آکادمی علوم افغانستان:

طرح بازگشایی مکاتب دختران در حال بررسی است

آکادمی علوم افغانستان می‌گوید که کار روی طرح بازگشایی مکتب دختران در میان مقامات طالبان جریان دارد ولی نهایی نشده است.

مسئولان آکادمی علوم در برنامه "حساب‌دهی دولت به ملت" درباره‌ کارکردهای این نهاد جزئیات ارائه دادند و می‌گویند که ۴۶ پروژه علمی پژوهشی در یک سال گذشته اجرا شده است.

به گفته‌ آنان، این آکادمی در سال جاری روی بیش از ۱۵۰ پروژه علمی پژوهشی دیگر نیز کار می‌کند.

آکادمی علوم افغانستان می‌گوید که کار روی طرح بازگشایی مکتب‌های دختران در میان مقامات طالبان جریان دارد؛ ولی تا کنون نهایی نشده است.

رفیع الله نیازی، منشی علمی آکادمی علوم درباره‌ آموزش دختران گفت: «این یک مسأله عمومی است که فعلا طالبان این موضوع را زیر نظر گرفته و تلاش می‌کند که یک راه‌حل پیدا کند و این مسأله پیش برود.»

بربنیاد گفته‌های مسئولان، ۳۳ جلد کتاب علمی و پژوهشی در یک سال گذشته چاپ شده و ۳۱ اثر به زبان‌های دری و پشتو ترجمه شده‌اند.

رفیع الله نیازی در این باره گفت: «۸۳ کنفرانس علمی پژوهشی در بخش‌های مختلف علمی دایر شد. شش سمینار علمی پژوهشی در سطح کشور برگزار شده است. ۳۳ عنوان کتاب در عرصه‌های گوناگون علمی چاپ شده است.»

در همین حال، امیرجان ثاقب، معاون آکادمی علوم می‌گوید که پژوهش در زمینه علوم و ارتقای سویه علمی در کشور از مسئولیت‌های مهم این آکادمی است.

امیر جان ثاقب در این برنامه گفت: «افغانستان نیز به شخصیت‌های علمی نیاز دارد و کارمندان آکادمی علوم که قبل از آمدن طالبان که در آن‌جا بودند، هنوز هم در وظایف شان هستند و کسانی‌که به بیرون از کشور رفته‌اند، ما بارها با آنان تماس گرفتیم تا دوباره به کشور شان برگردند.»

بربنیاد اطلاعات آکادمی علوم، ۳۰ اثر در سال روان به دری و پشتو ترجمه و ۵۰ اثر علمی چاپ خواهد شد. 

پس از گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن طالبان بر افغانستان تا هنوز دختران بالاتر از صنف ششم اجازه نیافته‌اند به مکتب بروند. پیش از این صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد در مجموع ۳ میلیون دختر در افغانستان از رفتن به مکتب باز مانده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار