ایران در حوزه غذا و مکمل خودکفا است

رئیس سازمان غذا و دارو  گفت: ایران در حوزه غذا و مکمل خودکفا است؛ واردات بعضی اقلام مربوط به بیماران خاص است.

سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو  گفت: در تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۵۰ هزار آی آر سی وجود دارد که ۱۵۰ هزار آن به صورت مستمر در حال تولید هستند.

به گفته وی در حوزه تجهیزات پزشکی شرایط رو به رشد است و به سمت ارتقای تولید در حرکت هستیم، شرایط ما با دارو متفاوت است و برخی اقلام به صورت کامل در کشور تولید می‌شوند و برخی نیز مونتاژ می‌شوند.

محمدی افزود: آمارنامه دارویی سال گذشته به صورت قطعی منتشر شده است. بازار دارویی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن تولید بوده است و این موضوع نشان دهنده حمایت از تولید است.

او گفت: مشکلات بیماران تالاسمی، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع تراشی آمریکا نبود بسیاری از کشور‌ها مشتاق هستند که به ایران صادرات داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران در حوزه غذا و مکمل خودکفا است؛ واردات برخی اقلام مربوط به بیماران خاص است.

محمدی گفت: در موضوع کمبود انسولین در سال‌های قبل، مدتی طول کشید تا این کمبود را جبران شود و بازار به تعادل برسد.

او بیان کرد: در تیر امسال صادرات کشور در حوزه دارو به حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته ایم. اگر شرکتی مازاد بر سهمیه تعیین شده تولید کند ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و معتقدیم که صادرات سبب رونق تولید خواهد شد.

محمدی افزود: سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفته بودند که اگر شرایط اصلاح نشود دچار مشکلاتی می‌شویم   و معتقدم که ۲۰۰ قلم کمبود دارو  واقعا در کشور نیست و الان وضعیت دارو در کشور خوب است.

او اضافه کرد: هم اکنون صادرات دارو‌های بیولوژیک زیاد است و کشور حرف برای گفتن در این حوزه دارد و این نوع دارو‌ها ارز آوری خوبی دارد. دومین تولید کننده فاکنور هشت سالیانه ۴۰۰ هزار ویال توان تولید دارد، تولید کننده اول هنوز به ماهیانه ۲۶ هزار ویال تولید قبل خود نرسیده است.

محمدی  بیان کرد: اگر داروخانه ای بیشتر از تعرفه خدمات دارویی، وجه  را دریافت کند، تخلف کرده و با این واحد صنفی برخورد می شود. 

او گفت: بانک مرکزی ۴۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات داده و امسال نیز بانک مرکزی گفته ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر سال گذشته به ما بدهد. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار