پوتین: آماده گفتگو با اوکراین هستیم

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد مسکو آماده مذاکره با کی‌یف است، اما اوکراین از پیوستن به آن‌ خودداری می‌کند.

ولادیمیر پوتین در نشست دو روزه روسیه و آفریقا که در مسکو در حال برگزاری است، در پاسخ به «طرح صلح» اتحادیه آفریقا برای پایان بخشیدن به جنگ در اوکراین گفت: «این اتحادیه برای یکپارچگی و حاکمیت کشور‌ها و حل و فصل مسالمت آمیز بحران‌ها از طریق مصالحه ارزش زیادی قائل است.»

به گزارش الجزیره، رئیس جمهور روسیه در ادامه از خودداری اوکراین نسبت به شرکت در مذاکرات خبر داد و گفت: «کی‌یف بار‌ها گفته است در حالی که یک پنجم قلمرو اوکراین در اختیار مسکو قرار گرفته با طرف مقابل وارد مذاکره نخواهد شد. اما روسیه بار‌ها تاکید کرده که در صورت هر گونه گفتگو باید این «واقعیت‌های جدید» را در نظر بگیریم». 

منظور پوتین از «واقعیت‌های جدید» آن بخشی از خاک اوکراین است که در طول ۱۷ ماه جنگ به تصرف روسیه درآمده است.

رسانه‌ها می‌گویند رهبران آفریقایی قصد دارند در این نشست به پوتین فشار بیاورند تا گفتگو‌های صلح را با طرف اوکراینی ترتیب دهد و قرارداد غلات را تمدید کند. در حالی که رهبران آفریقایی مستقیما از روسیه انتقاد نکرده‌اند، بیشتر اظهارات آن‌ها در روز دوم اجلاس یادآور پیامد‌های جنگ بر قیمت مواد غذایی بوده است.

از جمله مقاماتی که بر اهمیت تمدید توافق غلات تاکید کرده‌اند، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر بوده است. وی در جریان نشست تاکید کرد که دستیابی به توافق بر سر احیای این قرارداد ضروری است.

در مقابل، پوتین در این نشست تاکید کرده است که غرب مسئول قیمت بالای مواد غذایی است. پوتین می‌گوید قیمت بالای مواد غذایی به خاطر آن است که در دوره همه گیری کرونا، آمریکا و اتحادیه اروپا برای خرید مواد غذایی پول چاپ کرده‌اند و در نتیجه این تصمیات اکنون قیمت مواد غذایی «سر به فلک کشیده‌است».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
اوکراین اگه اهل مذاکره بود که کار به جنگ نمیکشید
آخرین اخبار