فرانسه شهروندان خود را از نیجر خارج می‌کند

فرانسه که در پی کودتا در نیجر مورد خشم معترضان در این کشور قرار گرفته، اعلام کرد که قصد دارد اتباعش را از نیجر تخلیه کند.

فرانسه آماده می شود تا شهروندان خود را از نیجر در روز سه‌شنبه تخلیه کند، زیرا تنش‌ها پس از کودتای هفته گذشته که منجر به سرنگونی یکی از آخرین رهبران طرفدار غرب در منطقه ساحل آفریقا شد، تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر توسط گارد ریاست جمهوری خود بازداشت شد.

رهبران غرب آفریقا، با حمایت شرکای غربی خود، تهدید به استفاده از زور برای بازگرداندن بازوم منتخب دموکراتیک کردند و تحریم‌های مالی را علیه کودتاچیان وضع کردند.

در بحبوحه اعتراضات ضد فرانسوی‌ که پس از کودتا آغاز شد، پاریس روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال خروج اتباع خود از این کشور است.

در پیامی که سفارت برای شهروندان فرانسوی ارسال کرده است، آمده است: «در مواجهه با وخامت اوضاع امنیتی در نیامی... عملیات تخلیه هوایی... در حال آماده شدن است. در یک بازه زمانی بسیار محدود».

مالی و بورکینافاسو به رهبری حکومت نظامی روز دوشنبه هشدار دادند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر برای احیای بازوم به عنوان "اعلام جنگ علیه دو کشور" تلقی خواهد شد.

آن‌ها گفتند "پیامد‌های فاجعه بار مداخله نظامی در نیجر می‌تواند کل منطقه را بی ثبات کند".

حزب PNDS بازوم روز دوشنبه هشدار داد که نیجر پس از یک سری دستگیری در خطر تبدیل شدن به یک "رژیم دیکتاتوری و تمامیت خواه" است.

از زمان کودتا، حکومت نظامی وزرای نفت، معدن، کشور و حمل و نقل را دستگیر کرده است.

اتحادیه اروپا دستگیری وزرای دولت برکنار شده را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

در نشست اضطراری روز یکشنبه، جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ECOWAS) خواستار احیای بازوم ظرف یک هفته شد و اعلام کرد که در غیر این صورت، "تمام اقدامات" را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی انجام خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار