حجامت، درمان همه دردها نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: برخی افراد غیرمتخصص حجامت را برای هر نوع بیماری تجویز می‌کنند که با واقعیت علمی انطباق ندارد.

امتیازی متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: یکی از بحث‌های مهم و مطرح در طب ایرانی و جامعه، حجامت است و اصل حجامت نیز مورد تایید طب ایرانی است.

او بیان کرد: حجامت یکی از شیوه‌های کاربردی در طب ایرانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است که امروزه نیز استفاده می‌شود همچنین اندیکاسیون‌ها و شرایطی دارد که بیمار با داشتن این شرایط می‌تواند این درمان را انجام دهد.

متخصص طب ایرانی با اشاره به اندیکاسیون‌های حجامت تصریح کرد: حجامت محدودیت سنی دارد و افراد زیر دو سال و بالای ۶۰ سال نباید حجامت انجام دهند.

امتیازی اظهار داشت: اندیکاسیون‌های دیگر حجامت شامل مادران باردار، بیماران دارای بیماری‌های مزمن، قلبی عروقی، افراد چاق، لاغر، افراد دچار فشار خون، نارسایی کلیوی و بیماری‌های کبدی است.

او گفت: افزایش انجام حجامت و مراجعه به افراد غیر متخصص در این زمینه صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آنچه که عموم مردم در مورد حجامت اعتقاد دارند که این نوع درمان برای هر بیمار کبدی نیز مفید است در حالی که این مطلب با واقعیت علمی تناسب ندارد و حجامت می‌تواند عوارضی را در کوتاه مدت و طولانی مدت در بدن ایجاد کند که بسیار جدی و خطرناک است همچنین می‌تواند ساختار کلی بدن را مختل کند.

او با تاکید بر انجام حجامت به وسیله افراد متخصص خاطرنشان کرد: برخی افراد غیر متخصص حجامت را برای هر نوع بیماری تجویز می‌کنند که با واقعیت علمی انطباق ندارد همچنین قبل از حجامت باید نظر متخصص در این زمینه پرسیده شود.

متخصص طب ایرانی بیان کرد: در جهان امروز بدن اغلب افراد دچار بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های مزمن است و مراجعه به پزشک متخصص قبل از حجامت ضرورت دارد همچنین تبلیغاتی که در فضای مجازی در مورد حجامت می‌شود نیز حقیقت ندارد.

امتیازی تصریح کرد: افراد برای انجام حجامت به مکان‌های دارای مجوز مراجعه کنند، زیرا ممکن است تیغ، لوازم و تجهیزات مورد استفاده آلوده باشد و درمانگر بیمار باشد و فرد مراجعه کننده به بیماری مبتلا شود یا آسیب ببیند که قابلیت جبران ندارد همچنین افراد فاقد مجوز در این زمینه پاسخگو نیستد.

متخصص طب ایرانی گفت: بیماران هنگام مراجعه برای انجام حجامت توجه کنند که مراکز مدارک و گواهی مورد تایید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را داشته باشند و افراد فاقد این مجوز‌ها صلاحیت انجام حجامت برای بیماران ندارند.

امتیازی اظهار داشت: این حجم حجامت برای همه افراد مختلف جامعه هیچ کدام بر واقعیت علمی منطبق نیست و در حجامت نوعی خونگیری وجود دارد و اگر بر علم منطبق نباشد و برای فرد آسیب ایجاد کند باید دیه بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در بین عموم مردم گفته شده که حجامت برای افرادی که واکسن کرونا زدند سودمند است که این گفته هیچ تاییدیه علمی ندارد همچنین هیچ مقاله علمی نیز در این مورد نوشته نشده و با علم هیچ تطابقی ندارد.

او ادامه داد: برخی افراد فاقد تخصص و صلاحیت نیز در منازل و زیر زمین‌ها برای بیماران حجامت انجام می‌دهند که صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارد و خطر آفرین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.