یک قلاده توله پلنگ در کلات به شکل غیرمجاز زنده‌گیری شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک قلاده توله پلنگ که از منطقه حفاظت شده اُرس سیستان در شهرستان کلات به صورت غیر مجاز زنده‌گیری شده بود تحویل محیط زیست خراسان رضوی شد.

مهدی اله پور گفت: این توله پلنگ را فردی بومی به صورت غیر قانونی زنده گیری و از طبیعت جدا کرده بود که متاسفانه با تاخیر و پس از گذشت چند روز به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع داد.

وی با اشاره به آموزش های لازم که توسط محیط بانان و کارشناسان در روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده به بومیان مناطق ارائه می‌شود افزود: متاسفانه این توله پلنگ که از مادر خود جدا شده و چند روز هم توسط این فرد نگهداری می شد، با توجه به اطلاع دیرهنگام به محیط زیست، از نظر جسمی ضعیف و آسیب پذیر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با عنایت به وضعیت توله پلنگ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان تخصصی حوزه حیات وحش استان و شهرستان، پس از تحویل گرفتن توله پلنگ این حیوان را به سرعت به مشهد منتقل کردند تا دامپزشک و کارشناسان و متخصصان او را معاینه کنند.

اله پور افزود: پس از انجام اقدامات اولیه کارشناسی توسط دامپزشک و متخصصان، و رسیدگی به این حیوان، حال توله پلنگ مساعد گزارش شده است.

وی ادامه داد: با عنایت به مساعد بودن حال این توله پلنگ اقدامات فنی و کارشناسی برای رساندن توله پلنگ به طبیعت و پلنگ مادر بررسی شد اما با توجه به تولد دیر هنگام این توله پلنگ و نیز کوچک بودنش و لزوم حفاظت و سلامت از این گونه و امکان آسیب زدن به توله توسط مادر این گونه ارزشمند به صورت امانی و موقت برای نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات، یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور است و محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان همیشه آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد با این گونه ارزشمند در منطقه را ارائه کرده اند.

اله پور افزود: به رغم آموزش‌ها و هشدارهای مکرر، گاهی برخی از افراد هنوز هنگام مواجهه با توله‌ها یا نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، به جای این که محل را ترک کنند و یا با اداره حفاظت محیط زیست یا سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند با گرفتن حیوان و خارج کردن او از زیستگاه، فرصت برگشتن به طبیعت و پذیرش توسط مادر را از بین می برند.

برچسب ها: توله پلنگ ، زنده گیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.