شفاف‌سازی رنگرز در مورد سوءتفاهمات چرخه و انتخاب گرایی بدون انتخابی

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان چرخه انتخابی مسابقات جهانی ۲۰۲۳ به سوءتفاهمات پاسخ داد و از روند گزینش کشتی‌گیران دفاع کرد.

حسن رنگرز درباره برگزاری مسابقه انتخابی وزن ۷۲ کیلوگرم و پیروزی دانیال سهرابی بر سجاد ایمن‌طلب، گفت: ملی‌پوش آخرین وزن کشتی فرنگی هم در مسابقه‌ای انتخابی و شرایط عادلانه مشخص شد. با وجود همه شایستگی‌هایی که سجاد ایمن‌طلب در چند ماه گذشته نشان داد و جزو کشتی‌گیران پرتلاش و بابرنامه و همچنین بااخلاق ماست، ولی جوان خوب دیگری توانست پیراهن مقدس تیم ملی را بپوشد. به هر دو عزیز خسته نباشید می‌گویم. این شکست‌ها جزیی از مسیر ورزش قهرمانی است و این باخت نه برای سجاد ایمن‌طلب به معنای اتمام دوره کشتی اوست و نه برد برای دانیال سهرابی تضمینی ایجاد می‌کند که کار تمام شده است. سرنوشت و آینده ورزشی هردوی آن‌ها با تلاش و پشتکارشان گره خورده است.

*تیم جهانی بعد از آسیایی مشخص شد

وی با اشاره به برخی انتقادات از چرخه کشتی فرنگی، تصریح کرد: سوءتفاهمی اخیراً ایجاد شد که بنا نداشتم پاسخ دهم، اما الان صراحتاً می‌گویم اگر دوستان چرخه را مطالعه کرده باشند، متوجه می‌شوند قطعاً مسیری که ما رفتیم مشخص، شفاف و قانونمند بوده است. امسال نقشه راه مشخصی برای ملی‌پوش شدن در اوزان دهگانه پیش روی کشتی‌گیران قرار گرفته بود. مدعی این نیستیم که این چرخه بدون ایراد هست، قطعاً نقد‌هایی وارد است، ولی باید اجازه دهیم ایرادات را سال به سال و گام به گام برطرف کنیم. در خصوص سوءتفاهم ایجاد شده باید بگویم مبنای کادرفنی برای انتخاب تیم جهانی، مسابقات قهرمانی کشور بوده و این رقابت‌ها مهم‌ترین و بالاترین رقابت داخلی در این مسیر بود. بعد از آن نفرات در دو تورنمنت کرواسی و آسیایی قزاقستان محک خوردند. در واقع در پایان مسابقات قهرمانی آسیا شاکله اصلی تیم ملی برای جهانی بلگراد مشخص شد و ما بنا بر ملاحظاتی، ترجیح‌مان این بود که نفر ملی‌پوش با تأخیر اعلام شود.

*قهرمانی جام تختی هیچ حقی برای حضور دوباره در چرخه جهانی ایجاد نمی‌کرد

وی افزود: قهرمانی در جام تختی هیچ حقی برای کشتی‌گیر درخصوص حضور دوباره در چرخه جهانی ایجاد نمی‌کرد. جام تختی را به این دلیل برگزار کردیم که نفرات منتخب برای امید‌های جهان، ارتش‌های جهان و مسابقات داخل سالن انتخاب شوند. به این دلیل که نفرات برتر جام تختی بدون استثنا، همه در مسابقات قهرمان کشوری که برای ما در اولویت بود، شرکت داشتند، یا اوت شدند یا در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. تلاش ما این بود که بهترین و شایسته‌ترین نفر به عضویت تیم ملی درآید آن هم طبق نقشه از پیش تعیین شده و مسیر مشخص.

*شاهین بداغی در مسابقات ارتش‌های جهان کشتی می‌گیرد

رنگرز در پاسخ به این سؤالی درباره وضعیت شاهین بداغی، کشتی‌گیری که با وجود درخواست چند باره، فرصت حضور در انتخابی درون اردویی ۷۲ کیلوگرم را به دست نیاورد، برای حضور در چه مسابقاتی مد نظر است؟، گفت: او با توجه به اینکه نظامی است، کاندیدای حضور در مسابقات ارتش‌های جهان به شمار می‌رود. فاصله زمانی رقابت‌های ارتش‌های جهان و امید‌های جهان ۲۰ روز است و عملاً امکان‌پذیر نیست کشتی‌گیری که ۶ کیلوگرم وزن کم می‌کند در این فاصله زمانی در دو مسابقه کشتی بگیرد. ترجیح و اولویت این است که همه پشتوانه‌ها را در مسابقات رسمی استفاده کنیم.

*برای دعوت از اردونشینان ملاحظاتی داریم

سرمربی تیم ملی فرنگی درخصوص اینکه چرا بداغی به اردوی تیم ملی هم دعوت نشده، خاطرنشان کرد: در مورد نفرات دعوت شده به اردو ملاحظاتی داریم. همیشه هم همین بوده و به صورت چرخشی نفرات را دعوت می‌کنیم. اراده تقویت تیم جهانی است. سعی می‌کنیم با هدف نفرات اردونشین را دعوت کنیم. ممکن است در یک وزنی نفر اول جام تختی دعوت نشده باشد، اما نفر سوم در اردو باشد. به این دلیل که الان تمام تمرکز ما معطوف به آماده سازی تیم نخست است و بعضی کشتی‌گیران شرایط خوبی برای تمرین کردن ندارند. سعی می‌کنیم با هدف گذاری و بابرنامه دعوت کنیم. شاهین قطعاً به اردوی بعدی دعوت می‌شود.

*درمورد تیم بازی‌های آسیایی با دبیر به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم

رنگرز درباره اینکه آیا تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی هم انتخاب شده است؟ اظهار داشت: برخی از اوزان بله، اما در برخی اوزان به دنبال این هستیم که با رئیس فدراسیون صحبت کرده و به جمع‌بندی نهایی برسیم. تیم جهانی که کامل شد و به هیچ عنوان تغییر دیگری نخواهیم داشت. این اولین سال است که تمامی اوزان دهگانه بدون اعمال سلیقه و جانبداری و در چرخه‌ای مصوب و مسیر مشخص شده انتخاب شدند. هادی ساروی با سه مدال المپیک و جهانی انتخابی داده، پویا دادمرز هم کشتی گرفته؛ ایمن طلب و سهرابی هم کشتی گرفتند و ما فقط یک استثنا داشتیم.

*برگزاری انتخابی بین نفر اول چرخه که در آسیایی پنجم شده با نایب‌قهرمان جهان مفهومی نداشت

فنی‌ترین فرنگی‌کار جهان در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ درباره اینکه محمدرضا گرایی در هیچ مسابقه انتخابی ۶۷ کیلوگرم شرکت نکرد و ملی‌پوش شد، گفت: محمدرضا گرایی یک استثنا بود. ما برای سه مدال‌دارمان یعنی محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده در چرخه شرایطی را تعیین کرده بودیم و شرط این بود که نفر برتر چرخه در قهرمانی آسیا نتیجه ایده‌آل بگیرد و یا در تورنمنت‌ها عملکرد خوب داشته باشد تا مقابل این سه عنوان‌دار قرار بگیرد. در ۶۷ کیلو نفر اول چرخه در قهرمانی آسیا پنجم شد؛ بنابراین در چرخه تحت هیچ عنوانی برگزاری انتخابی بین او و نایب قهرمان جهان مفهومی نداشت.

رنگرز یادآور شد: موضوع دوم هادی ساروی است. چون مهدی بالی در آسیایی طلا گرفت، با هادی در قرقیزستان انتخابی دادند که ساروی برنده این کشتی شد و به عضویت تیم ملی برای مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی درآمد. به خاطر عملکرد ضعیف ۱۳۰ کیلو‌ها در تورنمنت‌های بین‌المللی و عملکرد فوق‌العاده امین میرزازاده به عنوان مدال‌دار این وزن، او بعد از قهرمانی آسیا خود به خود برای هر دو مسابقه (جهانی و بازی‌های آسیایی) انتخاب شد.

تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار