نان چرا گران شد؟

نرخ نان در خراسان جنوبی طی چند روز گذشته تا ۴۲ درصد افزایش یافته که مسئولان علت آن را همسان سازی قیمت‌ها با استان‌های همجوار می‌دانند.

سوم مرداد بود که استانداری خراسان جنوبی نرخ‌های جدید نان را در دو نوع یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای اعلام کرد و علت آن را همسان سازی قیمت نان با استان‌های همجوار دانست.

به گفته متولیان امر، نرخ انواع نان از سال ۱۳۹۹ تاکنون تغییری نیافته که دولت برای حمایت از نانوایان و جلوگیری از ضرر و زیان آن ها اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده است.

نانوایان اما قیمت‌های جدید را به صرفه نمی‌دانند و معتقدند که حتی اگر قیمت نان ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد باز هم در مقابل افزایش هزینه‌های کارگری، اجاره بها، حامل‌های انرژی، آب و برق و بیمه دخل و خرجشان جور در نمی‌آید.

با این حال معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی می‌گوید: دولت از طریق ابزار‌های غیر قیمتی و پرداخت یارانه نان به دنبال حمایت از نانوایان و جبران هزینه‌های تولید نان است.

قیمت آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای بدون تغییر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با حضور در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: آخرین بار قیمت نان در استان در نانوایی نیمه یارانه‌ای در اسفند ۱۳۹۹ و نانوایی یارانه‌ای خرداد ۱۴۰۰ افزایش یافت و تاکنون این قیمت‌ها ثابت مانده بود.

اشرفی افزود: قیمت آرد در نانوایی نوع ۱ و ۲ افزایش نیافته و تنها به جهت اصلاح و همسان سازی قیمت نان با دیگر استان ها، قیمت تمام شده نان در استان افزایش پیدا کرده است.

او تأکید کرد: قیمت آرد تغییری نکرده است ولی در طول این سال‌ها قیمت موارد تأثیر گذار در پخت نان مانند خمیرمایه و همچنین قیمت اجاره بها، حق بیمه، حق کارگر، قبوض آب، برق و گاز و دیگر موارد با افزایش قیمت مواجه بوده که در قیمت تمام شده نان تأثیر داشته است.


بیشتر بخوانید


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: البته در این همسان سازی سقف را رعایت نکردیم و ضریب توان قدرت خرید مردم را در نظر گرفته ایم به طوری که قیمت نان در استان ما از مشهد کمی ارزان‌تر است.

جزئیات افزایش قیمت نان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: قیمت نان در نانوایی‌های نوع یک یا همان یارانه‌ای به این صورت است که لواش ماشینی اتومات با وزن ۲۷۰ گرم از ۶۰۰ به ۷۰۰ تومان، تافتون و بربری ماشینی با وزن ۷۵۰ گرم از هزار و ۵۰۰ به ۲ هزار تومان و تافتون و بربری سنتی به ۲ هزار و ۱۰۰ تومان، سنگک ریزشی ۵۰۰ گرمی از هزار و ۳۰۰ به  هزار و ۶۰۰ تومان و سنگک سنتی از هزار و ۴۰۰ به ۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

اشرفی افزود: همچنین در نانوایی‌های نوع دو یا نیمه یارانه‌ای قیمت نان لواش ماشینی و اتومات از ۷۵۰ به ۹۰۰ تومان، لواش سنتی و ماشینی دوار از ۷۵۰ به هزار تومان، تافتون و بربری مشیری از هزار و ۸۷۵ به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، سنگک ریزشی از هزار و ۸۰۰ به ۲ هزار تومان و سنگک سنتی از هزار و ۸۰۰ به ۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

او در عین حال تأکید کرد: دولت برای حمایت بیشتر از نانوایان در کنار افزایش قیمت نان، کمک هزینه جبرانی را به آن ها پرداخت می‌کند که این رقم در استان ۴۰ درصد قیمت هر قرص نان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: به عنوان مثال اگر یک قرص نان ۲ هزار تومان فروخته شود دولت به ازای فروش هر قرص نان ۸۰۰ تومان را به عنوان کمک هزینه جبرانی به نانوا پرداخت می‌کند.

او تأکید کرد: پرداخت این کمک هزینه منوط به استفاده نانوایان از کارت خوان هوشمند و تراکنش‌های واقعی و متعارف است.

برچسب ها: نانوایان ، قیمت نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.