۹۶ فوتبالیست بدون تیم هستند/ پیرمرد‌های «مشهور» به خط پایان رسیدند

تغییر قوانین نقل و انتقالاتی لیگ برتر و همچنین روند تدریجی جوانگرایی در لیست بازیکنان تیم‌ها باعث بیرون ماندن تعداد زیادی از بازیکنان مشهور و شناخته شده فوتبال ایران برای فصل بعد شد.

نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر فوتبال ایران روز‌های پایانی خود را در حالی سپری می‌کند که تغییر آئین نامه‌های مربوطه و تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها تأثیر مستقیم در لیست خرید و مازاد ۱۶ تیم داشته است.

طبق قوانین جدید نقل و انتقالات که توسط کار گروه متشکل از مدیران فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال تدوین شده بود تعداد سهمیه بازیکنان با توجه به سن آن‌ها تغییر کرد تا تأثیر مستقیم در جابجایی بازیکنان داشته باشد.

جوان‌گرایی اجباری

طبق مصوبات کارگروه فدراسیون فوتبال در نقل و انتقالات هر کدام از باشگاه‌های لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ دسته دوم می‌توانند نهایتاً ۳۷ بازیکن را در لیست خود قرار دهند. باشگاه‌ها طبق این تعداد محدودیت‌هایی برای جذب بازیکن دارند که طی آن مجازند ۱۹ بازیکن بزرگسال، ۶ بازیکن زیر ۲۳ سال، ۶ بازیکن زیر ۲۱ سال و ۶ بازیکن با شرایط خاص (بدون محدودیت سنی) جذب کنند.

سهمیه خاص از سوی سازمان لیگ تحت عنوان سایر بازیکنان؛ برای بازیکنان سرباز، قرضی، تیم ب و آکادمی (بازیکنان زیر ۲۱ سال و زیر ۱۹ سال باشگاه) است که فاقد محدودیت سنی است.

بی تیمی پیر‌ها

این موضوع باعث بیرون گود ماندن بازیکنانی نظیر محمدرضا خلعتبری شد. او که متولد شهریور ماه سال ۱۳۶۲ بود قدیمی‌ترین بازیکن لیگ محسوب می‌شد و در آستانه ۴۰ سالگی دیگر جایی در بین تیم‌های مختلف لیگ برتری ندارد.

بحران خروج سن و سال دار‌های فوتبال کشور نه تنها داخلی‌ها بلکه خارجی‌ها را نیز در بر گرفته است. لوسیانو پریرا با ۴۰ سال سن و ۱۱ سال تجربه حضور در تیم‌های مختلف لیگ برتر ایران جایی در مس رفسنجان ندارد تا در لیست مازاد قرار گرفته و منتظر مشتری باشد.

جدایی باتجربه‌های پر هوادار

جایی بر پیرمرد‌ها در استقلال و پرسپولیس هم نبود. سرخپوشان پایتخت تصمیم به خداحافظی با کمال کامیابی نیا پر افتخارترین بازیکن خود و سیامک نعمتی گرفتند تا نفراتی، چون مسعود ریگی و شهاب زاهدی را جذب کنند.

استقلال نیز قید ادامه حضور سجاد شهباززاده را در سخت‌ترین روز‌های خود زد تا شاید جای خالی برای آینده‌ای نزدیک و جذب چند گزینه آزاد در نقل و انتقالات پیدا کند.

تراکتور نیز چاره‌ای جز خداحافظی با کاپیتان باتجربه خود نداشت. مهدی کیانی که از زمان صعود این تیم به لیگ برتر همراه تراکتوری‌ها شده بود و در چند مقطع مختلف پیراهن تیم‌هایی نظیر گسترش فولاد و سپاهان اصفهان را بر تن کرد بالاخره از جمع سرخ‌های تبریز جا شد تا آخرین سال‌های فوتبالی‌اش را در خیبر خرم آباد بگذراند.

کاپیتان تیم ملی در جام جهانی هم تیم ندارد

کیانی در حالی به لیگ یک بازگشت که هم سن و سال‌هایش با افتخارات ملی و باشگاهی هنوز تیمی پیدا نکرده‌اند. مسعود شجاعی بی آنکه خداحافظی کند در لیست خروج هوادار قرار گرفت تا شاید بدون بوسیدن چهار گوشه مستطیل سبز به دوران حرفه‌ای خود پایان دهد. در این مسیر شجاعی تنها نیست بلکه اشکان دژاگه نیز پس از سال‌ها حضور در تیم‌هایی همچون تراکتور و فولاد جایی برای ادامه فوتبال خود پیدا نکرده است.

کوچ اجباری به جرگه مربیان

حامد شیری کاپیتان نساجی نیز با خداحافظی از جمع بازیکنان به مربیان باشگاه اضافه شد، اما دیگر جایی برای ادامه حضور بازیکنی همچون محسن کریمی نبود. علیرضا ابراهیمی مدافع پیشین پرسپولیس و نساجی هم وقتی توانایی رقابت با امثال محمدامین حزباوی، میلاد کر، دانیال ایری و … را ندید تصمیم گرفت به لیگ یک برگشته و برای مس کرمان بازی کند.

سن و سال کم جابجایی‌ها

قوانین جاری نقل و انتقالات لیگ برتر ایران باعث شد تا بخش ویژه انتقالات به بازیکنان نسبتاً جوان اختصاص پیدا کند. حزباوی از فولاد به السد قطر رفت تا یکی از پردرآمدترین جوانان لژیونر شود. سعید سحرخیزان و امیر شهیم نیز به گل گهر سیرجان پیوستند. درخشش محمدرضا خالدآبادی در تیم امید باعث استقلالی شدنش شد. آرشا شکوری گلر تیم نوجوانان نیز از جمع آبی‌پوشان جدا شد تا فرصت ایستادن در چارچوب دروازه هوادار در لیگ برتر بیست و سوم را پیدا کند.

حالا با قوانین جدید لیگ برتر حدود ۹۶ بازیکن بالای ۳۰ سال بدون تیم مانده‌اند تا جای خود را به حدود ۲۰ بازیکن جدید زیر ۲۳ سال بدهند. پوست اندازی جدید در فوتبال باشگاهی کشور که به نظر می‌رسد خیلی زود سراغ تیم ملی نیز خواهد رفت. لیگ برتر بیست و سوم جایگاهی برای جوانانی است که دیگر پیرمرد‌ها را به خود راه نمی‌دهند.

منبع: مهر

برچسب ها: لیگ برتر ، خلعتبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار