تحقیقات اثرگذار محور اصلی بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی

نشست شورای عالی سیاست گذاری بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی برگزار شد.

پناهی گفت: تمام تلاش‌ها بر این است که هر اقدامی در زمینه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که منجر به حل مسئله‌ای در کشور شود و یک نیاز سلامت محور را از جامعه رفع کند طبق آیین‌نامه جشنواره رازی در نظر گرفته شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه با تاکید بر این که تاثیرگذاری جزء اهداف جشنواره رازی بیست و نهم به شمار می رود، تصریح کرد: میزان اهمیت تاثیرگذاری تحقیقات موجب شده در ارزشیابی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نیز به آن توجه ویژه شود. به تدریج دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به سوی دانشگاه‌های نسل چهارم سوق داده شود. هدف یک دانشگاه اجتماعی است که راه‌حل‌های عملیاتی برای مشکلات احصا شده از بطن جامعه ارائه کند.

به گفته وی، یکی از عوامل مورد توجه در جشنواره رازی که از دوره گذشته آغاز شده است توجه به مجلات تخصصی فارسی زبان و تقویت آنهاست.

پناهی با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی در حوزه سلامت عنوان کرد: این بخش باید در جشنواره رازی به عنوان یکی از ارکان اساسی دیپلماسی علمی فعال شود تا محققان برتر ایرانی که در خارج از کشور فعالیت دارند نیز فرصت خدمت به کشور و هم وطنان خود را پیدا کنند. این کار در جهت توسعه شبکه بین المللی و برقراری تعامل دوجانبه میان محققان ایرانی و خارجی نیز مفید خواهد بود.

وی همچنین به لزوم جریان‌سازی در عرصه تحقیقات و فناوری سلامت اشاره کرد و افزود: یک پژوهشگر و دانشمند باید جریان‌ساز باشد و علاوه بر رشد فردی بر رشد جمعی و تیم‌سازی نیز توجه کند. پیشرفت‌ها در کشور نباید قائم به فرد باشد باید یک جریان جمعی و شبکه‌ای از افراد با هدف یکسان در مسیر توسعه حرکت کنند.

وی سپس به شعار سال مبنی بر "رشد تولید و مهار تورم" اشاره کرد و اظهار داشت: اگر پژوهشی در حوزه سلامت کشور را در جهت افزایش رشد تولید یا کاهش هزینه های درمان و مهار تورم دستاوردی ارائه کند بدون شک در جشنواره رازی مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

پناهی در پایان یادآور شد: بسیاری از نکات و پیشنهادات در جهت برگزاری هر چه بهتر جشنواره رازی نیازمند روند تدریجی است و شاید حتی در دوره های آینده اجرا شود ولی از هم اکنون فعالیت های فکری و علمی روی آن آغاز خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.