بازیگر نقش شمربن‌ذی‌الجوشن:

قلب‌، روح و وجودم با نقش‌های مذهبی عجین شده است

تئاتر تلویزیونی علقمه سرخ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرناز امینی در ایام محرم ۱۴۰۲ از شبکه آی فیلم در حال پخش است. انوش معظمی یکی از بازیگران این مجموعه است.

علقمه سرخ در هر قسمت روایتگر داستان یکی از یاران امام حسین (ع) در واقعه عاشوراست. در این مجموعه انوش معظمی ایفاگر نقش ماندگار حرمله در سریال مختارنامه، عهده‌دار نقش شمربن‌ذی‌الجوشن است.

در مورد مجموعه علقمه سرخ، نقش‌تان و نحوه پیوستن به این مجموعه بفرمایید

این اثر در گونه‌ی تئاتر تلویزیونی دسته بندی می‌شود و مدتی قبل ایفای نقش شمربن‌ذی‌الجوشن در این مجموعه به من پیشنهاد شد که بعد از مطالعه متن پذیرفتم و به گروه ملحق شدم.

احساس شخصی‌تان بعد از حضور مجدد در نقش یک شخصیت منفی چه بود؟

من با خودم این قرار را گذاشته‌ام که در آثار مذهبی و بخصوص عاشورایی هرگز موضع منفی نسبت به نقش نداشته باشم و حتی اگر ایفای نقش یک شخصیت منفی به من پیشنهاد شود همواره با کمال افتخار می‌پذیرم، چرا که قلب و روح و وجودم با نقش‌های مذهبی عجین شده است، و طبق این قرار شخصی وقتی نقشی در رابطه با داستان کربلا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) به من پیشنهاد می‌شود حتی اگر سطح برنامه به لحاظ کیفی در سطح ویژه و بالایی هم نباشد، با کمال میل می‌پذیرم و معتقدم که کار حتما باید انجام شود.

بعد از حضورتان در نقش شخصیت‌های منفی بازخورد‌های اجتماعی به چه صورت است؟

البته که امروز نگاه جامعه و عامه‌ی مردم نسبت به گذشته هنرمندانه‌تر و واقع‌گراتر است با این حال گاهی هم ممکن است واکنش‌های منفی به شکل اجتناب‌ناپذیری وجود داشته باشد، ولی در نگاه کلی باید گفت که مردم با این مسائل کنار آمده‌اند و بازخورد‌های مثبت بیشتر است.

آیا در آثار مذهبی و خصوصاً عاشورایی نقش‌های موافق و یا نقش اولیا به شما پیشنهاد شده است؟

بله قبلا در صحنه تئاتر در کنار نقش‌های مخالف (نقش اشقیا) به ایفای نقش‌های موافق (نقش اولیا) هم پرداخته‌ام و اتفاقا در همین ایام کاری را برای شبکه سه به تهیه‌کنندگی مرکز اوج انجام داده‌ام، اثری در گونه نمایشی تئاتر تلویزیونی با ایده‌ای تازه و در یک سبک اجرایی نو که در آن ایفاگر نقش حربن یزید ریاحی هستم. علاوه بر این به مدت دو-سه دهه در صحنه تئاتر علاوه بر نقش‌های مذهبی ایفاگر نقش قهرمانان ملی از قهرمانان شاهنامه گرفته تا قهرمانان دفاع مقدس بوده‌ام و همواره بازخورد‌های مثبتی از مردم دریافت کرده‌ام.

تکرار پیشنهاد نوع خاصی از نقش‌ها چه مثبت و چه منفی به بازیگران مشخص و ثابت چه آسیب‌هایی دارد؟

حقیقتاً این یک مسئله‌ی جدی در میان دوستان و همکاران ما است که همچنان از برخورد کلیشه‌ای با این موضوع دست برنداشته‌اند، و یک فرهنگ غلطی شکل گرفته به این ترتیب که وقتی هنرپیشه‌ای یک بار در نقشی درخشید و به قولی امتحان خودش را در آن نقش پس داد بعد از آن به طور مداوم پیشنهاد نقش‌هایی در همان قالب تکراری را دریافت می‌کند، و انگار سازندگان اعم ازتهیه‌کننده و کارگردان به علت عدم تمایل به ریسک‌پذیری از دادن پیشنهاد در قالب‌های تازه و غیرتکراری به هنرپیشه‌ها اجتناب می‌کنند، و در قیاس با رویکرد حرفه‌ای در سینمای جهان غلط بودن این شیوه آشکارتر خواهد شد، چرا که در سینمای حرفه‌ای جهان هنرپیشه‌های طراز اول نقش فرشته و شیطان را توأمان پرورده و عرضه می‌کنند و ظهور نقش‌های مثبت و منفی کاملا به توازن و به فراخور متن است و به این ترتیب مجال بروز استعداد‌های هنرپیشه در عمل به او داده می‌شود.

شما در زمینه ایفای نقش در تعزیه به عنوان یک گونه نمایشی کهن تجربه‌ای داشته‌اید؟

خیر متاسفانه. از نظر من تعزیه یک گونه نمایشی بسیار خاص و جذاب است و حتی می‌توان گفت گونه نمایشی ملی ماست و امضای ایرانی پای این گونه نمایشی است، با اینکه داشتن نقشی در تعزیه تاکنون برایم پیش نیامده، ولی همچنان ایفای چنین نقشی برای من از علائق شخصی است و اگر روزی از طرف معین‌البکائی کاردان پیشنهادی دریافت کنم بدون شک خواهم پذیرفت و البته با توجه به لحن آواز و عدم شناخت نسبت به ردیف‌های آواز ایرانی نقش مخالف‌خوان خواهم داشت.

امیدوارم از همین امروز راهکاری اندیشه شود که معضل همیشگی در رابطه با تهیه برنامه در خصوص مناسبت‌ها بویژه چنین مناسبت مهمی برای همیشه برطرف گردد. به این ترتیب که در روز‌های آخر نزدیک شدن به آن ایام با یک نوع شتابزدگی اقدام به تهیه برنامه‌های مناسبتی نکنند، به گونه‌ای که بخواهند همه چیز با عجله و لب به لب آن مناسبت در دست اقدام قرار گیرد، چرا که در چنین بازه زمانی کوتاهی و در شرایط کار شبانه‌روزی لاجرم برنامه‌های تولید شده واجد کیفیت لازم نخواهد بود. در حالیکه ما از هم اکنون برای تهیه و ساخت محتوای لازم تا محرم سال آینده فرصت داریم. درخواست من از مدیران و برنامه‌سازان این است که از هم اکنون سفارش‌های لازم را به هنرمندان ارائه دهند تا نتیجه نهایی به یک کار با کیفیت ختم شود، حتی اگر در قالب یک کار نمایشی باشد.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار