مخالفت کودتاگران نیجر با میانجی‌گری بین‌المللی

کودتاگران نیجر از ورود هیأت دیپلماتیک کشور‌های آفریقایی به خاک این کشور جلوگیری کردند.

رهبران کودتاگر در نیجر امروز (سه‌شنبه) آخرین تلاش‌های هیأت دیپلماتیک کشور‌های غرب آفریقا برای استقرار مجدد قانون اساسی و رئیس‌جمهور به قدرت در این کشور را رد کردند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، درپی کودتای ۲۶ ژوئیه در نیجر و کنار رفتن «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت توسط نظامیان، اکنون کشور‌های حوزه غرب آفریقا می‌کوشند با میانجی‌گری بازوم را بار دیگر به قدرت بازگردانند. این در حالی است که این کشور‌ها استفاده از گزینه نظامی در این موضوع را رد نمی‌کنند. 

پس از آن‌که تلاش‌های دیپلماتیک کشور‌های حوزه غرب آفریقا در این زمینه به نتیجه نرسید، اکنون این گروه خود را برای نشست اضطراری برای روز پنجشنبه آماده می‌کند. پیش‌تر این کشور‌ها تا ششم اوت به کودتاگران ضرب‌الاجل داده بودند که رئیس‌جمهور نیجر را بار دیگر به قدرت بازگردانند.

وزرای دفاع کشور‌های حوزه غرب آفریقا روز جمعه در «ابوجا» پایتخت نیجریه موافقت خود را با استفاده احتمالی از قدرت نظامی برای کنار زدن کودتاگران در نیجر اعلام کرده بودند. 

رهبران کودتاگر در نیجر با هرگونه تلاش دیپلماتیک برای میانجی‌گری در این زمینه مخالفت کرده‌اند و اجازه ورود هیأت دیپلماتیک کشور‌های حوزه غرب آفریقا برای نشست مشترک با هیأت اتحادیه آفریقا و سازمان ملل را به این کشور ندادند. 

کودتاگران می‌گویند زمانی که کشور‌های حوزه غرب آفریقا اقدام به اعمال تحریم علیه نیجر می‌کنند، جایگاهی در این کشور ندارند و نمی‌توانند وارد نیجر شوند. 

خطر ظهور گروه‌های تروریستی که سابقه طولانی در این کشور داشته‌اند به موازات کودتا و بی‌ثباتی در نیجر افزایش یافته است. آمریکا، اتحادیه اروپا و نهاد‌های بین‌المللی وابسته به غرب کودتا در نیجر را محکوم کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار