آخرین آمار از میزان مشارکت افراد در مراسم‌های عزاداری محرم ۱۴۰۲

مهدیار گفت: طبق نظرسنجی مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نزدیک به ۷۵ درصد از پاسخگویان به نظر سنجی‌ها در مراسم‌های عزاداری شرکت کرده بودند.

میثم مهدیار، جامعه‌شناس و معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در برنامه «فرامتن» شبکه افق درباره آخرین آمار از میزان افراد در مراسم‌های عزاداری ماه محرم گفت: هفته گذشته مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نظرسنجی انجام داده بود، که نزدیک به ۷۵ درصد از پاسخگویان به نظر سنجی‌های مربوطه در آیین‌ها و مراسم‌های عزاداری شرکت کرده بودند.

مهدیار در پاسخ به سوالات نظرسنجی مبنی‌بر کیفیت حضور مردم در مراسم‌های عزاداری ادامه داد: حدود ۲۰ درصد بین یک تا سه روز در مراسم‌ها شرکت کرده بودند. نزدیک به ۲۰ درصد بین چهار تا شش روز شرکت کرده بودند. حدود ۵۰ درصد از پاسخگویان در همه عزاداری‌های دهه محرم شرکت کرده بودند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره نحوه مشارکت مردم در برپایی عزاداری‌ها توضیح داد: بیشترین فراوانی مربوط به نذری دادن بوده است. حدود ۴۵ درصد از پاسخگویان خودشان نذری دادند. نزدیک به ۳۰ درصد افراد هزینه نذری را دادند. البته بعضی‌ها ممکن است هم نذری بدهند، هم هزینه نذری را بپردازند. بعضی‌ها ایستگاه صلواتی برپا کردند، بعضی‌ها در هیئت‌ها و موکب‌ها کمک کردند، برخی دیگر در سیاه‌پوش کردن کوچه و خیابان مشارکت داشتند و عده‌ای دیگر روضه‌های خانگی گذاشتند.

وی درباره نحوه شرکت مردم در مراسم‌های عزاداری بیان کرد: نزدیک به ۳۵ درصد از پاسخگویانی که در مراسم‌های عزاداری شرکت کردند، ممکن است به طور تلویزیونی هم آیین‌ها و مناسک عزاداری را دنبال می‌کردند. بیشتر افراد هم حضوری در مراسم‌ها شرکت کردند. تعداد کمتری هم به طور تلویزیونی پای مراسم‌های عزاداری نشستند.

مهدیار با بیان اینکه حدود ۶۱ درصد پاسخگویان به هیئت‌ها رفته بودند، گفت: نزدیک به ۲۵ درصد در دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها حضور داشتند. نزدیک به ۳ درصد هم در عزاداری‌های محل کار حاضر شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار