سهم کارگران ساختمانی خراسان رضوی در فوتی‌های کار ۸۰ درصد است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بیشترین حوادث منجر به فوت برای کارگران استان در چهار ماهه نخست امسال مربوط به کارگران حوزه ساختمانی با سهم ۸۰ درصدی است.

محمدامین بابایی روز شنبه در نشست کـارگروه ارتقای ایمنی بخش ساختمان با دستور کار بررسی "راهکارهای پیشگیری از وقوع حوادث و کاهش حوادث ساختمانی" گفت: در چهار ماهه نخست امسال از ۱۰ حادثه فوتی مربوط به کارگران استان، هشت حادثه مربوط به کارگران ساختمانی بوده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که ۱۰۰ درصد فوتی های ناشی از حوادث کار در مشهد مربوط به کارگران ساختمانی بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: از ابتدای امسال ۱۲۰ حادثه در بخشهای صنعت، معدن و ساختمان و سایر بخشها رخ داده است که به ترتیب سهم بخش صنعت ۲۹ مورد، سهم بخش معدن سه مورد، سهم بخش ساختمان ۵۳ مورد و سهم سایر بخشها ۳۵ مورد است.

به گفته وی، حدود ۴۸ درصد از حوادث ناشی از کار خراسان رضوی در شهرستان مشهد رخ داده است.

بابایی صیانت از نیروی انسانی و حفاظت از جان کارگران را مهمترین اصل و جزو خط قرمزهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برشمرد و گفت: کارگران در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند و دستگاههای اجرایی باید در در بحث های نظارتی و حفظ نیروی انسانی همراه این نهاد باشند.

وی به عدم حضور موثر مهندسان ناظر در پروژه های ساختمانی به عنوان یک مشکل اشاره و بیان کرد: متاسفانه یکی از عوامل افزایش آمار حوادث در بخش ساختمان، عدم نظارت از سوی کارفرما و مسوولان کارگاه و عدم حضور کافی و موثر مهندسین ناظر و پیمانکاران در پروژه های ساختمانی است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از مجموع کارگاه های شناسایی شده در استان ۲۵ هزار و ۲۸۸ کارگاه صنعتی، هزار و ۸۹۵ کارگاه معدنی، ۳۶ هزار و ۷۷ کارگاه ساختمانی و ۳۵۴ جایگاه سوخت است که بیشترین کارگاهها مربوط به حوزه ساختمان بوده که ماهیت غیردائم نیز دارند.

وی اظهار داشت: مطابق با برنامه عملیاتی حوزه بازرسی کار در کارگاههای پرخطر به منظور کاهش حوادث حوزه کارگری، در چهار ماهه نخست امسال ۴۳۳ بازرسی از بخش معدن، ۷۱۲ بازرسی از بخش صنعت، هزار و ۸۶۹ بازرسی از بخش ساختمانی انجام گرفته که در راستای ارتقای ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادث در بخش ساختمان، هزار و و ۸۶۴ ابلاغیه صادر شده، ۲۲۱ بازرسی تخصصی در بخش ساختمان انجام گرفته و ۲۲ درخواست برای تعطیلی کارگاه حادثه خیز اعلام شده است.

بابایی با اشاره به عدم رعایت برخی از مسائل ایمنی در کارگاه های ساختمانی گفت: خط قرمز این اداره کل صیانت از نیروی انسانی و حفاظت از جان کارگران است و در این مسیر از اصول خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد، کارگاههای ساختمانی پرخطری که مسائل ایمنی را رعایت نکنند، با هماهنگی دادستانی پلمب خواهد شد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تفاوت ماهیتی کارگاه های ساختمانی نسبت به سایر کارگاه ها، عدم وجود یا ارائه آمار دقیق از محل کارگاه ساختمانی، نبود فرهنگ کار در بین عوامل اجرایی کارگاههای ساختمانی (آموزش کارگران، عدم اجرای صحیح عملیات، کمبود نیروی متخصص و متعهد به کار) و عدم تخصص کارفرمایان ساختمانی را از جمله چالشهای پیش روی این اداره کل عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار