این بنا بودند، اما مرمت این بنا از اسفند سال قبل شروع شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در این باره اظهار کرد: در سال ۹۸ ترک‌های داخل خود گنبد و شبستان به وجود آمد و اداره‌کل اوقاف البرز پیگیر مرمت این بنا بود، در نهایت در سال گذشته این اداره‌کل توانست برای تأمین اعتبار کند.

وی تصریح کرد: اوقاف از ما خواست تا پیمانکاری برای ترمیم و مرمت بقعه امامزاده سلیمان (ع) معرفی کنیم.

بقعه امامزاده سلیمان (ع) بنایی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال متعلق به دوره صفوی است که اهالی شهرستان اشتهارد ارادت خاصی به آن دارند، بنای امامزاده سلیمان از دو قسمت اصلی سردر رواق و خود ساختمان امامزاده تشکیل شده است.

سردر بنای امامزاده که هم‌زمان بنای رواق نیز هست در جهت شمال قرار دارد و از یک ایوان با قوس بزرگ هفت و پنج آجری در وسط و گوشواره‌ی دو طبقه‌ای در دو جانب آن تشکیل شده است. رواق به صورت تالار مستطیل شکل در پشت ایوان قرار دارد و در دو طرف آن، غرفه‌هایی برای استراحت زائران ساخته شده است. روی قبر این امامزاده ضریح بزرگی با طرح سابق ضریح امام هشتم (ع) قرار دارد.


بنای ساختمان آجری و دارای گنبدی بزرگ است، محوطه‌ی زیر گنبد و شبستان مقرنس‌کاری ساده و زیبایی خاصی دارد که معرف تزئینات آجری قرن هفت هجری است.

فضای چهارگوش داخل گنبدخانه با طاق‌نما‌هایی به شکل هشت‌ضلعی و سپس توسط طاق‌بند‌های متناسبی به ۱۶ ضلعی تبدیل شده است. گنبد، نمای خارجی بنا و فضای داخل آن فاقد هر نوع تزئین و کاشی‌کاری و نقش و نگار است. بنای این امامزاده در ۱۰ دی ۱۳۸۱ خورشیدی با شماره‌ی ۶۵۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از ۳۲۴ اثر تاریخی ثبت ملی استان است.


در چند روز گذشته قسمتی از دیوار ضلع جنوب غربی این بقعه تاریخی در حین مرمت فروریخت، امری که ناراحتی اهالی شهر اشتهارد را در پی داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.