غربالگری هزار و ۷۳۷ نوزاد کردستانی

رئیس مرکز بهداشت سنندج گفت: در سه ماهه اول امسال، هزار و ۷۳۷ نوزاد (۸۵۲ دختر و ۸۸۵ پسر) برای تشخیص بیماری‌های خاص، غربالگری PHE شدند.

دکتر محمد شاه ویسی رئیس مرکز بهداشت سنندج  با بیان اینکه  در سه ماهه اول امسال، هزار و ۷۳۷ نوزاد (۸۵۲ دختر و ۸۸۵ پسر) برای تشخیص بیماری‌های خاص، غربالگری PHE شدند، اظهار کرد: در غربالگری نوزادان، یک مورد مشکوک شناسایی و به مرکز منتخب درمان ارجاع شده است و تعداد ۲۵ مورد آزمایش فنیل آلانین به روش HPLC برای بیماران و موارد مشکوک هم انجام شده است.

او افزود: همچنین هزار و ۷۳۷ نوزاد غربالگری TSH شدند که در نتیجه تعداد ۴۸ نوزاد نیاز به آزمایش وریدی داشته و پس از پیگیری و انجام آزمایش‌ها تعداد هشت بیمار شناسایی و به موقع تحت درمان قرار گرفتند.

شاه ویسی یادآور شد: در خصوص کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد هفت هزار و ۱۸۰ مورد (سه هزار و ۴۷۷ دختر و سه هزار و ۷۰۳ پسر) غربالگری TSH شدند که در نتیجه این غربالگری تعداد ۳۰۰ نوزاد نیاز به آزمایش وریدی داشتند که پس از پیگیری و انجام آزمایش‌های وریدی تعداد ۴۱ بیمار شناسایی و همه این بیماران به موقع تحت درمان قرار گرفتند.

شاه ویسی در خصوص برنامه پیشگیری از فنیل کتونوری (Pku) هم گفت: از ابتدای اجرای برنامه تا اکنون تعداد ۲۲ بیمار pku در شهرستان سنندج شناسایی شدند و تحت نظر مرکز منتخب درمان در بیمارستان بعثت هستند.

بیماری فنیل کتونوری یک نقص متابولیکی مادرزادی نادر است؛ اختلال اصلی در این بیماری، تجمع اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات بدن و سیستم عصبی است.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد هفت هزار و ۱۸۰ نوزاد (سه هزار و ۴۷۷ دختر و سه هزار و ۷۰۳ پسر)) غربالگری PHE شدند که چهار مورد مشکوک شناسایی و به مرکز منتخب درمان ارجاع شدند، ضمن اینکه تعداد ۷۶ مورد آزمایش فنیل آلانین به روش HPLC جهت بیماران و موارد مشکوک هم انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.