قبل از اقدام به بارداری پزشک خود را از مصرف داروهایتان مطلع کنید

یک متخصص زنان و زایمان گفت: قبل از اقدام به بارداری باید قند خون در حدود نرمال باشد.

مریم کاشانیان، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر عاملی که در دوران تکامل رویانی و در طی رشد و نمو جنین، باعث تغییر در شکل و عملکرد اندام جنین شود، تراتوژن نام دارد، این کلمه ریشه یونانی دارد و به معنای هیولا است.

وی افزود: تراتوژن ممکن است به دلیل مصرف دارو، ماده شیمیایی، فاکتور فیزیکی یا محیطی، مشکل ژنتیکی و یا ابتلا به یک عفونت رخ دهد. تراتوژن‌ها با ایجاد اختلال در بعضی از فرایند‌های خاص فیزیولوژیک، سبب مرگ سلولی، تغییر در رشد بافت‌ها و همچنین تمایز سلولی غیر طبیعی در جنین می‌شوند.

وی ادامه داد: اثر یک ماده تراتوژن به میزان دوز مصرفی، مدت مواجهه، مرحله تکاملی جنین و همچنین استعداد ژنتیکی مادر و جنین دارد، از جمله این عوامل می‌توان به بیماری‌های عفونی و ویروس‌ها، شرایط محیطی (اشعه‌ها و پرتوها) و همچنین دارو‌ها اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه ماهه اول بارداری را از نظر تاثیر عوامل آسیب زا، دوره حساس‌تری دانست و افزود: در سه ماهه اول بارداری، جنین با رشد و نمو بسیار سریعی روبرو است و در نتیجه جنین در این دوران در صورت مواجهه با این مواد، دچار آسیب‌های جدی تری می‌شود.

کاشانیان یادآور شد: عوامل متعددی از جمله بیماری‌های زمینه‌ای مادر، داروها، عفونت‌ها و...، بر سلامت جنین تاثیرگذارند، بعضی از مادران به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مجبور به استفاده از دارو هستند.

وی به مادران باردار توصیه کرد: هرگز دارو‌های خود را بدون اطلاع پزشک و سر خود قطع نکنند، زیرا با احتمال تهدید سلامتی مادر و جنین همراه است.

این متخصص زنان و زایمان، به بانوان در دوره باروری توصیه کرد: قبل از اقدام به بارداری، حتما مشاوره پیش از بارداری انجام دهید و پزشک را از وجود بیماری‌های زمینه‌ای خود آگاه سازید. گاهی در بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند پرکاری تیروئید، نیازمند درمان قبل از بارداری است و تا بیماری کنترل نشود، اجازه بارداری نیست.

کاشانیان در خصوص مصرف برخی از دارو‌ها توصیه کرد: قبل از اقدام به بارداری، پزشک خود را از مصرف داروهایتان مطلع کنید زیرا ممکن است مصرف برخی از دارو‌ها در دوران بارداری مجاز نباشد و طبق نظر متخصص زنان، این دارو‌ها تغییر یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بانوان مبتلا به دیابت یادآور شد: قبل از اقدام به بارداری باید قند خونتان در حدود نرمال باشد، زیرا در صورت بالا بودن قند خون، امکان بالا رفتن ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین افزایش می یابد.

وی افزود:در این مادران مصرف روزانه ۵ میلی‌گرم اسید فولیک، درصد ناهنجاری‌ها را تا حدی کاهش می‌دهد.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: دارو‌ها در دوران بارداری حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند، بعضی از دارو‌ها ممکن است باعث انقباض رحم و زایمان زودرس شوند و بعضی از دارو‌ها هم، جریان خون رحمی را کم کنند که بر رشد جنین اثر منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: به خصوص در سه ماهه اول بارداری و مراحل رشد و نمو سریع جنین، مصرف دارو‌ها باید تحت نظر پزشک انجام شود.

او گفت: بهترین کار این است که در مشاوره قبل از بارداری، مشکلات دندانپزشکی مرتفع شوند، اما به طور کل تمام اقدامات دندانپزشکی در بارداری و حتما با نظر متخصص زنان، قابل انجام است.

وی ادامه داد: کلیه بانوانی که در سن باروری قرار دارند در صورت احتمال بارداری، قبل از انجام خدمات رادیولوژی، پزشک خود را مطلع سازند.

وی افزود: عفونت ادراری در بارداری می‌تواند باعث ایجاد زایمان زودرس در مادر شود، بنابراین مصرف آنتی بیوتیک‌های مجاز، زیر نظر پزشک متخصص زنان در زمان‌های مورد نیاز، ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار