ثبت فرونشست ۵ تا ۱۸ سانتی‌متری در بیش از ۸ دشت اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مطابق با بررسی‌های صورت گرفته و تخصصی بیش از ۸ دشت اصفهان بین ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر فرونشست دارد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره وضعیت فرونشست اصفهان گفت: فرونشست زمین در دشت اصفهان، برخوار و دشت‌های پرخطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان، گلپایگان با استفاده از روش دورسنجی و دستگا‌های GPS توسط سازمان‌های زمین شناسی، نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه‌ومسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته و نرخ محاسبه شده در دشت‌ها توسط سازمان زمین‌شناسی بین ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر در سال در مناطق مختلف تعیین شده است.

وی افزود: براین اساس در سال ۱۴۰۱ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارش مطالعاتی با هدف ارائه راهکار‌های اجرایی کاهش خطرات فرونشست زمین در محدوده‌های سکونت‌گاهی اصفهان ارائه کرد که با توجه به طرح موضوع در جلسات ستاد مدیریت بحران استان اصفهان و به‌منظور پیشگیری از آثار مخرب این پدیده و جلوگیری از بروز خسارات فرونشست زمین که به‌عنوان یک ابر چالش برای اصفهان تهدید جدی به شمار می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان آنکه نیاز است ضمن توجه ملی برای پیشگیری و کنترل این پدیده اقدامات ویژه‌ای در اسرع وقت توسط بخش‌های اجرایی استان صورت پذیرد، بیان کرد: ضروری است عملیات سنجش فرونشست زمین توسط سازمان‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری کشور با استفاده از تکنیک‌های دورسنجی، پردازش تصاویر ماهواره‌ای و بررسی‌های میدانی با نصب دستگاه‌های GPS در ۲۵ ایستگاه جانمایی شده در شهر اصفهان و انجام مطالعات پهنه‌بندی خطر و تعیین نرخ فرونشست زمین در دشت‌های دامنه‌داران کوهپایه و نجف‌آباد تداوم یابد.

وی ادامه داد: همچنین سطح ایستایی و ضخامت آبخوان میزان تغییرات افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه بحرانی و بررسی آن بر روند فرونشست زمین با حفر چاه‌های شناسایی شده توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و با تخصیص اعتبار از وزارت نیرو به استان تعیین شود.

شیشه‌فروش درباره انجام سایر اقدامات ضروری دراین باره، خاطرنشان کرد: جریان دائمی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برای تعادل‌بخشی به آبخوان و جلوگیری از افت شدید سطح ایستابی آب به ویژه در محدوده کلانشهر اصفهان با انجام اقدامات ویژه وزارت نیرو برای اجرای طرح‌های تامین آب، احیای زاینده‌رود و آبخوان و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از بارگذاری‌های غیر مجاز و انتقال آب به مناطق خارج از حوضه و مغایر با مصوبات شورای عالی آب در بالادست زاینده‌رود بخش مهمی از اقداماتی است که باید برای پیشگیری از خطرات فرونشست انجام شود.

وی در تشریح سایر اقدامات ضروری ادامه داد: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده‌رود از سراب تا پایاب توسط وزارت نیرو، شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور‌های هوشمند آب بر روی چاه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای و تخصیص اعتبار اجرای طرح توسط وزارت نیرو نیز امری ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیرامون سایر اقدامات اجرایی حائز اهمیت گفت: انجام مطالعات پهنه‌بندی خطر فرونشست زمین در شهر اصفهان با هدف تعیین زون‌های خطر، اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی و جمع‌آوری و هدایت روان‌آب‌های سطحی و تغدیه سفره‌های آب زیرزمینی از طریق چاه‌های جذبی، تفکیک آب باران ساختمان‌ها و تزریق آن به چاه‌ها که لازم است شهرداری اصفهان نسبت به تکمیل طرح مطالعاتی که از طریق مشاور ۷۰ درصد پیشرفت دارد برای ارایه راهکار‌های اجرایی کاهش اثرات این پدیده در دشت اصفهان اقدام کند.

وی با بیان اینکه ضروری است تا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به انجام مطالعه و تدوین آیین‌نامه ساخت‌وساز در پهنه‌های متاثر از فرونشست زمین و نیز تدوین آیین‌نامه بهسازی ساختمان‌های آسیب‌دیده از این پدیده در مناطق خطرپذیر اقدام کنند، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای اجرای طرح‌های کاهش اثرات این پدیده در دشت اصفهان نسبت به سرعت‌بخشی در اختصاص اعتبار مصوب به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال به استان اصفهان اقدام کنند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اختصاص اعتبارات و بسته‌های حمایتی اعتباری به استان برای اجرای طرح الگوی کشت و اجرای طرح‌های آب، خاک و آبخیزداری ضروری است تا اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ فیروزان
۱۷:۳۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
وی افزود: براین اساس در سال ۱۴۰۱ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارش مطالعاتی با هدف ارائه راهکار‌های اجرایی کاهش خطرات فرونشست زمین در محدوده‌های سکونت‌گاهی اصفهان ارائه کرد که با توجه به طرح موضوع در جلسات ستاد مدیریت بحران استان اصفهان و به‌منظور پیشگیری از آثار مخرب این پدیده و جلوگیری از بروز خسارات فرونشست زمین که به‌عنوان یک ابر چالش برای اصفهان تهدید جدی به شمار می‌رود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
زاینده‌رود باید در هر شرایطی جاری باشد