جلسه کمیته ملی طبیعت گردی برگزار شد

جلسه کمیته ملی طبیعت‌گردی با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان برگزار شد.

در این جلسه که با حضور اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، موضوع بازنگری آیین‌نامه طبیعت‌گردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

گفتنی است، آیین‌نامه طبیعت گردی در سال ۱۳۸۴ به تصویب هیأت وزیران رسید. در این آیین‌نامه مقرر شده است که به منظور سیاستگذاری و هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت‌گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌ها و امور مندرج در این مقررات، کمیته ملی طبیعت‌گردی (اکوتوریسم) مرکب از معاو‌نین و‌زارت جهادکشاو‌رزی سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و یک نفر از متخصصین مجرب طبیعت‌گردی کشور به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تأ‌یید نمایندگان دو دستگاه دیگر تشکیل شود. 

بر اساس این آیین نامه، و‌ظایف کمیته ملی طبیعت‌گردی به شرح زیر است:

الف ـ تدو‌ین سیاست‌های توسعه طبیعت‌گردی در کشور.

ب ـ هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط در امر اکوتوریسم به منظور فراهم‌کردن زمینه توسعه گردشگری طبیعی در کشور.

ج ـ معرفی مناطق و محدو‌ده‌های مستعد طبیعت‌گردی در محیط‌ها و نقاط مناسب جنگلی، کوهستانی، مرتعی، بیابانی و دریایی.

د ـ تعیین ضوابط تأ‌سیس مناطق نمونه طبیعت‌گردی.

هـ ـ فراهم‌کردن زمینه سرمایه‌گذاری بخش غیردو‌لتی و جلب حمایت بخش‌های دو‌لتی و غیردو‌لتی جهت تحقق اهداف و مقاصد مقرر در این مقررات؛ و ـ تشویق و ترو‌یج فرهنگ طبیعت‌دو‌ستی و طبیعت‌گردی و اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در این زمینه.

ز‌ـ تصویب شرایط و دستورالعمل‌های تخصصی و فنی و مؤسسات طبیعت‌گردی و تأ‌یید صلاحیت و نظارت بر نحوه فعالیت آن‌ها.

ح ـ حمایت و پشتیبانی از مؤسسات دارای مجوز فعالیت طبیعت‌گردی و کانون‌ها و جوامع محلی و غیردو‌لتی و‌اجد صلاحیت و فعال در این زمینه.

ط ـ هماهنگی و نظارت و پیگیری به منظور پیشنهاد و تخصیص اعتبارات موردنیاز اجرای برنامه‌های طبیعت‌گردی.‌ی ـ فراهم‌کردن زمینه استفاده از منابع مالی موضوع ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و توسعه طبیعت‌گردی.

ک ـ پیشنهاد ضوابط و پیگیری برنامه‌ریزی و طراحی جهت احیا مناطق مستعد طبیعت‌گردی که در حال حاضر تخریب شده و یا به مصارف دیگری اختصاص یافته‌اند.

ل ـ اجرای سایر و‌ظایف و اختیارات که در این مقررات برای کمیته ملی تعیین شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار